گودبرداری غیر اصولی – چرا؟

گوبرداری غیر اصولی و ریزش ساختمان همسایه

گودبرداری غیراصولی در منطقه بلوار فردوس خیابان برنامه و بودجه در روز 18 اردیبهشت 90 سه کشته بر جای گذاشت. دو کودک حدودا هشت ساله و یک سالمند از قربانیان این حادثه بودند.

 

ریزش ساختمان کناری به دلیل گودبرداری غیر اصولی

 

باید پرسید چرا؟

چرا باید افراد حتی در خانه ی خود هم امنیت نداشته باشند؟

چرا باید از گودبرداری زمین کنار ساختمان خود ترسید؟

چرا مسئولین این پروژه از سازه نگهبان مطمئن برای جلوگیری استفاده نکردند؟

چرا تهیه گزارش آزمایشگاهی از میزان چسبندگی خاک و مشخصات فیزیکی خاک در اکثر پروژه های کشور ما انجام نمیشود؟

چرا تنها وقتی کار از کار گذشته است به فکر می افتیم و پشیمانی را به عاقبت اندیشی ترجیح میدهیم؟!

شاید جواب همه این سوالات را بتوان در یک کلمه یافت: پـــــــــــــــول!

اگر سازندگان به دنبال این نباشند که از هر گوشه و کنار بزنند و کوتاهی کنند تا سود بیشتر عایدشان شود مطمئنا شاهد چنین اتفاقات ناگواری نخواهیم بود.

تصاویر گودبرداری غیراصولی
ریزش ساختمان به دلیل گودبرداری

6 دیدگاه در “گودبرداری غیر اصولی – چرا؟”

  1. سلام.بسیار ممنون از زحمات شما و پرداختن به این موضوع.
    اگر امکان داره به علل وقوع این مشکلات در گود برداری از لحاظ فنی بپردازید
    متشکرم

  2. ما ژئومورفولوژيستها به اين پديده ميگيم سابداكشن ولي بقيه براي توجيه كاره خودشون ميگن گودبرداري غير اصولي
    اين جاي سوال داره نه سوال شما

  3. پدیده سابداکشن صورت بسیار کلی تری دارد و سابداکشن بیشتر در معنای فرورانش صورت گرفته بین صفحات تکتونیکی پوسته زمین استفاده میشود نه در معنای ریزش ناشی از گودبرداری. همانطور که شما هم فرمودید سابداکشن یک پدیده است (پدیده زمین شناسی) اما گودبرداری غیراصولی یک اشتباه مهندسی. به همین دلیل به نظر بنده این دو از هم متمایز هستند و البته برخلاف نظر شما به نظرم استفاده از لغت “سابداکشن” در این موارد جنبه توجیهی دارد اما استفاده از عبارت “گودبرداری غیر اصولی” نشان دهنده این موضوع است که اشتباهی از جانب مجری طرح روی داده است پس جنبه توجیهی نخواهد داشت!
    در مقابل “گودبرداری غیر اصولی”, ” گودبرداری اصولی” را داریم که یعنی قبل و هنگام گودبرداری با در نظر گرفتن راهکارهایی از رانش زمین به داخل گود ایجاد شده جلوگیری شود.

  4. با سلام و احترام
    ما ساکنان چند مجتمع 20 و 30 واحدی واقع در میدان هروی . خیابان ضابطی . کوچه توحیدی شرقی هستیم متاستفانه ساخت مجتمع های تجاری در میدان هروی به سمت سر تپه شمس آباد ( حدود ده مجتمع) بصورت کاملا غیر اصولی اقدام به گود برداری و بازی با جان و مال اهالی این منطقه گردیده است.
    متاستفانه به دلیل مشارکت شهرداری در پروژه ها و ذینفع بودن شهرداری شکایات و صدای ما به گوش هیچکسی نخواهد رسید . امروز آتشنشانی پارکینگ ما را با نوار خطر پلمپ کرده و گزارش هر لحظه ریزش پارکینگ را به دلیل گود برداری غیر اصولی که توسط گروه انبوه سازان هدیش انجام شده را داده است و همچنین کلانتری نیز گودبرداری غیراصولی را کتبا تایید کرده است . دیشب کابیت ها و قاب و وسایل ساختمان شروع به ریزش بر سر اهالی ساختمان کرده است .
    سوال من این است:
    آیا جان و مال مردمی که با خون و دل صاحب خانه و زندگی شده اند برای کسب درآمد عده ای که در خارج از کشور مشغول خوشگذرانی هستند و به دلیل داشتن سرمایه و رابطه می توانند به راحتی اینگونه با جان ما بازی کنند؟

    در یک خیابان چند مجتمع تجاری میتوان ساخت ؟ شهرداری چگونه مجوز ساخت مجتمع ها را صادر می کند ؟

    سی و هشت متر گودبرداری غیر اصولی باعث شده است که به فاضلاب و قنات و چشمه های زیرزمینی برسند و فقط کافی است بیایید ببینید که چگونه آبها را خارج می کنند و چه می کنند اینجا …

    به دلیل گودبرداری غیر اصولی و رانش زمین شکاف های بسیار وحشتناکی در پارکینگ و انباری و خانه های ایجاد شده است و همچنین لوله های آب و فاضلاب ساختمان به دلیل جابه جایی دچار مشکل شده است و بعضی از ساکنین برای نجات جان خانواده خود مجبور به ترک خانه و زندگی در خانه اقوام شده اند .

    باور کنید ما شبها از صدایی که در دیوار ها و لرزشی که در ساختمان می افتد خواب و امنیت و آسایش نداریم

    مهندس ناظر انبوه سازان هدیش در پاسخ به این سخنان من گفت : ما خانه های اطراف را بیمه کردیم و هر اتفاقی بیفته بیمه پولش را میدهد …

    آیا جان اینهمه خانواده اینگونه راحت قابل ارزش گذاری و خرید و فروش است؟

    آیا هیچ چیز و هیچکس جز پول قدرت بیشتری در جامعه ما ندارد؟

    با تشکر
    رحمانی

  5. با سلام

    وجود چنین ماجراهایی واقعا جای تاسف دارد. امیدوارم که اتفاق ناگواری رخ ندهد و البته امیدوارم که شکایات شما به جایی برسد.

  6. بیشتر از کارفرمایان و مهندسین محاسب و ناظر این پروژه ها, بایستی به حال شهرداری و نظام مهندسی تاسف خورد.
    اگر شهرداری به شدت با گودبرداری های غیر اصولی برخورد می کرد و ضمن جریمه سنگین مالک, مهندس ناظر و محاسب پروژه رو هم به نظام مهندسی معرفی می کرد, و نظام مهندسی هم برخورد شدیدی مثل جریمه نقدی و لغو پروانه مهندسی مقصران رو برای یک دوره حداقل 5 ساله در دستور کار قرار می داد, هم جریمه مالک بیشتر از هزینه هایی مثل نیلینگ و سپر بندی می شد و صرفه با این بود که مقاوم سازی رو انجام بده به جای پرداخت جریمه, و هم مهندسین دخیل در امور محاسبه و طراحی, اجرا و نظارت از ترس برخورد شدید نظام مهندسی توجه بیشتری به کارگاه می کردند و حتی در صورت درخواست مالک حاضر به قصور و کوتاهی در امر مقاوم سازی گود و دیگر جریانات ساخت نبودند.
    اما چه فایده که همیشه بعد از حادثه به فکر می افتیم, و بدتر از اونهم اینکه اصل و اساس ماجرا در شانه خالی کردن شهرداری و نظام مهندسی از زیر بار مسولیت و توپ رو به زمین همدیگه انداختن فراموش می شه. و در همین حال مهندسینی که تا به حال یکبار هم سازه رو از نزدیک ندیدند, مشغول امضای برگه هستند !
    واقعا غیر قابل هضمه که مشکلی که راهکار براش هست, روزانه در جای جای این مملکت به وقوع بپیونده و و جان و مال مردم رو از بین ببره, ولی نهادهایی که به طور مستقیم مسوول این امور هستند به فکر بهبود اوضاع نباشن.
    کسی می تونه جبران زندگی از دست رفته دو کودک 8 ساله رو بکنه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *