آسانسور 32,000 کیلومتری از زمین به فضا !

آسانسور فضایی - آسانسوری از زمین به فضا در سال 2050

دانشمندان مدت زمان زیادی است که به دنبال راهی برای استفاده از یک آسانسور (بالابر) هوافضایی برای ارسال فضانوردان و توریستان فضایی و حتی ماهواره ها و … به فضا هستند. زیرا اینکار علاوه بر راحتتر کردن سفرهای فضایی,نیاز به استفاده از سوخت موشک را برطرف میکند که میتواند تاثیر به سزایی در محیط زیست و حتی قیمت تمام شده سفرهای فضایی و ارسال ماهواره ها داشته باشد.

حال شرکت The Obayashi اعلام کرده است که برنامه ریزی های لازم را برای ساخت این آسانسور تا سال 2050 آغاز کرده است. این آسانسور قرار است 20,000 مایل (یعنی چیزی معادل  32,000 کیلومتر) از سطح زمین بالا رود!

ساخت بالابری از زمین به فضا - سال 2050

این طرح هنوز در مرحله برنامه ریزی است اما طبق مشخصات ارائه شده توسط شرکت مذکور, این آسانسور طوری طراحی میشود که بتواند 30 مسافر را در هر سفر جابجا کند. همچنین سرعت آن 125 مایل در ساعت خواهد بود. که البته با این سرعت رسیدن به ارتفاع 20,000  مایلی 160 ساعت طول میکشد! البته گفتنی است در داخل این آسانسور امکانات لازم برای زندگی چند روزه افراد تا رسیدن به مقصد در نظر گرفته میشود.

 کل این سفر 8 روز به طول انجام خواهد کشید که از روز 5ام به بعد مسافران بی وزنی را تجربه خواهند کرد.

 به گفته متخصصین برای ساخت کابلهای این آسانسور از نانوتیوبهای کربنی استفاده خواهد شد که علاوه بر مقاومت بسیار زیاد نسبتا وزن کمی دارند. البته با تکنولوژی امروزی این کابلها هنوز از مقاومت کافی برخوردار نخواهند بود اما با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی تخمین زده میشود که تا سال 2050 ساخت این کابلها با مقاومت بسیار بالاتر امکان پذیر خواهد بود.

هزینه اجرای این طرح و ساخت آسانسور 6 میلیارد دلار برآورد شده است. شاید بتوان از روی این هزینه, قیمت بلیط آسانسور را تخمین زد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *