برجی که با برخورد هواپیما هم فرو نریخت!

در تاریخ 28 جولای سال 1945, درست در اواخر جنگ جهانی دوم, سرهنگ ویلیام فرانکلین اسمیت که یک فروند هواپیمای بمب افکن B-25بم25 Mitchell Bomber اسمیت جونیرد)  Mitchell را از بوستن به سمت فرودگاه LaGuardia هدایت میکرد, زمانی که بر فراز شهر نیویورک رسید درخواست فرود خود را به برج مراقبت اعلام کرد. با توجه به مه غلیظی که وجود داشت به او گفته شد امکان فرود در حال حاضر وجود ندارد. اما وی ترجیح داد در هر صورت فرود بیاید. و البته با توجه به مه غلیظ وی مسیر خود را گم کرد و هواپیمای B-25 خود را به ضلع شمالی ساختمان امپایر استیت بین طبقات 78 و 80 ام کوباند. که این تصادف باعث بوجود آمدن یک حفره 18 در 20 فوتی در ساختمان امپایر استیت شد.

همچنین یکی از موتورهای هواپیما از طرف دیگر ساختمان خارج شده و بر روی سقف یک ساختمان دیگر افتاد که باعث آتشسوزی پنت هاوس آن خانه گشت. خوشبختانه مامورین آتشنشانی توانستند آتش ایجاد شده در ساختمان امپایر استیت را ظرف مدت 40 دقیقه تحت کنترل در بیاورند. که تا به امروز اینکار آنها رکورد مرتفعترین آتشسوزی در ساختمان را که با موفقیت خاموش شد به خود اختصاص داد. در این حادثه 14 نفر کشته شدند. 3 نفر از این افراد در هواپیما بودند و 11 نفر دیگر در ساختمان امپایر استیت.

گفتنی است به دلیل جنگ جهانی دوم بیشتر مردم بجای 5 روز در هفته 6 روز در هفته سر کار میرفتند که این موضوع باعث شده بود ساختمان امپایر استیت در روز شنبه (که بصورت عادی یک روز تعطیل است) از جمعیت پر باشد.

این حادثه یک رکورد دیگر را تا به امروز به نام خود نگه داشته است:

یکی از افرادی که در این حادثه آسیب دید (اما زنده مانده بود) Betty Lou Oliver بود. که میتوان وی را یا خوش شانس ترین و یا بد شانس ترین فرد دانست! بستگی به نگرش شما دارد!

اولیور مسئول یکی از آسانسورهای امپایر استیت در روز شنبه بود. زمانی که هواپیما با ساختمان برخورد کرد او در طبقه 75ام بود. که با توجه به ضربه هواپیما دچار آسیب دیدگی شد و همچنین آتشسوزی که به دلیل سوخت هواپیما ایجاد شد قسمتهای زیادی از بدن وی را سوزاند. اما برای اولیور خطر هنوز تمام نشده بود! نجات دهندگان تصمیم گرفتند با توجه به شرایطی که او دارد وی را در اسرع وقت به بیرون ساختمان منتفل کنند تا بتوانند او را به بیمارستان بفرستند. آنها تصمیم گرفتند از آسانسور برای این منظور استفاده کنند. چیزی که آنها متوجه نبودند, آسیب دیدن کابلهای آسانسور به دلیل حادثه رخ داده بود. آنها اولیور را در آسانسور قرار دادند و به محض بسته شدن در, کابلها آزاد شده و آسانسور سقوط کرد! اولیور به همراه آسانسور 75 طبقه را به پایین سقوط کرده و سر از زیرزمین در آورد! اما بطور معجزه آسایی وی زنده ماند. چیزی که باعث شد شدت ضربه وارده کم شود سقوط هزاران فوت کابل آسانسور در زیر آسانسور بود. به همین دلیل یکبار دیگر وی از مرگ نجات داده شد اما اینبار از زیرزمین. اولیور هنوز رکورد زنده ماندن در طولانی ترین سقوط آزاد آسانسور را نگه داشته است.

عکسی را که در زیر مشاهده میکنید توسط Ernie Sisto گرفته شده است. وی برای گرفتن این عکس به کمک دو نفر از همکارانش از طبقه 90ام توسط پاهایش به بیرون آویزان شد.

هزینه بازسازی ساختمان امپایر استیت پس از این حادثه 1 میلیون دلار شد.

آیا به نظر شما اگر بجای برجهای دوقلوی تجارت جهانی که در 11 سپتامبر 2001 به دلیل برخورد هواپیمای767 بوئینگ فرو ریختند, این هواپیما به ساختمان امپایر استیت برخورد میکرد شانسی برای پا برجا ماندن داشت؟!

(برای خواندن مقاله بررسی دلایل ریزش برجهای دوقلوی تجارت جهانی اینجا کلیک کنید)

مترجم و محقق: علیرضا راحت

پانوشت: به زودی مقاله ای درباره تکنولوژی ساخت و سازه ی ساختمان امپایر استیت در سیویلتکت قرار داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *