مهندسی تخریب: نحوه تخریب ساختمانها با مواد منفجره

چگونه یک ساختمان را تخریب میکنند؟

شما میتوانید یک دیوار سنگی را با یک پتک تخریب کنید. و یا مثلا برای یک ساختمان 4-5 طبقه میتوانید از ماشین آلات ساختمانی و توپ فولادی تخریب کننده استفاده کنید. اما زمانی که بخواهید یک ساختمان بلند را تخریب کنید, مثلا یک آسمانخراش 20 طبقه ,نیاز است تا از روشهای دیگری استفاده کنید. یکی از این روشها که بسیار هم مورد استفاده قرار میگیرد, منفجر کردن ساختمان است. زمانی که اطراف ساختمان مورد نظر, ساختمانهای دیگری وجود داشته باشند که به خاطر انفجار ایجاد شده ممکن است دچار خسارت شوند, از روشی به نام انفجار داخلی استفاده میشود. در این روش محل گیری و مقدار مواد منفجره طوری محاسبه میشوند که ساختمان بر روی قاعده خود فرو بریزد. به شکل زیر دقت کنید:

 

تخریب ساختمان با مواد منفجره - مهندسی تخریب

برج Barkway Court در لندن که در سال 2000 میلادی به روش انفجار داخلی تخریب شد.

 

در این مقاله خواهیم گفت چگونه عملیات تخریب یک ساختمان پیش میرود و ساختمانهای عظیم در عرض تنها چند ثانیه در میان گرد و غبار فرو میریزند. شاید با دیدن تصاویر این تخریبها احساس کنید کمی بی نظم هستند اما باید بدانید عملیات تخریب یک ساختمان با استفاده از مواد منفجره (معمولا دینامیت) نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیقی است تا ساختمان درست در همان محل در نظر گرفته شده فرو بریزد و باعث ایجاد خسارت به همسایه ها نشود. در واقع برای انجام درست این عملیات باید محاسبات بسیار دقیق مهندسی صورت گیرد.

ایده پایه برای تخریب ساختمانها با مواد منفجره کاملا ساده است: اگر شما اعضای باربر ساختمان را در یک نقطه ای از بین ببرید, قسمتهای بالای آن نقطه از ساختمان بر روی قسمتهای پایین آن نقطه ریزش میکنند. حال اگر وزن قسمتهای بالایی به میزان کافی زیاد باشد باعث ریزش قسمتهای پایینی نیز میشوند. در واقع مواد منفجره تنها جرقه شروع هستند و این جاذبه زمین است که ساختمان را تخریب میکند.

به دلیل خالی بودن زمین کناری ساختمان, تخریب به نحوی صورت گرفته است که ساختمان در این زمین ریزش کند

برای یک تخریب امن, نیاز است تیم تخریب پس از بررسی نقشه های سازه ای ساختمان و بازدید از ساختمان, نکات لازم را درباره سیستم پایداری سازه جمع آوری کنند. پس از این مرحله اطلاعات خام بدست آمده در اختیار متخصصین مواد منفجره قرار میگیرد. آنها با توجه به اطلاعات خام و همچنین تجربه های قبلی خود درباره ساختمانهای مشابه, تصمیم میگیرند از چه مواد منفجره ای, به چه میزانی و در کجا استفاده کنند تا ساختمان کاملا کنترل شده ریزش کند. گاهی حتی لازم میشود مدل 3 بعدی ساختمانها در کامپیوتر طراحی شوند تا قبل از انجام عملیات تخریب, تحلیلهای لازم صورت بگیرند.

تخریب ساختمان به نحوی است که آوارها به سمت مرکز ساختمان ریزش میکنند

گفته شد اگر دور تا دور ساختمان همسایه ها باشند باید تخریب به نوعی باشد که ساختمان تنها بر روی قاعده خود ریزش کند. که البته تنظیم چنین انفجاری کاری بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلیل اگر در کنار ساختمان فضای خالی وجود داشته باشد (مثلا فضای پارکینگ بیرونی و …) تخریب به نوعی انجام میشود که ساختمان در این زمین خالی ریزش کند. برای اینکه ساختمان به یک سمت مشخصی ریزش کند باید ابتدا ستونهای آن سمت تخریب شوند. یعنی مثلا اگر میخواهیم ساختمان به سمت شمال فرو بریزد پس باید ابتدا ستونهای شمالی ساختمان از بین بروند. درست مثل زمانی قطع کردن درخت با تبر.

عکسهایی از تخریب ساختمانها

حال اگر بخواهیم ساختمان انفجار داخلی داشته باشد (یعنی تنها بر قاعده خود فرو ریزد) باید ستونها طوری از بین بروند که با تخریب هر کدام از آنها, سطح بارگیر آنها به سمت مرکز ساختمان ریزش کند. به همین دلیل معمولا ستونهای میانی ساختمان ابتدا تخریب میشوند و با فاصله چند ثانیه از آن ستونهای کناری تخریب میشوند. این کار باعث میشود ساختمان به سمت مرکز ساختمان ریزش کند.

مواد منفجره دور ستون قرار داده میشود و به وسیله یک فیوز الکتریکی این مواد منفجر میشوند.

مواد منفجره دور ستون قرار داده شده است و با فیوز از راه دور فعال میشوند. دیده میشود بتن ستون ریزش کرده و فقط آرماتورها باقی میماند
عکس ساختمانی آماده برای انفجار! ستونها همگی با مواد منفجره پوشانده شده و به کمک سیمها به فیوز متصل هستند

محقق: مهندس علیرضا راحت

17 دیدگاه در “مهندسی تخریب: نحوه تخریب ساختمانها با مواد منفجره”

  1. بسیار جالب بود ،ممنون
    فقط اطلاع دارین در ایران هم چنین کاری انجام شده یا نه؟

  2. با سلام
    بله در ایران نیز این اقدامات انجام میشود اما در مقیاس کوچکتر. این روش بیشتر برای ساختمانهای بزرگ و در واقع آسمانخراشها و برجها استفاده میشود. و همانطور که در جریان هستید با توجه به اینکه برجسازی در ایران نسبتا جدید است, تعداد برجهای تخریب شده بسیار کم هستند. اما مطمئنا در آینده شاهد رشد این شاخه مهندسی در داخل کشور خواهیم بود.

  3. جواب آقای امیر:درایران آموزش کارباموادمنفجره برای افرادشخصی توسط حفاظت اطلاعات ارتش امکان پذیر است

  4. سلام مهندس
    اين فرصت براي بنده هست كه از اطلاعات با ارزش شما در زمينه تخريب سازههاي بلند مرتبه به روشهاي ديگه و دستگاههاي مورد استفاده در اين زمينه استفاده كنم

    درضمن از مطالب ارائه شده متشكرم

  5. سلام.ببخشید من یه مقاله در مورد ایمنی در تخریب ساختمان میخواستم.میشه کمکم کنین؟

  6. البته این روش دیگه منسوخ شده و روش های بسیار تمیز تر و کارامد تری ارائه شده

  7. سلام جناب ادمین . من یک پروژه راجع به تخریب و انواع روشهای آن و نحوه اجرای عملیات تخریب هست . در واقع یک تحقیق برای دانشگاهه . ولی توی سایتا خیلی چیز زیادی راجع بع این موضوع نیست و توی سایتای خارجی هم چیز خاصی پیدا نکردم . چطور میتونم از منابع واطلاعات شما استفاده کنم ؟

  8. گفته محاسبات تخريب يک ساختمان 4طبقه بتن مسلح با استفاده ار مواد منفجره.بايد حساب کنيم ک چقدر مواد منفجره.چن تا چاشنى .با تاخير…ممنون ميشم کمکم کنيد.

  9. با درود خدمت ادمین محترم
    بنده موضوع پایان نامه ام مهندسی تخریب با انفجار داخلی هست
    یک ساختمان بیست طبقه برای تخریب در نظر گرفتیم استاد راهنما ازم خواسته مقاله های مشابه در نت رو سرچ کنم ولی متاسفانه مقاله زیادی پیدا نکردم خواستم ببینم شما می تونید به بنده کمک کنید

  10. آدمین عزیز سلام برشما آیا ساختمان پلاسکو راهم باهمین روش تخریب کردند.باتشکر

  11. با سلام و عرض ادب
    به نظر شما به عنوان اهل فن ، آیا تخریب ساختمان پلاسکو با توجه به نوع ریزش و انفجارهای صورت گرفته و قابل مشاهده در فیلمهای موجود می تواند در اثر انفجار داخلی و به صورت عمدی صورت گرفته باشد ؟

  12. با سلام خدمت شما…موضوع پایان نامه من هم تخریب با انفجار هست. شما اطلاعاتی دارید که بتونید کمکم کنید؟ و اینکه آقا نوید (سه تا کامنت بالاتر) هم روی این موضوع کار کردن ظاهرا. شماره تلفن یا ایمیلی از ایشون دارید به من بدین ؟ ممنون میشم از همکاری شما 09177128434 شماره منه

  13. با سلام خدمت دوستان عزیز ودانشجویان گرامی
    حقیر در رابطه با کار با مواد منفجره،محاسبات تخریب و انفجارات،و طراحی بسته های انفجاری تخصص دارم و تجربه حدودا 26 ساله روی اینکار دارم. خوشحال میشم بتونم در این مورد به دوستان مشاوره بدم و همکاری در پروژهها و نوشتن سناریوی تست داشته باشم.
    با تشکر از مهندس راحت
    جواد غفاری 09128039298

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *