پیشگویی زلزله مرگبار بعدی ایران (مقاله ای نه چندان جدی!)

در این مقاله طبق یکسری استدلالهای نه چندان دقیق میخواهیم پیشبینی کنیم زلزله مرگبار بعدی ایران در کجا و چه زمانی اتفاق می افتد. البته همانطور که در عنوان این مقاله نیز گفته شده است این یک “پیشگویی” است! یعنی نمیتوان آنرا علمی تلقی کرد هر چند سعی شده است از منابع و اطلاعات علمی در رسیدن به این پیشبینی استفاده شود.

قبل از هر چیز به نقشه زیر نگاه کنید:

نقشه خطر لرزه ای ایران - نقشه مناطق زلزله خیز ایران

این نقشه خطر لرزه ای ایران است. هر جای این نقشه که پر رنگ تر است احتمال وقوع و خطر زمین لرزه بیشتر است.

 

حال به عکس زیر نگاه کنید:

نقشه مناطق زلزله خیز ایران - نمایش محل جغرافیایی زلزله های ایران

این تصویر نیز همان نقشه قبلی است اما بر روی آن محل وقوع 3 مورد از مرگبارترین زلزله های ایران مشخص شده است:

1-      منجیل (رودبار)

2-      طبس

3-      بم

(گفتنی است زلزله بوئین زهرا نیز از زلزله های مخرب ایران بوده است اما با توجه به آمار تلفات جانی, سه زلزله ذکر شده مرگبارتر بوده اند.)

توجه کنید که زلزله منجیل در منطقه ای با خطر لرزه ای متوسط – زلزله طبس در منطقه ای با خطر لرزه ای بالا و زلزله بم در منطقه ای با خطر لرزه ای پایین رخ داده است. (1)

 

همانطور که میدانید 3 زلزله طبس ( 1357 ) – زلزله منجيل ( 1369 ) – زلزله بم ( 1382 ) سه مورد از مرگبارترین زلزله های ایران بودند

که هر کدام از آنها به ترتیب 25000 تن – 45000 تن – 40000 تن تلفات جانی بر جای گذاشتند.

همچنین بزرگی این زلزله ها در مقیاس ریشتر در زیر آورده شده است:

زلزله طبس با بزرگی 7.7 ریشتر

زلزله منجیل با بزرگی 7.5 ریشتر

زلزله بم با بزرگی 6.5 ریشتر (2)

یک نکته جالب توجه در این بین این است که فاصله بین این سه زلزله مرگبار کشور هر کدام 12 و 13 سال است. یعنی زلزله منجیل 12 سال پس از زلزله طبس و زلزله بم 13 سال پس از زلزله منجیل به وقوع پیوسته است. با این الگو زلزله مرگبار بعدی 14 سال پس از زلزله بم خواهد بود.(3)

 

یک نکته دیگر:

زلزله طبس در 7 شب 25 شهریور – زلزله منجیل در 12:30 بامداد 31 خرداد – زلزله بم در 5:26 بامداد 5 دی

یعنی زلزله اول در شهریور ماه – زلزله دوم در خرداد ( بدون توجه به سال میشود 9 ماه بعد ) – زلزله سوم در دی ( 7 ماه بعد )

پس یعنی اگر با همین الگو پیش برود زلزله بعدی بدون توجه به سال در 5 ماه بعد از دی رخ خواهد داد یعنی مجددا خرداد ماه. (4)

 

همچنین ملاحظه میشود زمان زلزله ها بدون توجه به تاریخ با فاصله حدودا 5 ساعتی است. یعنی اولی ساعت 7 شب – دومی ساعت 12:30 صبح (5 ساعت و نیم بعد) – سومی در ساعت 5:26 ( تقریبا 5 ساعت بعد)

پس دوباره نتیجه میگیریم زلزله بعدی 5 ساعت پس از 5:26 دقیقه صبح یعنی در حدود ساعت 10:30 صبح رخ خواهد داد. (5)

 

مجددا با توجه به تاریخ زلزله ها نتیجه گرفته میشود زلزله اول در 25ام ماه – زلزله دوم در 31 ام ماه و زلزله سوم در 5 ام ماه بوده است. یعنی فاصله روزی بین این سه زلزله (بدون توجه به تاریخ و فقط با درنظر گرفتن روزهای ماه) 5 روز است. (6)

 

حال به تصویر زیر نگاه کنید:

نقشه مناطق زلزله خیز ایران - تقسیم بندی کشور به سه قسمت شمال - مرکز - جنوب

اگر ایران را به سه قسمت شمالی – مرکزی و جنوبی تقسیم کنیم هر کدام از این زلزله ها در یکی از این قسمتها بودند.

یعنی به ترتیب ابتدا در قسمت مرکزی (طبس) سپس در قسمت شمالی (رودبار) و آخر در قسمت جنوبی (بم)

پس زلزله بعدی مجددا در قسمت مرکزی کشور خواهد بود. (7)

 

از (1) => زلزله بعدی در منطقه پرخطر لرزه ای خواهد بود.

از (2) => زلزله بعدی با بزرگی کمتر از 6.5 ریشتر یعنی حدودا 6.3 ریشتر خواهد بود.

از (3) => زلزله بعدی در سال 1396 به رخ خواهد داد.

از (4) => زلزله بعدی در خرداد ماه خواهد بود.

از (5) => زلزله بعدی در ساعت 10:30 صبح رخ خواهد داد.

از (6) => زلزله بعدی در 10ام ماه خواهد بود.

از (7) => زلزله بعدی در قسمت مرکزی کشور رخ خواهد داد.

 

با توجه به نقشه خطر لرزه ای ایران (تصویر اول) و نتایج (1) و (7) به این نتیجه میرسیم زلزله بعدی در یکی از مناطق معلوم شده در نقشه زیر خواهد بود:

پیشبینی زلزله مرگبار بعدی ایران

که با انطباق این نقشه بر روی نقشه ایران با مرزبندی استانها خواهیم داشت:

محلهای احتمالی وقوع زلزله مرگبار بعدی ایران

پس لطفا اگر در یکی از مناطق مشخص شده زندگی میکنید در سال 1396 در تاریخ 10 خرداد در ساعت 10:30 صبح مراقب خود باشید زیرا طبق شواهد بالا زلزله بعدی در این زمان و در این مکان به وقوع خواهد پیوست.

 

 

پانوشت 1: همه اطلاعات خام استفاده شده در این مقاله از سایتهای معتبر زلزله ای کشور گرفته شده است.

پانوشت 2: همانطور که در ابتدای مقاله گفته شده است نمیتوان آنرا علمی تلقی کرد و تنها طبق مباحث ساده آماری موجود بین سه زلزله پیشین به نتایج بدست آمده رسیدیم.

پانوشت 3: هرچند نتایج بدست آمده کاملا غیر علمی هستند و تا حدودی با طنز همراه است اما عقل سلیم حکم میکند یک احتمال بسیار بسیار کوچک بدهیم که این اتفاق ناگوار ممکن است بیفتد.

پانوشت 4: هر یک واحد افزایش در مقیاس ریشتر یعنی 32 برابر انرژی بیشتر. در واقع یعنی زلزله ای با بزرگی 7 ریشتر 32 برابر انرژی بیشتری نسبت به زلزله ای با بزرگی 6 ریشتر آزاد میکند.

 

262 دیدگاه در “پیشگویی زلزله مرگبار بعدی ایران (مقاله ای نه چندان جدی!)”

  1. ما تو پیش بینی وضع آب و هوا موندیم…….حالا چطور پیش بینی شده زلزله بعدی خدا داند……..

  2. نههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    خونه ما صاف روی خط زلزله هست
    نههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

  3. سلام به دوست عزیزم نیکی خواستم بگم برو اول جمع و تفریق یاد بگیر بعد در مورد چیزی نظر بده. 1382+14=1396
    درمورد زلزله هم بهتر بگم پیش بینی بهتر از در مان است.

  4. خواستم تشکر کنم مطالب جالبیه درسته دلایل علمی نداره ولی بحث دو دوتا چاهارتاس همون چمله ی که گفتم پیش گیری بهتر از درمانه.

  5. از آدمای تحصیل کرده ای مثل شماها بعیده، احتمال بدین ولی وقت تعیین نکنین

  6. سلام
    بله تعیین زمان زلزله غیر ممکن است (حداقل تا به این لحظه!) اما همانطور که ذکر شده است این مقاله جنبه علمی ندارد و فقط برای این نوشته شده است که جدیت این موضوع بیشتر در نظر گرفته شود. زیرا متاسفانه ما انسانها اگر فکر کنیم در یک آینده نامشخص اتفاقی خواهد افتاد زیاد آنرا جدی نمیگیریم اما با مشخص شدن زمان اتفاق بصورت ناگهانی آن برایمان مهم و جدی میشود! سعی شده در تیتر مقاله و ابتدای آن به این موضوع اشاره شود که نباید به آن به دید یک مقاله علمی نگاه کرد اما البته باز هم انتقاد شما صحیح و بجا میباشد.
    با تشکر

  7. زلزله با روشهای مهندسی ژئودزی قابل پیش بینی است و در حال حاضر فقط جدود 50 کیلومتر در کانون زلزله خطا وجود دارد و بهمین دلیل در آمریکا و در اروپا با تصویب قانونی، دولت موظف به تخلیه مردم از کانون زلزله پیش بینی شده تا شعاع 100 کیلومتر میباشد. بنابراین زمان و قدرت زلزله دقیق و فقط خطای 50 کیلومتری در کانون وجود دارد که با تصویب قانون فوق میزان خسارتهای جانی به حداقل ممکن میرسد.

  8. با سلام.زلزله بزرگی به قدرت 5/2ریشتر شهر بلداجی استان چهارمحال و بختیاری را در تاریخ 25 دیماه لرزاند اما هیچ کشته و مجروحی نداد و با کمترین خسارات ساختمانی.

  9. آیا درسته که داخل زمین گازهایی وجود دارد که باعث پس لرزه می شود.در شهر بلداجی پس از زلزله اصلی 5ریشتری پس لرزه های زیادی در حدود 25پس لرزه در 3روز آمد که گفتند علت آن وجود گاز داخل زمین است.

  10. سلام
    توضیح این موضوع خیلی پیچیده تر از این است. من الان سعی میکنم برای اینکه شما پاسختون رو بگیرین بطور مختصر توضیح بدم اما فکر کنم بهتر باشه جزئیات کامل رو تو یه مقاله کامل توضیح بدم چون حداقل چند صفحه ای طول میکشه!
    دلیل اصلی زلزله وجود صفحات تکه تکه ای است (بصورت شکسته) با نام صفحات تکنوتیکی که بطور میانگین 100 کیلومتر ضخامت دارند و بصورت مداوم در حال حرکت یا بسوی همدیگر, یا در سوی مخالف یکدیگر و یا به روی همدیگر هستند. سرعت حرکت این صفحات متفاوت است اما معمولا در حد چند سانتی متر در سال است. زمین لرزه زمانی رخ میده که پوسته زمین به دلیل این حرکتها شکسته شده و بصورت ناگهانی یک نیروی بسیار عظیمی آزاد میشه. اینجوری تصور کنید که دو تا سنگ رو با نیروی زیادی به همدیگه فشار بدین. وقتی که این سنگها بخاطر نیروی زیاد شکسته میشن یک موج لرزه ای ایجاد میشه که همون زلزله است. میشه برای سادگی اینجوری گفت که حرکت این صفحات مثل فنری میمونه که یواش یواش جمع شده و در یک لحظه آزاد شده و انرژی بسیار زیادی را آزاد میکنه. بیشتر زلزله ها روی خط مرزی این صفحات رخ میده.
    و پسلرزه ها هم به این دلیل رخ میدن که وقتی این نیروی عظیم (زلزله اصلی) آزاد شد, منطقه تحت تاثیر قرار گرفته خودش را با جابجایی صفحات تکنوتیکی هماهنگ میکنه. یعنی وقتی زلزله اصلی تمام شد هنوز برخی قسمتها به دلیل شکست جزئی در این صفحات نیرو مشابه آزاد میکنند اما شدت آنها معمولا کمتر از زلزله اصلی است.

  11. زلزله 6/3 ریشتری در 25 مرداد 91 در منطقه ورزقان واقع در شصت کیلومتری شمال شرقی تبریز بود.در حالی که پیش بینی شما برای سال 96 در قسمتهای مرکزی ایران بود با این روشها امکان پیش بینی نیست حتی ژاپن و آمریکا با آن پیشرفتهای علمی قادر به پیش بینی زلزله نیستند

  12. سلام
    بله مسلما پیشبینی زلزله با چنین محاسباتی غیر ممکن است. همانطور که گفته شده این مقاله علمی نیست و نباید آنرا جدی گرفت. اما زلزله ورزقان با وجود اینکه واقعه ای بسیار تلخ برای همه هموطنان بود اما میزان قربانیان جانی آن بین 200 تا 400 نفر اعلام شد. در این مقاله تنها زلزله های مرگباری که آمار قربانیان آنها بالای 25000 تن است مورد بررسی قرار گرفته است. اما باز هم به هر حال نباید به این مقاله با دید جدی نگاه کرد!

  13. سلام
    به نظر من اون جاهایی که مشخص شده احتمالش کمه زلزله بیاد
    زلزله میاد ولی زودتر از 96 اونم یا تهران یا تبریز یا تالش
    حتما پیش بینی دکتر عکاشه رو ببینید

  14. سلام با توجه به این که گفتین این مقاله از نظر علمی اثبات نشده ولی بازم آدمو به فکر فرو میبره……….در ضمن میخواستم بدونم آیا دلیل افزایش زلزله در 20 سال گذشته بخصوص در ایران میتونه آزمایشات سلاح هارپ باشه که آمریکا تونسته با تسلطی نسبی که بهش پیدا کرده روی هر نقطه از زمین که بخواد تغییرات ایجاد کنه ؟ممنون اگه جوابمو بدین

  15. سلام
    متاسفانه با توجه به اینکه اطلاعات زیادی درباره پروژه هارپ محرمانه هستند و منتشر نمیشوند نمیتوان صحت این موضوع را از لحاظ علمی تایید یا تکذیب کرد. البته این موضوع که آیا اصلا همچین کاری ممکن است یا خیر توسط برخی از محققین در سراسر جهان صورت گرفته و در اینترنت قابل مشاهده است که برخی معتقد هستند این کار شدنی است. اما باز هم انتشار موجهایی با فرکانس بسیار بالا که توانایی تحریک گسلها را داشته باشند آن هم بدون شناسایی شدن و در حد کنترل شده عملا نمیتواند کار ساده ای باشد و شخصا بنده فکر نمیکنم زلزله های اخیر ایران ارتباطی به این موضوع داشته باشد.

    به عنوان مثال زلزله های این مدت اخیر (زلزله بوشهر, سیستان بلوچستان و آذربایجان غربی و شرقی) همگی میتوانند به دلیل عملکرد زنجیره ای باشد که باعث تحریک صفحات تکتونیکی قسمتهای مختلف شده است.

    پانوشت: برای دوستانی که در جریان نیستند پروژه HAARP پروژه ای تحقیقاتی است که توسط آمریکا صورت میگیرد و به گفته خودشان برای دستیابی به تکنولوژی های جدید ماهواره ای و مخابره ای است اما با توجه به درز مدارکی سری, افراد بسیار زیادی معتقد هستند آمریکا هدفش از این تحقیق دستیابی به تکنولوژی کنترل شرایط آب و هوایی و حتی ایجاد زلزله های مصنوعی برای ایجاد هرج و مرج در زمان جنگهای احتمالی خود است.

  16. زلزله غرب کشور خاطرتون هست…و شد….یه زلزله بزرگ دیگه داریم…..خدا به ما رحم کنه

  17. باسلام خدمت دوستان من ازیک منبع اماری شنیدم البته قصد ترساندن ندارم ولی واقعیت براساس امار تهران هر150سال یک بار زلزله امده وتاحالا 180سال نیامده واحتمال وقوعش هست پس زیاد راحت نباشید شاید زلزله شدیدبعدی…..میترسم بگم وهیچ قدرتی بالاتر ازاو نیست بلکه خودش رحم کنه

  18. سلام
    دوستان زلزله یک پدیده طبیعی هستش که ما با نگاه غلط به آن اولا وقت خودمون را با خبر ها و پیش بینی های غلط یا درست تلف می کنیم و دوما جان خودمون را.من ساکن اصفهان هستم و با مطاله اندکی که دارم تصور میکردم اصفهان زلزله را تجربه نخواهد کرد اما وقتی 31 فروردین زمین زیر پام لرزید متوجه شدم که باید بیشتر روی اینکه برای زلزله باید چه آمادگی های داشت و چه کاری انجام داد مطاله کنم چون زلزله مثل باران و برف و … امکان وقوع داره با این تفاوت که ما نمی خواهیم باور کنیم باید یادگرفت که اگر باران چتر می خواد زلزله هم مقاوم سازی و آموزش می خواهد سخن را کوتاه کنم یادگرفتن برخورد منطقی با زلزله برای ما واجب تره تا نگاه به نقشه ای که درسش را نخوندیم و ازش سر در نمیاریم و الکی می ترسیم.

  19. میخوام برای زلزله ی تهران یه پیشگویی بکنم
    اول محرم سال 1397 در تهران یک زلزله ی وحشتناک میاد
    و خوشابحال کسانیکه جان سالم از آن بدر میبرند

  20. با سلام
    این حقیر مهندسی عمران خوندم یه چیزهای کوچکی از بحث زلزله خوندیم به گفته استاد مهندسی زلزله مون گروی ناشناخته تو ایران خودمون هستن که زلزله های بزرگ رو 24 ساعت قبل از وقوع بصورت قطعی و یک ماه قبل از وقوع با احتمال 80 درصد پیشبینی میکنند

  21. مباحث مهندسی و ژئوپلوتیک جدا،
    اما چه کسی میتونه از مرگ یا حادثه خبر بده ،
    جریان 2012 و نوستراداموس یادتون رفت….
    کمی هم فکر کنید…
    صلوات

  22. دوست عزیز مقاله باید بر اساس شواهد تجربی (آزمایشگاهی) یا اثبات علمی باشد مطلبی که شما نوشته اید جز تخیلات ساده انگار چیز دیگری نیست پیشنهاد میکنم قدری عمیقتر باشید. با تشکر

  23. با سلام
    دوست عزیز در سه جای این مقاله گفته شده که علمی نیست و جنبه علمی ندارد (تیتر مقاله, مقدمه مقاله و پانوشت 2 مقاله). لطفا کمی بیشتر دقت فرمایید!

  24. سلام انگار زلزله 7 ریشتری که بهد از زلزله بم توی زاهدان اتفاق افتاد رو فرموش کردید،پس پیش بینیتون اشتباست

  25. دوستان بایدقدر بدونیم کساییکه این مسایل براشون مهمه واطلاع رسانی می کنند.دنبال معلول نباشیم.علت راجویا بشیم.آموزش چگونگی زلزله وتبعات آن ضروریه.این دوستمون علیرضا هم به سهم حودشون اطلاع رسانی می کنند.

  26. سلام 31 شهریور 1396 تهران بر اثر زلزله و هارپ در فاضلاب فرو می رود و بعداز آن نیز بر اثر آتش سوزی و بیماری چندین میلیون تلف خواهند شد و بلافاصله اسرائیل و غربی ها و عرب ها و تمام همسایگان به ایران حمله نظامی خواهند کرد

  27. پیش بینی دقیق زمان و یا مکان زلزله غیر ممکن است

    با توجه به پیشینیه یک منطقه و بررسیهای دوره بازگشت زلزله در ان منطقه فقط میتوان منتظر یک زلزله با بزرگای حدودا مساوی با بزرگای زلزله های به وقوع پیوسته در ان منطقه شد.

  28. باسلام به دوستان با توجه به تحرکات اخیر گسل تبریز و فعالیت های شدید آن و لرزه های گسلهای کناری آن در اهر و ترکیه و اردبیل شک نکنید زلزله مخرب تبریز و حوالی آن را هدف گرفته است .خدا خودش به داد مردم بیچاره برسه!!

  29. با درود این پیشگویی نیست یک حقیقت است در سخنان زرتشت گرامی امده است 5 زلزله در ایران میاید به فاطله ده سال دومین ان زلزله رودبار و منجیل است .

  30. با سلام در جواب پیشگو بگم که تا خداوند را داریم نباید از چیزی ترسید . در ضمن غربی ها و صهیونیست ها بترسند از ظلم هایی که کردند که دامن خودشونو نگیره .

  31. سلام
    من خودم دقیقا در زلزله بم بوده ام و خیلی از عزیزانم را از دست دادم قبلش خیلی پیش لرزه داشتیم اما به خاطر اینکه هوا خیلی سرد بود بیرون نیامدیم ،نتیجه اینکه اتفاق خبر نمیده اما در زلزله بم خبر داد مرگ هر کس دست خداس حتی اگر از تقدیرت فرار کنی

  32. …من خیلی در مورد گسل و زلزله در ایران تحقیق و جستجو کردم ….زلزله های چند سال رو از سایت دانشگاه تهران موسسه ژئوفیزیک و سایر مقالات و منابع مختلف مقایسه کردم….به نظر من هم، بین سال های 94 تا 96 در نوار مرکزی ایران (از شرق خراسان تربت جام و تربت حیدریه و کاشمر تا مورموری ایلام )احتمال زلزله بر اساس گسلهای فعال (گسل درونه یا گسل کویر بزرگ که 700 کیلومتر طولشه) …گسل های :
    گسل بينالود »گسل ميامى (شاهرود)» گسل ترود و انجيلو» گسل کلمرد» گسل پشت‎بادام» گسل قم – زفره» گسل ايندس» گسل دهشير (نايين – بافت)» گسل سروستان» گسل شهداد» گسل کوهبنان» گسل جُرجافک» گسل گلباف (گوک)» گسل نايبند بیشتر از نقاط دیگر ایران میباشه…

  33. سلام دوستان.

    من زیاد اززمین شناسی سردرنمیارم نمیدونم شاید این حرفم سخره خیلیابشه
    ولی عیب نداره.میخوام بگم احتمال میدم درست باشه.چون من به خوابهایی که میبینم خیلی مطمنم چندروزپیش من خواب دیدم که زلزله خیلی نهیبی اومده وکلا زمین ازهم جداشده بود طوری که اکثرادما مرده بودن وفقط چند نفری واسه ادامه زندگی مونده بودن
    هرقسمت زمین یه قسمت باسرعت زیاد درحرکت بود خدا خیرکنه ولی بازمیگم من به خواب هام معتقدم میخوام بگم مواظب خودتون باشین خیلی…

  34. بحثی که امروزه مطرح است و بیشتر باعث نگرانی مردم شده، این است که گفته می شود بر اساس آمار زمین لرزه های گذشته، مثلا ۲ تا ۳ دهه هم از زمان رخداد زمین لرزه در جایی گذشته است؛این صحبت صرفا بر اساس اطلاعات آماری زمین لرزه های گذشته است،لازم است این مطلب را بیشتر باز کرد تا موضوع شفاف تر شود؛ پیش بینی زمین لرزه جزو اهداف علوم زمین در جامعه بشری است و مراتبی دارد، اولین مرحله پیش بینی آماری است که دارای بیشترین عدم قطعیت است،پیش بینی آماری صرفا برای برنامه ریزان کشوری و برای برنامه ریزی های بسیار بلند مدت و تصمیم گیری های کلی است و بیان آن در سطح جامعه به عنوان یک امر قطعی و بدون خطا اصلا درست نیست. اطلاعات و آمار گذشته هم یکسری دقت نظرهایی می خواهد که چگونه و با چه روشی و با چه نوع داده ای این اطلاعات را تحلیل می کنیم که به عدد و رقمی به عنوان دوره بازگشت می رسیم و آن هم جای بحث دارد.

    روش آماری مبتنی براطلاعات گذشته که به نام statistical prediction نامیده می شود، جزو پرخطاترین روش ها و با بیشترین عدم قطعیت است و اصلا قابل اعتماد نیست که بتوان آن را در سطح جامعه مطرح کرد، ولی متاسفانه برخی آن را بگونه ای عنوان کرده اند که باعث نگرانی مردم در جامعه شده است.

  35. سلام به همه دوستان ، اینکه پیشبینی کنیم زمان دقیق زلزله رو غیر ممکنه، من خودم جز زلزله زده های رودبارم ، شاید مطمین ترین روش ، همون توجه به پیش لرزه هاست ، در همه ی زلزله های مهم کشور شاهد پیش لرزه هایی شب های قبل بوده ایم ، مثل شبها و روزهای قبل زلزله رودبار و بم ، توی زلزله رودبار چندین شب شاهد فرار و بیقراری حیوانات بوده اند ،البته این بیقراری حیوانات به همون دلیل پیش لرزه هاست و کاملا منطق علمی داره. من خودم هنوزم شبها کابوس زلزله میبینم ،همین زلزله هیچ اعتقاد مذهبی برام باقی نذاشته، تنها راه مقابله آگاهی و پیشگیریه ، همون کاری که ژاپنها میکنن، هوشیار زندگی کنید که طبیعت کار خودشو میکنه.

  36. باسلام من به عنوان یک محقق وزلزله شناس میتونم این موضوع که زلزله ای بزگ درراه است راتصدیق کنم یعنی ما کلا زلزله هارا تاسه روز آینده سه ماه آینده وسه سال اینده میتونیم پیش بینی کنیم البته باتوجه به کمبود امکانات از جمله نگهداری حیوانات درمراکز زلزله نگاری وتعداد ایستگاه های لرزه نگاری مشگلاتی داریم که اگر میبود قطعا بصورت دقیق ساعت وروزش راهم میگفتیم.

  37. با سلام
    اگر قسمت شرق و غرب رو هم در نظر میگرفتید بهتر بود
    با این حساب میشه یا قم یا مسجد سلیمان که در بخش غربی نقشه هستند.

  38. سلام زلزله بعدی در تهران رخ خواهد داد گسل های شرقی و جنوبی ازبین رقتن تهران رو هواست این یه معجزه که هنوز از بین نرفته

  39. سلام من در تاریخ ۱۱.۸.۹۵ مقالتون رو خوندم از زرند کرمان هستم دنبال پیش لرزه های زلزله بم بودم که تطبقشون بدم با الان خودمون
    ما تا الان توی زرند حدود ۵۹ تا زلزله داشتیم که ۳ تاشون بالای ۴ریشتر بودن پیش و پس لرزش رو نمیدونم شاید بیاد صافمون کنه اون زلزله حالا به سال ۹۶ نرسیدیم ولی تا حدودی درسته پیش بینیاتون چون ما تو همون منطقه مشکی که کشیدین هستیم الان ۱۲ سال از زلزله قبلیمون که ۸۳ بود میگذره

  40. با عرض سلام وخسته نباشید خدمت برادر بزرگوارجناب آقای راحت با کمی تحقیق وجستجوی بیشتر می توان به زازله 6/4 ریشتری شهرستان زرند که درست یک سال بعد از زلزله بم رخداد اشاره کرد وخوشبختانه مرکز این زمین لرزه در مناطق روستایی وکوهستانی کم جمعیت شرق زرند بود وخسارات زیادی به منازل شهری وارد کرد وچند روستای این شهرستان را با خاک یکسان کرد وحدود 700نفر از مردم این دیار را به خاک وخون کشید شد والان نزدیک به 12سال از آن واقعه می گذرد که بیست روز است این شهرستان با زلزله های متعدد وسه زلزله 4/5 به بالا وحدود 80پس لرزه آرامش وآسایش مردم شهرستان راگرفته آیا این موضوع را میشود بابه این مقاله (هر 12الی 14سال) زلزله ای بالا 6ریشتردر این منطقه ارتباط دارد یانه…..ممنون

  41. سلام.زلزله بم سال هشتادو دو بود.خاطره ای دارم از زلزله رودبار:ساعت نیم بامداد سی و یکم خرداد من در اراک ن در حال دیدن فوتبال بودم که زلزله حدود سی ثانیه آمد.فردا صبح از اخبار فهمیدم در رودبار و منجیل بوده آرزو کردم منیستم آنجا باشم و کمک کنم.اتفاقا
    آنروز روز اعزام به خدمتم بود.جالب اینکه ما را همانروز جهت امداد رسانی به رودبار بردند.در مسیر شهرهای ویران شدن لوشان و منجیل را دیدیم.در رودبار کنار سفیدرو مستقر شدیم.منطقه یکسره بواسطه پس لرزه میلرزید.که در یکه ازآنها بقدرت شیش و دو دهم من نیز که در حال انتقال اثاث یک خانه به بیرون بودن نزدیک بود کشته شوم،که قبل از فرو ریختن خانه بیرون آمدم.خلاصه واقعا آخر مصیبت بود

    ستم

    آد

  42. ای کاش ی زمین لرزه بیاد کل مردم دنیارو نابود کنه از کف ب جز من والا بخدا چ معنی داره این همه ادم تو دنیا باشه

  43. زلزله در سال نودو شش در ساعت ده و نیم صبح با ششو خورده ای ریشتر رخ داد در شانزدهم فروردین.

  44. بله . عالی پود پیشگوییتون.در سال ۹۶ خراسان رضوی با ۶.۱ ریشتر در فروردین ماه لرزید…

  45. دوستاني كه نوشتن اين مقاله الكيه حالا الكي يا غير الكلي الان سال ٩٦ و مشهد زلزله ٦/٢ ريشتري در ساعت ١٠//٣٠ اومد و الان ٣ صبحه و ما هنوز بيداريم منتظر زلزله اصلي ????????

  46. سلام دیدید پیش بینی درست از اب در اومد الان تو مشهد دیشب همه تو خیابانها و پارکه خوابیدند همه استرس دارند نیومدن سر کار التماس دعا یا علی

  47. الان سال ۹۶ یه ماه مونده به خرداد و دیروز صبح نزدیک ظهر زلزله ۶.۱ ریشتری فریمان و مشهد رو لرزاند. ..
    جالبه مطلب واسه چند سال قبله
    از دیشب تا الان ۲۵۶ تا پس لرزه اومده
    من که حسابی حالم بده از بس ترسیدم …
    روستاها کلا با خاک یکی شدن

  48. داداش الان تو مشهد تو فروردین اومد تقریبا با همون قدرت و همون ساعت فقط تاریخش فرق داشت

    مقالش جدیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

  49. با توجه به زلزله دیروز مشهد که ۶/۱ ریشتر بود و در ساعت ۱۰:۴۰ دقیقه صبح هم اتفاق افتاد بخش زیادی از پیش بینی های این مقاله درست بوده فقط به جای دهم خرداد ۹۶ شانزدهم فروردین ۹۶ بود

  50. وای اتفاقی این مقاله رو دیدم هنوز تو شوکم امروز 17 فروردین 1396
    دیروز 16 فروردین راس ساعت 10:39 زلزله 6.1 ریشتری اومد. این مقاله با درصدی خطا کاملا درست بود من هنوز تو شوکم. خدایا رحم کن نوبت زلزله مرگباره رحم کن بهمون تاحالا که جزیه نفر تلفات نداشته رحم کن بهمون خدای بزرگ از دیروز 400 تا پس لرزه اومده بزرگترینش 5.4 ریشتر. خدایا بسه دیگه گفتن تا یه ماه پس لرزه میاد ما که میمیریم از ترس خدایا رحممممم کن بلایی نیاد سرمون سر هیچکس

  51. الان میتونید این ادعاتون را ثبت کنید ولی کمی با تغییر
    زلزله مشهد ساعت ده و سی و نه اونم شش ریشتر فروردین نود شش
    فقط خدارا شکر تلفات جانی زیادی نداشت

  52. سلام من امروز مقاله رو دیدم ایول همه اش درست بود جز تاریخش….عالی بود …یعنی دیگه زلزله ای نخواهیم داشت تا چند سال اینده….درسته؟؟؟

  53. واقعا عالی بود. از وقتی مقاله رو خوندم تو شوکم. آفرین!!!!!!!!
    این گروه نمونه کوچکی از جامعه ماست، افراد به جای اینکه درصد کوچیکی احتمال بدن و خودشون رو برای این زلزله آماده کنن فقط نقد کردن و مقاله رو بی اهمیت خوندن. امیدوارم این درس عبرتی بشه برامون و حداقل برای حفظ امنیت خودمون و همشهری هامون هم که شده یک مقدار این مقالات رو جدی بگیریم. شاید بتونیم از فاجعه های بعدی جلوگیری کنیم.

  54. الان اردیبهشت ۹۶ .امروز ساری هم زلزله اومد بعد از عید دو سه بار زلزله اومده .

  55. خوب الان اين زلزله مشهد خدا رو شكر ب خير گذشت
    ايا زلزله مرگبار ك گفتين اتفاق ميفته امسال
    يا طبق اين فرمول ك شما گفتين ميره چن سال ديگه

  56. سلام مهندس

    بی زحمت چون شما تحصیل کرده این موضوعی میشه بررسی کنین ایا امکان وقوع زلزله بالای 6.5 ریشتر در استان خراسان رضوی هست؟

    اصلا گسل های این منطقه از چه نوع گسلی هستن و توانایی ایجاد چجور لرزه هایی با چه قدرتی دارن؟

    شرمنده زیاد شد

  57. افرین خیلی دقیق بود فقط یک ماهی زودتر امد و خدا ما رو خیلی میخواست که پس لرزه زیاد داشت که باعث شد انرژی ارام ارام تخلیه شد انشاله که با همین انرژی تخلیه شده تموم شه چون دیشب ما در ادامه یک 5ونیم رو داشتیم اما سوال اینجاست که ایا با این وضعیت احتمال6ریشتری در خردادماه هم هنوز احساس میشه یا با همین رفع شده

  58. در ضمن در 16فروردین چهارشنبه 6ریشتر همون شب 5ونیم دقیقا یک ماه بعد اون هم چهارشنبه باز یک 5ونیم حالا اگر محاسبه کنیم احتمال داره 9یا10تو خرداد روز چهارشنبه باز هم داشته باشیم چون هنوز پس لرزه ها قطع نشده فقط یک کم سبک تر شده و ریشترش اومده پایین ولی همون جور که قبلا گفتم اگر انرژی تخلیه نمیشد که اون هم کار خدا بود و وجود اقا امام رضا علیه السلام چنان تخریبی میکرد که در تاریخ نوشته میشد پس دوستان نماز ایات رو بجا بیارین و بعدش هم دو رکعت نماز شکر چون ما مدیون کرامت حق تعالی و لطف اقا غریب الغربا هستیم باشد که این بلایای طبیعی تلنگری بر کردار و رفتار ما باشد انشاالله

  59. سلام واقعا عالی بود این مقاله.. این مقاله باید بیشتر بررسی بشه شاید واقعیات بیشتری رو نمایان کنه

  60. سلام
    پیش بینی خوبی بود در چندین سال قبل و واقعا سال 96 ساعت 10:30 دقیقا مشهد لرزید و دقیقا شدتش هم 6/4 ریشتر بود
    منتها فکر کنم هنوز خطری که پیش بینی شده بود وجود داره چون گسل های اطراف مشهد دو تاشون که از خطرناکترین ها هم هستن فعال شده اند و خدا واقعا به خیر بگذرونه
    امیدوارم چند ماه بعد برگردم و دوباره کامنت بذارم که اتفاقی نیافتاد ولی الان متاسفانه هر روز داره مشهد زلزله میاد با شدت های کم ولی با فعال شدن گسل کپ داغ خطر بیشتر شده
    برامون دعا کنید لطفا چون سال 1272 زلزله 10 ریشتری اومده توی قوچان و امسال هم وبسایت زلزله نگاری امریکا ادعا کرده که قراره زلزله 10 ریزشتری بیاد با توجه به تحقیقاتشون روی گسل ها
    نگید زلزله قابل پیش بینی نیست ، اشتباهه چون از روی گسل ها و تحرکاتشون دقیقا میشه فهمید که زلزله بعدی چند ریشتری هست فقط زمانش رو نمیشه حدس زد

  61. سلام من اهل بجنوردم.در تاریخ ۱ خرداد ۹۶ این مطلب رو خوندم.
    البته باید بگم که استان خراسان شمالی و رضوی الن دوهفته ست ک روی ویبره ست.شدید ترینش ساعت حدود۲۲:۳۰روزشنبه ۲۳ اردیبهشت اومد.سه نفر کشته و سیصد نفر مصدوم ک البته تعداد کشته ها ب نظر خیلی بیشتر از آمار اعلام شده هست.
    خیلی وحشتناکه…خیلی.این روزها بطور میانگین ۴ زلزله از۱.۸ الی ۴.۱ ریشتر میاد.خیلی عجیبه سال ۹۵ هم توی ماه رمضان شاهد همچین زلزله هایی بودیم اما خدارو شکر بخیر گذشت.اما امسال من خودم بدجوری ترس توی وجودم ریخته.
    خیلی ممنون از اطلاعات جالب تون هرچند غیر علمی.

  62. سلام امروز دوم خرداد
    هفته پیش یه زلزله به بزرگی۵.۷ ریشتر بجنورد اومد. ساعت ۱۰.۵ شب
    که خیلی وحشتناک بود.میگن گسل های این منطقه فعال شدن
    .خدا خودش رحم کنه
    این خردادء نود و ششششششششششووووو
    با این مقاله و این تقارن ترس بدجوری برم داشته????????

  63. سلام دوستان هنوز دهم خرداد نشده
    شاید هنوز زوده برای قضاوت .به نظر من تفاوت زلزله هایی که در مقاله گفته شد با زلزله های دیگر در امار تلفات ان است. زلزله مشهد امار تلفات بالایی نداشت. خدا خودش به مردم ایران رحم کنه انشا الله که اتفاقی نیفته.

  64. امروز دوازده خرداد هست و دو روز از موعد ده خرداد گذشته زلزله ای نداشتیم .
    شاید اول مهر 96یه تکونی خوردیم

  65. سلام
    میگن قراره اینجا یعنی بجنورد تا اخر خرداد 1396 زلزله شدیدی بیاد.
    حتی شهرداری هم زمین هایی رو اماده کرده برای اسکان.
    ازداخل مسجد یکی از روستاها گاز بافشار زیاد زده بیرون.
    اکه راست باسه خدابه دادمون برسه!!!

  66. با روش های نوین علمی، استفاده از ابزار های پیشرفته و اندازه گیری های مداوم بعضی پارامترها میشه مکان زلزله های آینده را شناسایی کرد اما هنوز به حدی نرسیده که مکان دقیق معرفی کنه. تقریبا در پیش بینی زمان موفق تر بوده تا پیش بینی مکان

  67. پیش بینی تقریبا درست بود. الان ساعت 10 شب 22 آبان سال 96 است. من در همدان زندگی می کنم. دقایقی پیش زلزله ایی حدود 7.4 ریشتر در مرز کرمانشاه و عراق اتفاق افتاد و لرزش آن در تمام غرب کشور حس شد. هنوز از میزان خسارات و تلفات جانی خبری منتشر نشده است.

  68. احسنت به این پیشگویی. امروز بیست و یکم ابان نود و شش هست. زلزله ای با بزرگی 7.4 ریشتر ازگله و قصر شیرین کرمانشاه را لرزاند. تمام ایران احساس شد. هنوز خبری از تلفات ندادن. منابع غیر رسمی تا کنون مرگ دونفر را اطلاع داده اند. وای من خیلی میترسم. خوزستان هستم و خیلی طولانی و شدید حسش کردیم.

  69. امشب ۲۱ آبان سال ۹۶ هست . زلزله ای به بزرگی ۷/۲ ریشتر ایران و عراق را لرزاند . وسعت لرزش بسیار زیاد بوده . نیمی از ایران و اکثر عراق زمین لرزه را احساس کردند . ظاهرا تلفات خیلی زیاد نیست . امیدواریم که اینطور باشه . امار کشته شدگان تا کنون ۳۰نفر اعلام شده است

  70. ولی امروز بیست و دوم آبان همه ایران که چه عرض کنم کل خاورمیانه لرزید. فکر کنم پیش بینیتون خیلی به حقیقت نزدیک بود هم از لحاظ سال و هم از لحاظ مناطق مشخص شده که کرمانشاه بودش.
    امیدوارم مسئولین محترم هم از همین دو دوتا ها بلد باشند و حداقل آمادگی رو حفظ کنم.

  71. درسته توخرداد زلزله نیامد اما واقعا پیش بینی درست بود زلزله کرمانشاهو7ریشتری آن.

  72. سلام دیشب 21 آبان تو کرمانشاه زلزله شد کرمانشاه و 96 خوب پیش گویی کرده بودین ای کاش مسئولین به پیشگوییتون توجه می کردند هزاران نفر دیشب فوت کردند

  73. خب انگار اون زلزله مخرب سال 96 زلزله کرمانشاه بوده که تو عکس هم مشخص شده…
    میتونم بگم از زمانی که اینجا رو پیدا کردم تاحالا هر چند وقت یکبار میامو دوباره میخونم….مهندس راحت… پیش بینی بعدیتون چیه؟ منتظر مقاله های بیشتری هستیم …مطمئنا تو هر تحقیق چیزهای جدیدتری کشف میکنید

  74. بیست و یک آبان 1396 زلزله 7.3 ریشتری در کرمانشاه اتفاق افتاد. هم مکانش در این پیشگویی بود و هم سال وقوع حادثه.باور کردنی نیست.این زلزله از افغانستان تا فلسطین، از کویت تا ارمنستان احساس شده و باعث زلزله های دیگه ای در ژاپن و کاستاریکا شده.

  75. اگر چه در حد شوخی بود اما جدی شد و با حدود 5ماه خطا زلزله اومد در یکی از مکان هایی که در نقشه مشخص شده و در همان سال پیش بینی شده… به نظرم بد نیست جدی بگیریم این شوخی رو و به 14 یا 15 سال بعد فکر کیم که تهران ممکنه زلزله بیاد

  76. چ جالب الان سال ۹۶ د از دیشب تا الان ب فاصله های چند ساعتی زلزله میاد من تو ایلامم و ایلام و کرمانشاهو گرفته

  77. بله و هم اکنون در سال ۹۶ پیش بینی شما پیش بینی درستی از آب درومد و ایران و کرمانشاه ما عزادار شد????????

  78. زلزله ۲۲ آبان اومد تو کرمانشاه. تقریبا نزدیک یکی از همون مناطق پیش بینی شده. پیش گویی جالی بود با خطا تقریبا ناچیز

  79. ساعت ۵ هستش و حدودا ب فاصله ۶ ساعت از هم هش پسلرزه میاد و هنوز ما از دیشب زیر چادریم.بنظرتون امکانش هست باز بیاد ی زلزله شدید؟

  80. این از اون پیشگوییایی بود که باید بگی متاسفانه درست از آب در اومد!
    جالا با توجه به این زلزله کرمانشاه زلزله بعدی باید حدودا ۷ریشتر باشه اونم تو قسمت شمالی کشور و ۱۵سال دیگه!!
    جالب میشه اگه اینجوری باشه و زلزله‌ها بصورت تقریبا منظم اتفاق بیوفتن!
    حالا تو قسمت شمالی کدوم استان‌ها رو مستعد زلزله میدونی؟

  81. توروخدا بازم پیش بینی کنید و اینقدر تو شبکه های مجازی منتشرش کنید تا مسئولین برای زلزله بعدی فکری بکنند امروز فیلمی از زلزله 9 ریشتری ژاپن دیدم حتی کارمندان از جاشون تکون نخوردند و ساختمونا اینقدر محکم و اصولی درست شده بود که ساختمان هیچ خسارتی ندید و حتی خونی از دماغ کسی جاری نشد ما می تونیم از اون ها هم بهتر باشیم به شرط اینکه بخواهیم.

  82. زلزله پيش بيني شده نيست جز تجهيزات علمي واقعا دقيق باشه. خطر بلاياي طبيعي هميشه وجود داره . بايد خونه ي كه ميسازيم استحكام كافي داشته باشه دولت بايد بجاي هزينه ي بعد زلزله اين هزينه هارو اول ب مردم بده تا خونه ي خوبي داشته باشن. وأم مسكن بايد بيشتر بشه ما تو روستا ١٨ميليون وأم بهمون ميدن كافي نيست. أنشالله كه زلزله نباشه ولي اينو بايد دونست ايمني مردم وطيفه ي دولته.

  83. با سلام،اقای مهندس کارت خیلی خیلی درست و نسبتا دقیق بود،پیش بینی درستی کردی،کلا بنظرم به کارت ادامه بده تو میتونی کسی بشی که قبل از وقوع زلزله به همه مردم خبر بدی و بشی فرشته ی نجات،همه ی نظراتو خوندم درباره ی مقالتون،کلا علاف زیاده بخواد بگه اینا چرنده یا اینکه از کارت منصرفت کنه یا از شما کار بلد ترن!!!،منتظرت پیش بینی بعدی هستم،کلا همیشه اینو یادت باشه وقتی همه سد راهت بشن و بگن ن یا گارد دفاعی بگیرن سر رات بدون راهت درسته راهی که میری درست،یاعلی

  84. سلام.واقعا خیلی عجیب ک یکی از پیشبینی هایی ک کرده بودید متاسفانه درست بود.یعنی به یه دودوتا چهارتای ساده میشه تا حدودی پیشبینی کرد.اینکه نطر شما قطعی بود ک سال ۹۶ یه زلزله بزرگ تو ایران خواهیم داشت.حتی مناطق مشکوک هم پیشبینی شده بوده.این خودش کمک میکنه ب پیشبینی زلزله البته اگر کسی ب این مقاله ها اهمیت بده وازش استفاده بکنه.بی زحمتی پیشبینی زلزله بعدی هم یه مقاله درست کنید دربارش ممنون

  85. سلام من تازه مقاله شمارو خوندم واقعا بی نظیره کاش مسئولین توجه میکردند. با این حساب زلزله مهیب بعدی 15 سال بعد خواهد بود؟؟

  86. یا ابرفرض، خیلی عالی بود خیلی کپ کردم دارم فرار میکنم آقا آینده منو پیشگویی کن ببینیم چی در میاد

  87. افرررررین
    درست بود زلزله ایی با ۷.۳ ریشتر در کرمانشاه با حدود ۴۰۷کشته و نزدیک ۶۵۰۰مصدوم….ب کارتون ادامه بدین و اطلاع رسانی بیشتری کنین

  88. ۲۱ آبان تو ارومیه هم زمین لرزه حس شد و مدتش طولانی بود . همه ترسیده بودند بعد فهمیدیم که مرکز زمین لرزه کرمانشاه بوده. تسلیت میگم به مردم کرمانشاه و خدا کمکشون کنه. مقالتون خیلی جالب بود و پیش بینی ها درست درومد امیدوارم دولت و مردم از این به بعد به سازه هاشون بیشتر دقت کنند. مقاوسازی حرف اول رو میزنه

  89. با سلام منتظر پیش بینی احتمالی بعدی هستیم کاش این جور پیش بینی ها مد نظر بود و بیشتر مهندسین زمین شناسی روی این موضوع کار کنن درست دقیق نمیشه پیش بینی کرد اما احتمالات رو میشه در نظر گرفت . و پیش گیری کرد

  90. سلام افرین عای بود ولی به نظر من شما فقط یه محاسبه ساده نکرده بودی شما قدرتت بیشتر این این حرفهاست ومحاسبه الله بختکی ظاهر داستان بود من باور به الکی حساب کردن ندارم چون خودم تسونامی سال ۸۲ را از قبل با کل ماجرا میدانستم دوست خوبم میشه خواهش کنم با ایمیل یا هر جور که شما مایلید از صحیح بودن حرفم مطمین بشم وبدونم ایا بازم چیزی دیگه هم خبر داری ممنونم ازت

  91. كامنت ها رو از اول به آخر كه بخوني ، اول همه نخبه بودن و اين مطلب رو زير سوال برده بودن و ابراز تاسف!!!!
    حالا همه احسنت و صد آفرين ميگن و منتظر پیش بینی های بعدی!!
    عجب مردمی هستیم ……

  92. با سلام خدمت جناب مهندس راحت
    مثل اينكه با توجه به انتقاد بعضي از دوستان
    ولي پيش بيني شما درست بوده
    با سپاس از شما كه محاسبات دقيقي داشتيد
    لطفا در صورت امكان زلزله هاي بعدي رو هم
    بفرماييد تا شايد بتونيم شاهد اين مصيبتهاي
    ملت عزيز كشورمون نباشيم .
    ايران وايراني بايد به نوابغي امثال شما
    افتخار كنه .

  93. سلام من خودم کرمانشاهم و شاهد این زلزله وحشتناک بودم واقعا خیلی وحشتناک بود و خیلی از هم استانیامون آواره شدن و تعداد زیادی هم کشته و مجروح، پیشگوییتون خیلی دقیق بود کاش زودتر مقالتون رو مطالعه کرده بودیم.

  94. سلام. این پیشگویی درست بود. در سال 96در منطقه ی کرمانشاه که مشخص شده و پیش لرزه هاشم از ساعت 10:55 به صورت خفیف شروع شد. فقط ماه و روزش که اونم اصلا چیزی نیست که بشه ایراد گرفت.

  95. پیش بینی درست بود!
    شما این پستو سال 89 گذاشتی و 96 اتفاق افتاد!
    خیلی عجیب…

  96. دوستان چیزی درمحاسبات بنظرم رسید که نمیدونم درسته یا نه ولی با در نظر گرفتن سالهای کبیسه و ماه های ۳۰ روزه و ۳۱ روزه سال های بین زلزله های به وقوع پیوسته …پیش بینی ایشون فوق العاده است. ایشون از ابتدا موضوع رو عمدا طنز نوشتند ولی خودشون می دونند حقیقته

  97. طبق محاسبات دوستمون و ادامه ان طبق زلزله اتفاقي كرمانشاه سال ١٤١١ اوايل سال ارديبهشت ٢٠ساعت ٣:٣٠ صبح زنجان و تهران يا اروميه تبريز يا خوزستان لرستان خواهد بود

  98. سلام آقای راحت،پس ۱۵ سال دیگه نوبت بخش شمالیه؟!!!یعنی ما بدبخت بیچاره ها تو تبریز????????????لطفا جواب بدین مرسی

  99. زلزله کرمانشاه با بزرگی۷/۳ ریشتر چندتا از پیش بینی ها رو درست نشون داد. ناحیه مرکزی و چهارده سال بعد در سال ۹۶.
    درود بر تو ؛ امیدوارم تواناییهای تحلیل بهتر پیدا کنی که بدون شک برای همگان نیز خوب هست

  100. به عنوان يك محقق زمين شناس بايد خدمتتان عرض كنم كه پوسته كره زمين از صفحات شناوري تشكيل شده كه دائما در حال حركت ميباشند گاهي اين صفحات از هم فاصله ميگيرند و موجب فشار به صفحات همجوار خود ميشوند اين فشارها باعث تصادم دو صفحه و يا عبور از كنار يكديگر ميشوند و موجب ازاد. سازي انرژي لرزشي يا زلزله ميشوند كشور ايران از سمت جنوب تحت فشار صفحه عربي و از سمت شمال تحت فشار صفحه يورواسيا قراردارد در طي ميليونها سال اين فشارها باعث پديد امدن رشته كوههاي البرز و زاگرس و .. گشته است بنابرين احتمال بروز زلزله هايي با قدرت بسيار بالا در ايران ١٠٠ درصد ميباشد . در طول هر سال ما شاهد زلزله هاي خفيف در ايران مي باشيم وليكن اين امكان وجود دارد كه زلزله هايي با بزرگاي ٧ ريشتر در طي يكسال و يا حتي يكي دو ماه بعد از رخ دادن اولين زلزله بزرگ در كشور اتفاق افتد . با تحقيقاتي كه من انجام داده ام احتمال زلزله بعدي طي چند ماه اتي بسيار محتمل است بنابرين پيشنهاد ميكنم از همين حالا نسبت به اقدامات احتياطي مبادرت ورزيد

  101. .وای مگه میشه همچین چیزی بی معطلی براتون ارزوی سلامتی و توفیق دارم خدا مرگ ناگهانی از همه دور کنه خدا صبر بده

  102. سلام آقای مهندس
    من کرمانشاهی هستم و الان متوجه مقاله تون شدم. پیش بینی شما واقعا جالب و درست بودو ای کاش زودتر متوجه میشدم. هم سال 96 و هم محدوده کرمانشاه جزو پیش بینی های شما بود. زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر با تلفات جانی بالای 3000که متاسفانه رسانه ها 430 نفر اعلام کردند و نمیدونم چرا صحیح اطلاع رسانی نمیکنند؟
    واقعا وحشتناک بود و الان بعد از گذشت دو شب حدود 250 پس لرزه رو حس کردیم و هنوزم ادامه داره که 80 درصد بالای 4 ریشتر و بقیه 3 ریشتری بودن.و تقریبا میشه گفت چیزی از شهرهای سرپل ذهاب و روستاهای اطراف باقی نمونده. سرپل 85000جمعیت داره یعنی حدود 30000 خانوار. و 90 درصد خانواده ها عزادار شدن. حالا چطور ممکنه تلفاتش 430نفر باشه.
    ما اینجا خودمون داریم میبینیم اوضاع رو. و تنها کمک های مردمی هست که به دست زلزله زده ها میرسه و دولت هیچ کمکی نکرده . از راه دور دست همه هم وطنامون رو میبوسم.

  103. الان یه سری شایعات هم هست که ممنون میشم توضیح بدید.
    یه عده میگن که الان انرژی زمین تخلیه شده و بجز پس لرزه دیگه تا مدتهای طولانی شاهد زلزله این اطراف نخواهیم بود. یه عده دیگه میگن با این زمین لرزه گسل زمین فعال شده و از این به بعد باید بیشتر شاهد این اتفاقات باشیم.
    ممنون میشم با دانش خودتون نظرتون رو بگید.

  104. با سلام
    تحلیل آماری شما نشون داد که تا حدودی میشه با آمار هم در مورد زلزله به چیزایی رسید.درسته که زمان دقیق زلزله درست نیست اما سالی که گفتید و بخشهایی که گفتید دقیقا منطبق با زلزله 7 ریشتری کرمانشاهه

  105. سلام و درود
    پیش بینی که چند سال پیش عرض کرده بودید متاسفانه به وقوع پیوست
    لطفا پیش بینی بعدی رو هم بگید تا مردم اگاه باشن
    کاش ذره ای توجه می شد به این پیش بینی تا شاهد مرگ تعداد زیادی از هم میهن های عزیزمون نباشیم
    و در اخر روی صحبتم با اون اشخاصیه که همه چیز رو به مسخره میگیرن واقعا متاسفم براشون
    کاش همیشه به جای سعی در تخریب توانایی افراد باعث پیشرفت شون بشیم که به نفع خودمون هم باشه نه اینکه به ضرر خودمون تموم بشه..

  106. من ياسوجم استان ماهم جز مناطقي هست كه گفتين امسال زلزله مياد بيرجند كه اومد كرمانشاهم كه اومد طبق پيشبيني شما زلزله بعدي نوبت شهر ما و خوزستانه،،،خدا بخير كنه

  107. سلام متاسفانه با کمی تاخیر زلزله تو کرمانشاه اتفاق افتاد و هزاران انسان فوت شدند. خیلی ناراحت شدم . خدا به خانوادهاشون صبر بده. کاش پیش بینی درست از آب درنمیومد. ما قسمت شمالی هستیم. یعنی زلزله بعدی کجا میتونه باشه؟؟؟؟ خدا بهمون رحم کنه حداقل نصفه شب نباشه???? اگه بیاد هممون رفتیم……..

  108. با سلام خدمت مهندس راحت عزیز. پیش بینی بسیار جالبی بود و متاسفانه جان هموطنلن عزیزمون رو گرفت. من در خراسان جنوبی ، شهر بیرجند زندگی میکنم. دیشب( ۹۶/۰۸/۲۳) زلزله ای به قدرت ۳.۹ ریشتر اتفاق افتاد. با توجه به این که یکی از مناطقی که شما احتمال زلزله ی شدید رو دادین استان ما هست. به نظر شما امسال در استان ما زلزله ی وحشتناکی خواهیم داشت؟ ممنون میشم اگه جواب بدین. با تشکر.

  109. خوشم اومد ینی یه پا نوستر آداموسی واسه خودت تو سال 96 اول تو مشهد زلزله اومد الانم متاسفانه تو کرمانشاه خدا زلزله بعدیو به خیر کنه مقالتو به روز کن پیش بینی کن زلزله بعدی کیه ما که تو تهرانیم اگه زلزله بیاد شش میلیون نفر تو گور دسته جمعی میمیریم بعدش کل ایران فلج میشه چون همه مراکز مهم تو تهران هستن

  110. برادر جان دمت گرم واقعا حسابت هرچند یه حساب کتاب ساده بود اما درست از اب دراومد.من بچه نهاوند هستم و همین زلزله کرمانشاه نهاوند بودم ک کامل نهاوند لرزوند.ومقالتو بروز کن و یه تخمین بزن ببینیم چی قراره بشه.و الان سه الی ۴روزه از زلزله اصلی میگذره نزدیک ب ۲۵۰پس لرزه داشتیم نفاط مختلف و این نشونه خوب نیست.لطفا یا خودت یا مسئولین باید ب فکر باشن ک حادثه رو ب حداقل خسارت برسونن

  111. سلام آقای مهندس

    واقعا عالی بود و جای تشکر و خدا قوت فراوان داره این همه تحقیق و پشت کار شما.

    به امید موفقیت بیشتر شما هم وطن عزیز.

  112. سلام آقای مهندس

    واقعا عالی بود و جای تشکر و خدا قوت فراوان داره این همه تحقیق و پشت کار شما.

    به امید موفقیت بیشتر شما هم وطن عزیز.

    با این مقاله وپیش بینی که کردین ،سطح انتظارات از شما بالا رفته،از خدا وند منان و صاحب دانش،علم روز افزون براتون
    تمنا دارم.

  113. باسلام
    نکته جالب تر اینه که آقای راحت روی نقشه پیش بینی کرده بودند که همه زلزله ها درسال96 درقسمت مرکزی ایران اتفاق میفتد که اگر دوستان یه سری به سایت مرکز لرزه نگاری کشوری بزنند متوجه این پیش بینی درظاهر ساده اما علمی میشوند.من که خیلی دراین مورد تحقیق کردم و متوجه یه سری مسایل شدم اما فعلا…
    واقعا عالی بودآقای مهندس راحت

  114. سلام جناب مهندس مرحبا به تدبیر وعلم شما???? بنده از کرمانشاهم ای کاش پیشتر سایت شما رو میدیدم بلکه محتاطتر عمل میکردیم اینجا تلفات و ویرانی خیلی بیشتر از اون چیزی هست که رسانه ها ميگن بالای 3000نفر فقط کشته داریم ما که دیروز به یکی از روستاهای اطراف رفتیم از سیصدوبیست نفرجمعیت صدویک نفر کشته شده بودن فک کنید وضع 1970 روستای کوهستانی که نزدیک مرکز زلزله هم بودن چگونست!!! معلوم نيس دلیل این آمار ارقام دروغ وسیا بازی چيه!!! دست تک تک هموطنامونو میبوسیم که سنگ تمام گذاشتن ???? سوالی که بنده دارم اينه که تا الان که روز چهارم هست 425پس لرزه ابنجا رخ داده که حدود شصت تا حول چهار ريشتر بوده به نظر شما دلیلش چيه؟! لطفا اگه توضیحی دارين بفرمايين بلکه چاره کنیم هرچند توکل همه ما هر لحظه به خداوند است???????? با سپاس فراوان ????????

  115. زلزله بعدی در استانی هست که بعد از کرمانشاه بیشترین رای را به روحانی داده

  116. علیرضا جان سلام من مطالب این مقاله رو تو روز چهارم از زمین لرزه کرمانشاه خوندم، سه روز بود که با ارامبخش میخوابیدم، با کابوس از خواب میپریدم، تو ارومیه بودم وقتی کرمانشاه لرزید، تو ارومیه به قدری محسوس بود که تو خونه ما لوازم از رو کمد و بوفه افتاد پایین، من درک کردم که من برای ی لرزه ساده سه روزه مریض شدم، تو کرمانشاه که منطقه اصلی بوده چی کشیدن، گروه هایی تشکیل دادیم که جمع آوری لوازم مورد نیاز میکنه، خدا رو شکر انقدر مردم کمک کردن، داریم سعی میکنیم مجوز اسکورت نظامی بگیریم که خودمون برسونم کمک هارو به دست زلزله زده ها، خواستم اینو بگم که من جز اون دسته از آدم هام که از بچگی اعتقاد به عجایب، و پیش بینی ها داشتم، واسه همین وقتی حرفی رو قبول میکنم ، اطرافیانم زیاد توجه نمیکنن چون میدونن من متفاوت و براشون دور از منطقه، ولی میخوام بگم از لحظه ای مقاله شمارو خوندم، کاملا قبول کردم حرفاتونو، چون عقلم قبول کرد محاسبات رو،و الان هم دیدم که محاسبات شما درست بوده، واقعا خوشحالم که افرادی مثل شما هستن که اطلاع رسانی میکنن با وجود مخالفت هایی که باهاشون میشه، من این مقاله رو بخاطر ترسی که از زلزله برام پیش اومده بود بطور اتفاقی پیدا کردم و خوندم، و با روش محاسباتی شما حتما ، خیلی چیزا رو از قبل مد نظر قرار میدم.

  117. درست حدس زدید سال رو.امسال 1396 که زلزله کرمانشاه رخ داد.الگوریتمی درست فقط برای سال و منطقه.زلزله بعدی سال 1411 میباشد در منطقه ی شمالی کشور.که ریشترش هم مشخص نیست.جای کار زیادی داره تا الگوریتمشو کامل بدست اورد

  118. اول یک سلام وخسته نباشید به مهندس راحت، دنیا هنوز مونده تا به قدرت مهندسان ایرانی پی ببرد واقعا تخمین همچین چیزی در اون موقع کم از شاهکار نیست، ما در ابادان بودیم کامل حس شد و اگر اندکی به ما نزدیک تر بود شاید وضعیت در ابادان هم دسته کمی از کرمانشاه و اطراف اون نداشت تقریبا کیفیت ساخت منازل در ابادان و روستاهای اطراف مانند اروند کنار و غیره اصلا تعریفی نداره به خیال اینکه هیچ زلزله یا پس لرزه ای اینجا نمیاد و هزاران تاسف برای اینکه در مناطق ساحلی ایران با تصور اینکه اصلا حتی پس لرزه ای هم به اون مناطق منتقل نمیشه اونقدر وضع ساخت و ساز وحشتناک هست که با اندکی زلزله قوی در استان های همجوار یا شهرهای نزدیک فاجعه ای وحشتناک رخ می دهد دوستان می توانند زلزله کوبه ژاپن رو مطالعه کنند و به این نتیجه برسند که زمین و طبیعت هیچ کجا به انسان چک سفید امضا نداده که تا نباید جایی زلزله بیاد یا نیاد یا اگر 100 سال پیش اومد دیگر تکرار نشه با این اوصاف خدا به تهران نشینها رحم کنه خلاصه امیدوارم این کامنت عبرت ایندگان نشه.

  119. سلام جناب مهندس راحت ، به نظرتون علت این همه پس لرزه اونم با قدرت بالا چیه ؟

  120. من که فکر میکنم این همه پس لرزه با ریشتر بالا اصلا خوب نیست و واقعا نگرانم

  121. با توجه به وام دار بودن همه مسکن های مهر و لزوم بیمه داشتن واحدها لطفا به مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه ، قصر شیرین ، سرپل ذهاب و…. اطلاع رسانی فرمایید تا در ضمن ۱۰ روز جاری به نمایندگی بیمه مربوطه مراجعه کرده و درخواست خسارت واحد خود را تسلیم نمایند .
    بدیهی است پس از انقضای زمان مذکور شرکتهای بیمه از پرداخت خسارت شانه خالی خواهند کرد .

  122. سلام علت اینکه تو رسانه ها راستش رو نمیگن چون به خودشون برمیگرده. ساختمونابی نساختن که مقاوم باشه و مصالح درست استفاده نشده. واسه همین رو نمیکنن. وگرنه همه میدونن که چقدر آدم مرده???? متاسفانه. زلزله ای که تو ژاپن 9 ریشتر میاد مردم عین خیالشون نیست چون ساختماناشون مقاومه. کارشون از ریشه درسته. اما واسه ما نه…… باید هزاران انسان بی گناه بمیرن????????????????????

  123. سلام و عرض ادب،لطفا مقاله ای جدید بنویسبد و دلیل این پس لرزه ها رو بگین،ممنونم

  124. خلاصه مطلب مهندس راحت را دوباره در زیر میارم : با تشکر از شما مهندس

    1-طبس 1357- 7.7 ریشتر ساعت 00 : 19 تاریخ 25 / 06 / 1357
    2- منجیل 1369- 7.5 ریشتر ساعت 30 : 00 تاریخ 31 / 03 / 1369
    3- بم – 1382- 6.5 ریشتر ساعت 30 : 05 تاریخ 31 / 10/ 1382
    4- کرمانشاه 1396- 7.3 ریشتر ساعت 48: 21 تاریخ 21 / 08 / 1382

    مورد 2 : 12 سال بعد 5 روز بعد 5 ساعت بعد از مورد 1
    مورد 3 : 13 سال بعد 5 روز بعد 5 ساعت بعد از مورد 2
    مورد 4 : 14 سال بعد 21 روز بعد 16 ساعت بعد از مورد 3
    بعدی ؟؟؟ الگوی نزدیک بعدی چه میتواند باشد ؟

  125. سلام جناب مهندس وقت بخیر لطفا اگه براتون مقدور هست در مورد این پس لرزه های کرمانشاه که تا این لحظه رسیده به 600 که حدود سیصد تاش حول چهار وچهارونیم ريشتر بوده ومردم واقعا مضطربنحوارامش ندارن توضیح بدین ممنون ميشيم هرچند امید وتوکل همه ما به خداست… سپاس????

  126. زلزله بیاد ۵ ملیون ادم میمره یعنی یعنی ۷ درصد ایران ما ملتمون به متکی هستن ولی وقتی تو تهرا ن زلزله بیاد میگت ۷-۸ ریشتر دیگه تهران نمیتونه به کشور ملتش متکی باشه چون میگن با زلزله تهران ایران فلج میشه یعنی پایتخت نحاع ایران که یهو ایران از پا مینوازه و با مخارج بالا یکم شکل قبل میشه تهران زلزله بیاد بیماری زیاد میشه بالباس بلند بخابیم و همیشه چادر تو ماشیمون داشته باشیم

  127. کرمانشاه رو 7.6 ریشتر زد، پسر تو یه نابغه ای چطور پیش بینی کردی، واااای

  128. سلام مهندس جالب بود من خود در کرمانشاهم لطفا در خصوص مطالب پیش بینی سایت امریکا و پیش بینی بعدی نظر بدید

  129. سلام
    بسیارعالی بود شمایک نابغه ای و کائنات ازطریق شما به ما اطلاعات جالبی میرساند

  130. سلام دوباره، من هر روز چک میکنم سایت لرزه نگاری رو، پس لرزه بعد زمین لرزه کرمانشاه، هر روز هست هر روووز، و هی مناطق مختلف، حتی مرز آذربایجان، این خطرناک نیست؟

  131. نظریه زلزله عالی بود و تحقق پیدا کرد مهندس زلزله بعدی کی خواهد بود

  132. با سلام خدمت مهندس راحت لطفآ به تحقیقات خود ادامه بدید و ما ملت رو هم از اطلاعات خود دریغ نکنید

  133. واقعا هم این طور شد.سال ۹۶ زلزله شده و اینکه تو کرمانشاه شده بیشتر پیشگوییهاتون درست بوده ای کاش برا اساس این زلزله بازم‌بگید

  134. واقعا زلزله اتفاق افتاد کرمانشاه تو سال ٩۶ پس طنز نبود لطفا مطالب بیشتر بزارید درمورد تهران هم بنویسید ممنون

  135. مثل یه بازی فکری بود. ولی جالبه که درست از اب در اومد. واااااااااااای بلا بدور

  136. توزلزله های تمام دنیا نهایتا تادویست سال اززلزله قبلی زلزله بعدی اومده،اززلزله قبلی تهران 186ساله میگذره،بخدا خیلی جدی بگیرین ساکنین تهران وحومه،اینوآمارجهانی زلزله میگه،البته اگرمیخواین زنده بمونین.

  137. آقای مهندس،لطفا جواب بدید که آیا ممکنه دوباره با فاصله زمانی کوتاه کرمانشاه بازهم زلزله شدید رخ بده؟؟؟شایعات درباره زلزله دوباره و مرگبار و هارپ و… درسته؟

  138. سلام آقای مهندس این پس لرزه ها که هرکدومش ۱ زلزله س دیونمون کرده از نگرانی مردیم همش میگن عادیه بنظر شما ۹۰۰تا پس لرزه عادیه؟ آیا تو سال میلادی جدید بازم کرمانشاه زلزله میاد؟

  139. با عرض سلام وتشکر از جناب مهندس راحت در خصوص ارائه مقاله باستی عرض کنم پیش بینی شما در خصوص زلزله مرگبار در کرمانشاه درست بود هرچند که ماه وتاریخ وساعت دقیق نبود اما بسیار عالی بود به نظر بنده دنیا بر اساس نظم مشخصی استوار است وبین رویدادهایی که اتفاق می افتد ارتباط معنی دار وجود دارد وشما به درستی این ارتباط معنی دار را در خصوص زلزله تجزیه وتحلیل نمودید یکی از ثمرات بزرگی که پیش بینی زلزله دارد این است که انسان را هوشیار می نماید که طوری در این دنیا زندگی کند که هر زمان از دنیا رفت پاک از دنیا برود واعمال نیک را سر لوحه زندگیش قراردهد وروز رستاخیز را جدی بگیرد

  140. بعد حدود ۷ سال از انتشار این مطلب اونو خوندم جالب بود که پیش بینی تقریبا صحیح بود/در سال جاری ۹۶ دو زلزله بزرگ بوقوع پیوست/زلزله ۶.۱ ریشتری در خراسان رضوی،زلزله ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه/زلزله مشهد دقیقا ساعت ۱۰:۳۰بود/دقیقا سال ۹۶/حدودا ۱۶ فروردین/با قدرت ۶.۱ یا ۶.۳ دقیقا مشخص نشد/زلزله بعدی مکانش کرمانشاه بود که اونم دقیقا در نقشه مشخص شده بود/اگر هنوز این صفحه رو دارید بازم کار کنید چون کارتون نتیجه داده

  141. سلام.آقای راحت نظرتون راجع به زلزله در اسفستان نزدیک قزوین چیه؟ چی فک می کنین راجع به اش و محدوده ی اسفستان یا قزوین.علائم خیلی بالاست.

  142. احسنت به این پیش بینی زلزله بعدی دقیق دهم ماه آذر در کوهک کرمان رخ داد
    پیش بینی شما عجیب و قابل تامل است.

  143. من این مقاله رو چندین سال پیش که خونده بودم و پیش بینی می کردم در شمال شهر کرمان شهرستان کوهبنان اتفاق بیافتد اما در هجدک کرمان اتفاق افتاد و همچنین کرمانشاه که باز هم پیش بینی متاسفانه درست بود انشاءالله برای زلزله های بعدی در کشور با دقت بالاتر بررسی و پیش بینی بشه و دست مریزاد به محقق

  144. زلزله 6.1ریشتر هجدک کرمان .96.9.10ساعت 6 صبح تا کنون 80پس لرزه به بزرگی 3تا 5ریشتر

  145. سلام من کرمان زندگی میکنم و همون طور که در اخبار هم احتمالا دیدید صبح زود اینجا زلزله شد…تا الان هم کلی پس لرزه داشتیم …????????

  146. باسلام خدمت شما دوستان و همراهان؛ با توجه به اینکه امروز بیشترین لرزشها را در هجدک کرمان داشتیم واین پائیز همراه بوده با زمین لرزه‌ای بزرگ با تلفات جانی در استان کرمانشاه، باید هوشیار بود ودقت کرد که زمین لرزه های مخرب دیگری در نقاط غرب و مرکز کشور و به موازات آن تاشرق کشور احتمال بروز وفاجعه اش هست، فعل وانفعالاتی در لایه های زمین در عمق ده کیلومتری درحال انجام هست که خدا کمک کند فقط همین وبس! هرلحظه باید انتظار داشت که در نقاطی از غرب ومرکز وبه موازات تاشرق کشور فاجعه ای رخ دهد وزلزله ای باقدرت زیاد رخ دهد!!هشدار زمین به ما جدی است.مواظب کودکان و سالمندان باشید که نیازمند کمک جوانترها هستند. شب ها هوشیارتر بخوابید و سعی کنید احتیاجات آب وغذایی دو روزتان را درجایی امن قرار دهید. خدا به خیر بگذراند این لرزه ها را…آمین.

  147. لطفاً درمورد ذخیره آب وغذای حداقل دو روزتان در جای امنی خارج از منزل اقدام نمایید. لایه های فعال زیرین زمین به عمق ده کیلومتر با لرزیدن های چندین جای کشورمان از غرب تا شرق طولی و به موازات دویست کیلومتر پهنا در فعالیت هستند. لطفاً این حرکات ولرزش ها را جدی بگیرید. و مواظب سالمندان و کودکان باشید. خداوند متعال خودش کمک کند و به خیر بگذرد. آمین.

  148. !!!!حتما بخونید !!!! دو شب پیش خواب دیدم همه آدما تو خیابونا هستن و یدفعه یه قسمت از آسمون نور درخشان قرمز رنگی ظاهر شد و همه فریاد زدن زلزله داره میاد ..ساعت ۳ شب از خواب پریدم واز طریق تلگرام اطلاع رسانی کردم و هشدار دادم مراقب باشید زلزله بزرگی در راهه ????????.ولی همه تو گروه های تلگرام ساعت ۳ شب مشغول صبحت موضوعات مسخره ای بودن … یک نفر به پست و متنی که ارسال کردم توجه نکرد.. امروز شنیدم ساعت ۶ صبح کرمان ۶ ریشتر زلزله اومده..نزدیک به ۴ نفر امروز پیام دادن تو از کجا میدونستی ..علم و غیب داری مگه چند شب پیش خواب دیدی ما باور نکردیم امروز باورمون شد … زلزله عظیمی در راهه … خودتون آماده کنید … جدی دارم میگم من خوابشو دیدم که میگم آقایان… خانوما …خودتونو آماده کنید

  149. امروز 11 اذر 96 کرمان زلزله شد 6.1 ریشتر امسال ن تنها یک جا چندین جا لرزید …

  150. پیش بینی شما دقیق بود ،زمین لرزها کرمانشاه با ۷،۳ ریشتر و دیروز دهم آذرماه منطقه هجدک کرمان با زمین لرزه ۶،۱ ریشتر لرزید و هنوزم پس لرزه های داشته و الانم این ترس وجود داره شاید یه زلزله بزرگتری بیاد،از خدا میخوام امسال دیگه زلزله ای تو ایران نبینیم????????

  151. نوبت بعدی زلزله بزرگ بعد از کرمانشاه احتمالا تهران میتونه باشه پس باید به فکر باشند و باشیم و پیشگیری کنیم چون اگر تهران زلزله فجیع بیاد دیگه واویلاست ……………..

  152. عالی بود.هم سال درست بود.هم محدوده زلزله و هم تقریبا اندازه ریشتر زلزله.حالا شدن ۴تا.برا بعدی دقیق تر میشه پیش بینی کنید.

  153. دقیق بود شش و یک هجدک کرمان رو زد با چند ماه تاخیر که اینهم طبیعیه دست شما درد نکند

  154. سلام 13 آذر 96 ساعت 12:26 نصف شب ارومیه با شدت 3/5 لرزید این چندمین باره که بعد از زلزله کرمانشاه ارومیه هم میلرزه اولیش با شدت 4.6 بود خدا خودش خیر کنه

  155. سلام جناب مهندس
    حالا که این همه طرفدار دارید و این همه فکر و ذهن کنجکاو منتظر نظرات شماس
    لطفا نظریه یا نتیجه تحقیقات جدیدتون رو بگید.
    همه بی صبرانه منتظریم

  156. سلام????طبق گفتتون زلزله بعدی بعدی درسال1411 یا شهریور یا همین خرداد ماهی که گفتین میشه منطقشو یه حدسی بزنی بین منطقه ی دو..تهرانو سمنانو زنجانو…. فکر میکنم باشه????لطفا بیتوجهی نکنید جواب بدین????????

  157. سلام لحظاتی پیش رشت لرزید ۳.۳ریشتر ایا امکان زلزله شدید تر هست ؟????????????????????????????

  158. یا خدا فک کنم اخر الزمانه.همه جا یهو داره میلرزه کرمانشاه و کرمان رشت لواسون و……..فک کنم اون زلزله تران ک قراره با خاک یکسان کنه همه جارو خیلیییییی نزدیکه یا خدا خودت رحم کن به هممون ????????????????????

  159. سلام خدمت دوستان عزیز….. محمد هستم از کالیفرنیا …. اتفاقی این سایتو دیدم… امروز طبق امار مرکز زمین شناسی اینجا ، گیلان لرزیده …. امیدوارم ترازدی رودبار دوباره اجرا نشود. با سپاس

  160. سيد عباس صولتي ك ادعا ميكنه پيش بيني ميكنه زلزله رو
    امروز تو پيج ش گفته از امروز تا سال ٩٨ تهران زلزله مياد …!
    و اماده باش داده !
    ميشه نظرتون بگين ????

  161. سلام به همه من دیشب به طور تصادفی با مطالب و نظرات شما آشنا شدم و واقعا از این پیشبینی که زیربنای علمی دارد و از توجیه داده های آماری به پیشگویی می پردازد به وجد اومدم ای کاش ای کااااش از این افراد در سازمان های مربوطه استفاده شود بری مثال اگه این پیشگوییتان وسیع منتشر می شد شاید امشب هم کودکی پدر داشت….!! ممنون به امید ایرانی بهتر

  162. بزرگوارشماگفتین در تاریخ 10خرداد1396زلزله عظیمی را که در نقشه علامت گذاری کردی رخ خواهد داد در صورتی 10خرداد 96گذشته وزلزله ی وجود نداشت پس بدان در پیشگویت اشتباست

  163. سلام متاسفانه پیش بینیتون درست بود لطفا بازم اطلاع رسانی کنید.خانم ساغر پیش بینیه شما خیلی دقیق بود من خیلی متعجب شدم دیگه چیزی پیش بینی نکردید

  164. سلام جناب مهندس راحت
    من اهل کرمان هستم،چند شبه همشهری هام واقعن استرس دارن و پس لرزه ها هنوز تمام نشده،من شبا که تو اتاقم خوابیدم از لرزش مداومی که زمین داره بیدار میشم و کامل این لرزشهای ریز و احساس میکنم،
    سوالم اینه ،ایا در ادامه زلزله 10 اذر در کرمان ،زلزله ای به اون شدت و یا بیشتر خواهیم داشت،یا اینکه این پس لرزه ها در همین حد ادامه داره،،،
    لطف میکنید اگه توضیح بدید،حالا جناب مهندس راحت و یت هر عزیزی که در این زمینه تخصص داره
    ممنون

  165. سلام به همه دوستان
    اینکه این دوستمون تونسته با دقت نسبتا بالایی زلزله رو پیش‌بینی کنه واقعا جای تامل داره ولی یک سوال از همه شما دوستان میپرسم
    پیشگویی این دوستمون با ۵ ماه خطا همراه بوده. شما فرض کنید در بهترین حالت پیشگویی بعدی هم درست باشه ولی ۵ ماه خطا داشته باشه؛ یعنی ما توی شهری مثل تهران باید به مدت ۵ ماه چه کار کنیم مثلا؛ نخوابیم، سرکار نریم، زیر هیچ سقفی نریم یا…..
    بنظر شما برای اینکه از زلزله و بلایای طبیعی در امان باشیم بهتره که خونه‌هامون رو محکمتر بسازیم یا دل ببندیم به پیشگویی؟!!!
    بنظر شما کدوم یک ضریب امنیت بالاتری داره…..؟؟!!!!

  166. نازنین تو فکر میکنی کی هستی که خوابت تعبیر بشه یه ادم معمولی مثل بقیه ادما زلزله ممکنه هر جایی بیاد کسی هم نه میتونه پیش بینی کنه نه خوابشو ببینه فقط خواب پیامبران و امامان تعبیر میشده نه افراد معمولی مثل ما

  167. فاطمه جون اصفهانو گفتن شایعه بوده ولی امیدوارم هیچ جایی از کشور عزیزمون و هیچ جایی از دنیا این بلایا اتفاق نیفته ????بجز امریکا فقط باید همگی دعا کنیم خدا خودش به همه رحم کنه بعدشم این که گفتن کرمانشاه زلزله میشه قرار بوده ۸۹ زلزله بشه نه الان اینا همه ش الکیه فقط خدا میدونه هنراونیه که همون موقعی که میگن زلزله بشه ولی واقعا سال ۹۶ نحص بود ایشالا زود تموم شه و سال جدید برا همه سال خوبی باشه امین

  168. تهران از ۳۰ سال بیشتره میگن زلزله میاد هر سالم که میبینن نمیشه اضافه میکنن یک سال بهش میگن سال دیگه میشه چرا وقتی دقیق نمیتونین پیش بینی کنین مردم بدبختو از چند سال قبلش المی میترسونین لااقل دقت کنین تو پیش بینیتون که با روح و جون مردم بازی نکنین

  169. سلام من از زمان زلزله کرمانشاه شدید تو شوکم و از زندگی و خورد و خوراک و خواب افتادم تقریبا دارم دیوونه میشم اگه میشه زمان و مکان تقریبی زلزله بعدی رو هم بگین

  170. سلام ، چه جالب، سال ۹۶ توکرمانشاه زلزله شد .
    ولی خرداد ماه نبود
    عالی بود جناب مهندس

  171. سلام خداشاهده توزلزله بم بودم اما زیراوار نشدم خونمون نوساز بود اومدیم کرمان برا زندگی بعد ۱۴سال روزجمعه هفته قبل کرمان زلزله شد شیشونیم ریشتر چند روستا تخریب شد لطفا برای شهرما دعاکنین من ازخداوند قلبا خواستارم که امثال زلزله بم نصیب هیچ یک ازهموطنانم نکنه تن همتون سالم التماس دعا این حرفا میگن چرته اصلا قابل پیش بینی نیست لطفا همتون مواظب خودتون باشین ساناز ازکرمان

  172. سلام
    سانازخانم شما که زلزله بم بودید میخواستم بدونم اونجابعد از زلزله اصلی چند تا پس لرزه داشتین بعدش ایا تا مدتها سرگیجه وحالت تهوع هم داشتی ؟
    کرمانشاه که از خیلی ها شنیدم سرگیجه وحالت تهوع دارن میخوتستم بدونم همه زلزله ها اینجوریه

  173. خدایا محافظ مردم کشور من باش… کرمان خیلی داره میلرزه???? چهارتا زلزله تو یه روز اخه

  174. با سلام چرا جناب مهندس سوالات اولیه را جواب دادین اخریها که همه دارن میترسند و شبها خواب ندارن جواب نمیدین پس از زلزله شش ریشتری هجدک تا الان نزدیک هزار تا پس لرزه داشتیم ایا اینها همگی پس لرزه هستند یا هنوز زلزله اصلی در راهه خواهشا جواب بدین

  175. واي باورم نميشهههه دقيقا زلزله اومده تهران تارحدي درست بود واي همه بيرون هستن خدا خودش كمك كنه ساعت ١١:٣٠ اومد زلزله ????????????????

  176. الان حدود دو نيم صبح سي ام اذر است (يلداي دوستان مبارك) كه تازه از كوچه به خانه امديم. حدود ساعت يازده و نيم ديشب زلزله اي به بزرگي ٥.٢ ريشتر مرز بين استان تهران و البرز را در منطقه ملارد و مشكين دشت لرزاند. در حدود دو ساعتي كه داخل خودرو بوديم همه مقاله و نظرات دوستان را از ابتدا تا اخر خواندم. خود مقاله برايم جالب بود و همينطور نظرات دوستان.

    بدون شك ايجاد و تحكيم زيرساختها و آماده سازي مردم در كاهش پيامدهاي زلزله موثر است و اين گونه پيش بيني ها دست كم مي تواند حساسيت ما (و مسئولين) را بيشتر كند. اگرچه شايد خيلي علمي نباشد اما تكيه به داده هاي آماري گذشته دست كم از پيش بيني نكردن بهتر است چرا كه احتمال اين كه ردي از حقيقت داشته باشد وجود دارد. اما به نظرم انچه كه مسئولين و ستاد بحران به نظر ميرسد كه غافل هستند برنامه ريزي درست براي مقابله احتمالي با زلزله هاي بزرگ است. براي مثال تهراني كه در روز عادي رفت و آمد مشكل است چطور ميتواند تاب عبور و مرور خودروهاي امدادي در روز حادثه را داشته باشد. يا اينكه در كدام فضاي باز امكان برپا كردن چادرهاي اقامتي بازماندگان پيش بيني شده است يا اينكه امادگي مردم به شكل عملي چگونه (براي مثال با انجام مانورها) مورد آزمايش قرار گرفته است. پس در جايي كه به نظر ميرسد مسئولين موضوع را خيلي جدي نگرفته يا توان مديريت چنين بحراني را ندارند بهتر است كه خودمان نسبت به افزايش اگاهي و امادگي مان در مقابله با زلزله اقدام كنيم.

  177. والا پنجاه درصد درست گفتی چون کل ایران تقریبا لرزید اما اونجاهایی که علامت زدین بیشتر راستی درپاسخ به افرادی که میگن زلزله قابل پیش بینی نیست بایدبگم انسان با تلاشو دانش میتونه ما توی زمان های مختلف شاهد کشف خیلی چیزها بودیم این از نا اگاهی و تنبلی ما ایرانیاست ک دقیقه نودی هستیم تو ژاپن از رفتارای غیرعادی حیوانات خونگی استفاده کردن و مردمو از یه شهر خارج کردن از خسارت جانیو مالی میلیونها نفر درمقابل زلزله7/9ریشتری جلوگیری شد ما ایرانیا فقط حرف داریم ایران داره میلرزه هر هفته یجا یکم بخودشون بیان مسئولین اونایی ک این رشته رو خوندن موظفن تو این زمینه تلاااش کنن مگه بارون میاد برف میاد ما قبلش نمیفهمیم اونم وقایع طبیعیییی…….

  178. سلام متاسفانه دیشب تهران لرزید و خیلی شدید بوووود و ما تاصب تو کوچه ها بودیم .خدا رحم کنه مهندس چرا جواب نمیدید به سوالا

  179. دیشب ساعت ۲۳:۲۷ تهران با زلزله ی ۵.۲ ریشتری لرزید و خیلی ها می گن چند تا از گسل های اصلی تهران و کرج رو فعال کرده، لطفا اگر کسی از این مسئله مطمئن است اطلاع‌رسانی کنه…

  180. سلام متاسفانه پیش بینیتون درست بود و سال نود و شیش از اردیبهشت تا حالا پر از زلزله بوده…همه مکان هایی ک پیش بینی کردین زلزله اومد.مشهد و کرمانشاه و کرمان و دیشب هم قم و تهران ! پس با این حساب 15 سال بعد ،سال 1411 احتمال داره زلزله بیاد؟

  181. اگه ميشه لطف كنين آمار تقريبي زلزله بعدي رو هم برأي هموطنان عزيزمون بزارين

  182. سلام
    زلزله ۵.۲ ریشتری ۲۹ اذر در تهران و
    ۵.۲ ریشتری ۳۰ اذر در کرمان(کوهبنان)
    به نظر میرسه یکم این الگو را نامنظم کرده اگر پیش بینی جدیدی در مورد تهران یا زلزله بعدی هست بفرمایید مرد اگاه شوند
    ممنون

  183. این مقاله خیلی داره صدا میکنه تو اینترنت کلی زلزله امسال اومده و صحت محاصبات ایشون رو اثبات میکنه که زیاد هم پیچیده نیستند.
    اگر یکم انصاف داشته باشین همین که سال وقوع زلزله رو محاصبه کردن کافیه دیگه ماه و روز و ساعت رو که پیشگو نیستند بخوان بگن
    این pattern باید روش کار بشه خیلی منطقیه
    تا همین الان زلزله های کرمانشاه مشهد تهران و کرمان رو داشتیم

  184. واقعا چقدر جالبه که پیش بینی شما انقدر دقیق از اب درومد و با وجود اینکه زلزله قابل پیش بینی نیست الان که سال 96 هستیم شاهد زلزله تو مناطق مرکزی و غربی کشور هستیم،سپاسگذاریم اگر باز هم مارو از اطلاعات و دانش تون بهره مند کنید،خدا قوت و به امید دانش روز افزون شما

  185. امروز مقاله ای خوندم ک زلزله شدید در مشهد رو یکی از زلزله شناسان پیش بینی کرده بود به اسم آقای برهمند ک ادعا میکنه از 65 زمین لرزه 62 موردش رو درست پیش بینی کرده
    فقط خدا ب دادمون برسه
    هیچ جای ایران امن نیست

  186. تا ۱۰روز دیگه احتمال زلزله ۵.۵ریشتری در جنوب مازندران.شمال تهران و غرب البرز

  187. زلزله ای در کار نیست
    این هارپ بوده که محلش رو تعیین کردن و هدفشون خسارت دادن به مناطق کرد بوده. هدفشون اینه مدت زیادی وحشت بین مردم بندازن. به زودی هم ثابت میشه به همه که زلزله نبوده…چون آمریکا وقتی هارپ رو ساخت تو اقیانوس ارام امتحانش کرد، خیلی وحشتناکه. فیلمش هم هست. اقیانوس بطور کامل طوفانی میشه.
    چند تا کارشناس اروپایی گفتن:
    حادثه غرب ایران و عراق به هیچ عنوان زلزله طبیعی نبوده، بلکه پروژه هارپ بوده که معلوم نیست چرا انجامش دادن و با جان و مال اون همه آدم بازی کردن و واقعا حرکتی خلاف جامعه انسانی بوده.
    گفتن در تمام طول تاریخ بی سابقه بوده در مناطق کوهستانی زلزله ای با این قدرت(7.3) ریشتری رخ بده، و کرمانشاه اولین باره که اینجوری میشه . و جالب تر از همه اینکه سلیمانیه عراق به هیچ وجه روی گسل قرار نگرفته اما شدت لرزه در اونجا 7 بوده. نکته ی جالب تر اینکه هیچ زلزله ای بعد از لرزه ، 150 تا پس لرزه نداره. و اصلا منطقی و علمی نیست. هیچ پس لرزه و زلزله ای قابل پیش بینی نیست در حالی که ایران قبل هر پس لرزه ساعتش رو اعلام کرده. ایران امار 152 پس لرزه را اعلام کرده. این باقی مانده ی گاز هارپ هست که باعث لرزه های پیاپی میشه. که اونو پس لرزه مینامند.
    هارپ یک نوع بمب هیدروژنی و گازی است که ابتدا به حالت یک نور پدیدار میشه باعث سر درد و حالت تهوع میشه بعد در منطقه ی برنامه ریزی شده در دل زمین شروع به آزاد شدن گازش میکنه و باعث لرزه های خیلی شدیدی میشه که کاملا شبیه به زلزله هست.
    در بعضی از قسمتها افرادی شاهد ترک هایی روی زمین بودن به شعاع 2 کیلومتر،

    1: نور در آسمان هنگام زلزله، که فیلمش هست
    حالت تهوع که اکثر مردم داشتند

    2: پس لرزه های فراوان و غیر طبیعی به تعداد 150 تا که در هیچ کجای جهان مشاهده نشده، زیرا تا بحال در نقاط مختلف جهان زلزله اومده ولی 150 پس لرزه نداشته. و هیچ نوری در آسمان مشاهده نشده و پیش بینی نشده که کی و چه ساعتی پس لرزه میاید.

    3: وجود شکاف هایی بزرگ در مناطق مختلف

    4: ریزش کوه در اثر زلزله

    این موارد حکایت از هارپ دارد، نه زلزله طبیعی

  188. تحلیل بسیار جالبی بوده و پیشبینی سال و مکان زلزله بسیار دقیق و در نوع خود بی نظیر است سال 96 در کرمانشاه

  189. سلام هموطنان عزیز. من تهرانم. البته دیگه فرقی نمیکنه. کل ایران وضعیت قرمزه و مسئولین خبرهای واقعی رو پخش نمیکنن. مهندس چرا جوابی نمیدی؟؟ اوضاع خیلی خرابه

  190. حتما تا آخر بخونید لطفا
    سلام.امروز 11 دی 1396 من از اسفراین خراسان شمالی پیام میدم.واقعیتش این پیش بینی کاملا غیر علمی و بر پایه حدس و گمانه که وقتی اونو بسط بدی مسلما به یه زلزله ای در یک نقطه از ایران ختم میشه چون ایران زلزله خیزه.
    البته زلزله اول سال 96 در مشهد بود 6.2 ریشتر که خودم اون روز اونجا بودم و وحشتناک بود و طبقه پنجم ساختمون بودم و هر لحظه منتظر ریزش ساختمون بودم.
    امشب 11 دی 96 ساعت حدود 12 شب سه تا زلزله تو اسفراین اومد که انگار بصورت نقطه ای بود و با صدای شبیه انفجار همراه بود اولش فکر کردم آبگرمکن همسایه ها ترکیده.احساس کردم باید 4 ریشتر باشه ولی موسسه ژئوفیزیک 2.5 ریشتر اعلام کرد.
    این زلزله ها با فاصله خیلی کم اومد.من راجع به هارپ خیلی تحقیق کردم و شک ندارم که خشکسالی چند سال اخیر و زلزله های امسال ایران بی ربط به پروژه هارپ نیست.زلزله امشب هم منو در شک فرو برد چون کاملا متوجه نوع لرزش میشدی با توجه به اینکه اردیبهشت هم در زلزله 5.7 بجنورد بودم و زلزله های زیادی رو تجربه کردم ولی امشب یه نوع عجیبی بود.خدا میدونه چی در انتظارمونه

  191. سلام به همه. من 94/10/10 خواب عجیبی دیدم که تنم لرزید فقط میخوام بگم اگه خیلی کنجکاوین اخبار شهر ملاثانی رو دنبال کنین بخصوص 21 هر ماه چه میلادی چه هجری. اتفاق بسیار مهمی میفته که به سرنوشت ما مربوط میشه. شاید 20 روز دیگه! شایدم …، در ضمن طبق تحقیقی که کردم این منطقه نزدیک اهوازه منم اون سر کشور تو مشهد

  192. سلام اقا تو رو خدا جوابم بده ما چندین وقته در یاسوج نه روز داریم نه شب پشت سر هم زلزله داریم امکانش هست زلزله شدیدی بیاد؟

  193. آیا درسته که داخل زمین گازهایی وجود دارد که باعث پس لرزه می شود.در شهر بلداجی پس از زلزله اصلی ۵ریشتری پس لرزه های زیادی در حدود ۲۵پس لرزه در ۳روز آمد که گفتند علت آن وجود گاز داخل زمین است.

  194. سلام.من محمد مهدی از سرپل ذهاب هستم . واقعا دمتون گرم . گفتید 14 سال بعد از زلزله بم یک زلزله مرگبار خواهیم داشت ، یعنی سال 96 و دقیقا همین اتفاق افتاد . مقاله تون واقعا عالی بود . منتظر مقاله های بعدی هستیم . تشکر از همتون .

  195. سلام دوستان،
    عارضم خدمت همه سروران عزیز تر از جان،
    بنده حقیر 52~53 سال عمر ناقابل از درگاه احدیت گرفته ام، (الحمدلله)
    کم زلزله ندیدم، پرسنل بازنشسته هوانیروز هستم، تقریبا با اکثر زلزله ها. به نوعی در ارتباط و اطلاع بودم بعلت مسایل شغلی،
    و گمان کنم مهندس عزیز، کمی باید در تحقیق بیشتر دقت کنند، چون بعد از زلزله طبس، زلزله زرند کرمان بود، سال 56~57 بعد از اون زلزله شدید گلبافت کرمان بود (خودن اونجا بودم) سال 61، بعد منجیل بعد بم ، و سال 83 زلزله حوالی زرند کرمان،

    انشاالله این مطلب راهگشایی باشه واسه تحقیقات بعدی،
    با اشکر از زحمات شما،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *