فیثاغورس, هندسه دان یونانی بسیار به مبحث نسبت طلایی علاقه داشت و اثبات کرد نسبت طلائی پایه نسبت شکل ظاهری انسان است. وی نشان داد اعضای بدن انسان همگی به دقت دارای نسبت طلائی نسبت به همدیگر هستند. این اکتشاف فیثاغورس تاثیر بسیار بزرگی بر هنر یونانی داشت. از قسمتهای بزرگ ساختمانها تا ریزترین جزئیات و دکوراسیونهای یونان همگی بر اساس همین نسبت ساخته شدند.
احتمالا پارتنون بهترین مثال از تداخل ریاضیات و هنر است. پارتنون توسط Ictinus و Callicrates بر اساس اصول ریاضی طراحی شده است. ستونهای اطراف آن یک مثال از “عدد” بود: 8 ستون در جلوی آن که یک عدد زوج بوده و باعث میشده هیچ ستونی در دهانه وسطی باعث بسته شدن دید نشود. اما 17 ستون در هر طرف ساختمان.همچنین برخی از خطوط ساختمان به طوری انحنا داده شده اند تا خطای دید را اصلاح کنند. اما مهمتر از همه نسبتهای معماری است که در آن بکار رفته است و این سازه را به نگینی در میان آثار معماری جهان تبدیل کرده است. چیزی که باعث شده پژوهشگران هنوز از هارمونی موجود در بین ساختمان و اجزاء آن حیرت زده بمانند. این زیبایی با استفاده از “مستطیل دینامیکی” که در آن زمان بسیار رایج بود بدست آمده است. همانند بسیاری از معبدهای دیگر یونانی در پارتنون از “مستطیل ریشه پنجم”, یک مستطیلی با نسبت اضلاع کناری رادیکال پنج.
مجسمه ونوس د میلو – Venus De Milo – توسط مجسمه ساز معروف یونانی, الکساندروس ساخته شده است.همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید این مجسمه نسبت دقیق 1.6180339887 که همان نسبت طلائی فیثاغورس هست را رعایت کرده است.
در این مجسمه آتنی اولین نسبت طلائی فاصله بین جلوی صورت تا گوشها و فاصله از پیشانی تا چانه است و دومین نسبت طلایی بین سوراخ بینی تا سوراخ گوش و سوراخ بینی تا چانه است.
محقق: علیرضا راحت