تحقیق فولاد 2: اتصالات ساختمانی

بسمه تعالی

 

 

تحقیق برای درس طراحی سازه های فولادی II

موضوعات بررسی شده:

پیچها و پرچها

دسته بندی اتصالات

نقصهای جوش

 

 

توسط: علیرضا راحت

استاد: دکتر گلصورت

دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران مرکز

 

 

 

 

پیچ و پرچ:

پیچهای سازه ای در سایزهای استاندارد و طولهای مختلف موجود هستند. پیچها میتوانند به دو طریق عمل کنند, بیشتر در کشش و برش.

قسمتهای مختلف یک پیچ شامل یک سر شش ضلعی و یک میله با مقطع دایره ای است که ممکن است بصورت کامل یا فقط قسمتی از آن رزوه باشد.

آنها در قطرهای میله از بسیار کوچک (6 میلی متر) تا 36 میلی متر موجود هستند. قطرهای بزرگتر بنا بر سفارش تهیه میشوند.

دو نمره از پیچها بیشتر استفاده میشوند: نمرات 4.6 و 8.8. عدد اول در نمره پیچ مربوط میشود به مقاومت نهایی ماده در حالیکه عدد دوم نسبت تنش تسلیم به مقاومت نهایی است. بنابراین پیچ 4.6 مقاومت نهایی 400 نیوتن بر میلیمتر مربع و تنش تسلیم 60% از مقاومت نهایی خود را دارد. و پیچ 8.8 مقاومت نهایی 800 نیوتن بر میلیمتر مربع و نسبت 80%.

پیچهای نصب شده مشابه پیچهای رایج 4.6 و 8.8 هستند. اما در میله خود خم شده اند و در داخل سوراخهای مته شده قرار میگیرند. بدین طریق یک پیچ محکم نصب شده بدست می آید و لغزش ناچیز میشود. و همچنین تنشهای بالاتری میتوان استفاده کرد. اما به دلیل قیمت بالای خود پیچها و نصب آنها این نوع کمتر استفاده میشود.

پرچها در عمل دیگر در اتصالات ساختمانی استفاده نمیشوند. در گذشته استفاده از آنها بسیار رایج بود اما امروزه تقریبا هیچ وقت استفاده نمیشوند. قبل از نصب پرچها شبیه پیچهای بدون رزوه هستند. آنها بصورت داغ در سوراخهای از قبل ایجاد شده نصب میشوند و سپس قسمتی از میله که از سوراخ بیرون است کوبیده میشود تا یک “سر” دوم برای پرچ ایجاد شود.

 

 

طبقه بندی اتصالات

اتصالات میتوانند بر حسب شرایط بارگذاری طبقه بندی بشوند.

اتصالات میتوانند بر حسب نوع باری که جابجا میکنند و بزرگی آن طبقه بندی بشوند.

یک نیروی فشاری به عنوان مثال ممکن است به طرق مختلفی تحمل شود, توسط فشار مستقیم عضو, با جوش بین اعضا و یا با استفاده از صفحه های متصل شده از طریق پیچ. در برخی موارد یک نیروی کششی برابر در همان عضو تنها میتواند توسط جوش متحمل شود.

یک اتصال برشی در انتهای یک تیر با تکیه گاه ساده نیازمند اتصال متفاوتی از اعضای کششی و فشاری است و اگر تکیه گاه ساده نباشد و گیردار باشد یک نوع دیگری از اتصال که توانایی انتقال ممکن و برش را دارد نیاز است.

اندازه نیرو و اندازه خود عضو میتواند مهم باشد. برای نیروهای بسیار بزرگ حتی صفحات خیلی ضخیم نیز شاید ناکافی باشند و جزئیات اتصال تفصیلی نیاز شود.

اتصالات میتوانند بر حسب نوع اعضای متصل شده طبقه بندی بشوند. اتصالات بین اعضای فولادی و دیگر مصالح (مثلا بتن) با اتصالات بین فولاد و فولاد متفاومت است زیرا مقاومت مصالح با یکدیگر متفاوت هستند.

همچنین اتصالات بین انواع مختلف فولاد نیز متغیر است.

اتصالات میتوانند بر حسب اینکه مخفی هستند یا خیر دسته بندی بشوند.

اتصالاتی که در دید هستند باید هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ کاربردی طراحی شوند و در بیشتر مواقع با همکاری نزدیکی معمار و مهندس توسعه پیدا میکنند. همچنین اتصالات بیرونی باید طوری طراحی شوند که دچار زنگ زدگی و خوردگی نشوند. اما اتصالات مخفی توسط مهندس طراحی میشوند با این حال باید دقت کافی در اندازه و محل قرارگیری آن وجود داشته باشد.

برای مثال ورقهای اتصالی به ستون باید طوری طراحی شوند که در داخل فضای سقف قرار بگیرند در غیر اینصورت ابعاد ستون میتواند بنا به اجبار صفحات و پیچها بزرگتر از ابعاد خالص مقطع ستون شود.

با استفاده از ورقهای داخلی و پیچهای فرو رفته معکوس ابعاد کلی ستون کاهش پیدا میکند.

پیچ و مهره معمولی در ستون
پیچ و مهره فرو رفته معکوس در ستون

 

 

نقصهای جوش:

جوش ها باید بررسی شوند تا در آنها نقصهای قابل توجهی وجود نداشته باشد. ممکن است در زمان خنک شدن جوش, ترکهایی در آن بوجود آید اما با بهره گیری از دستورالعملهای مناسب جوشکاری و استفاده از الکترودهای مناسب میتوانید کیفیت جوش را تضمین کنید.

با این حال آزمایشهای غیر مخرب میتوانند برای تایید کیفیت و مقاومت جوشهای کلیدی بکار برده شوند.

روشهای اشعه ایکس و اولتراسونیک قادر به مشخص کردن معایب داخلی هستند و روشهای رنگ قابل نفوذ و ذرات مغناطیسی برای کنترل بصورت بصری استفاده میشوند.

گفتنی است هزینه آزمایشهای جوش زیاد است.

انحرافات ممکن است به دلیل درجه حرارات بالای جوش رخ دهند اما این مشکل را نیز میتوان با دستور العملهای مناسب رفع کرد. استفاده از حرارت برای جوشکاری باعث انبساط میشود که در زمان خنک شدن همراه با انقباض است. این دو بسیار کم پیش می آید که کاملا متوازن پخش شوند و به همین دلیل باعث تنشهای داخلی و همچنین انحراف در اعضایی که قابلیت تکان خوردن را دارند میشود. که برای رفع این مشکلها میتوان از تکنیکهای پیش خمیدگی, پیش حرارتی و … استفاده کرد. حتی در برخی موارد مخصوص شاید نیاز باشد از فولادهای مخصوص استفاده شود.

یک دیدگاه در “تحقیق فولاد 2: اتصالات ساختمانی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *