شگفت انگیزترین بناهای روم باستان

در زمان قرن اول میلادی رم یک امپراطوری بسیار قدرتمند بود. محدوده این امپراطوری از شرق تا دریای خزر و از شمال تا جزایر بریتانیا و از جنوب تا شمال آفریقا بود.

بناهای روم باستان

رومی ها برای متصل کردن شهرهایشان به یکدیگر اقدام به ساخت جاده هایی با سطح سخت کردند و توسط قناتها آب از چشمه های موجود در کوه به شهرها میرساندند.

کالاهای تجملی از همه نقاط جهان به بندر بزرگ رم ارسال میشد. در این زمان حتی ساختمانهای کوچکی در رم ساخته شده بودند که در آنها از پنجره های شیشه ای استفاده شده بود.

رومی ها زمان آزاد خود را با مشاهده بازی ها و مسابقات ورزشی از قبیل ارابه سواری و … پر میکردند و در حمام های عمومی جمع میشدند برای گفت و گو و آرامش. امپراطور وقت برای راضی نگه داشتن مردمان به مهندسان خود دستور ساخت ساختمانهایی از بتن را داد که مردم میتوانستند در آنها جمع شوند و به خوشگذرانی بپردازند. در این ساختمانها مجسمه های بسیار زیادی از موزاییک و مرمر وارداتی ساخته شده بود.

و اما بناهای معروف رومی:

1- Pont du Gard :

Pont du Gard (پنت دو گارد)

Pont du Gard (پنت دو گارد) قسمتی از قناتی است که آب را از چشمه کوه برای حمام ها و خانه ها در Nimes فرانسه که در آن زمان یک شهر رومی بود انتقال میداد. کانال آب تقریبا در تمام مسیری که قنات از بین کوه ها و دره ها میگذشت تراز بود.

2- Colosseum :

کولوسئوم (Colosseum)

کولوسئوم (Colosseum) با 50000 نفر ظرفیت ساخته شده از معابر طاق بتنی بود که توسط پله ها امکان دسترسی داشت.

هر کدام از تماشگران میتوانستند در کمتر از 5 دقیقه کولوسئوم را توسط خروجی هایی با نام vomitoria ترک کنند. از این بنا به منظور های متفاوتی استفاده میشد که معروفترین آنها نبرد گلادیاتورها با شیرهایی بود که توسط درهای مخفی به میدان وارد میشدند.

3- Baths of Caracalla :

حمامهای کارکالای - Baths of Caracalla

امپراطور کارکالای این حمام ها را بین سالهای 211 و 217 میلادی در رم ایتالیا ساخت.

باغچه هایی به همراه زمین های ورزشی و سالنهای سخرانی و کتابخانه ها ساختمان اصلی حمام های کارکالای را احاطه کرده بودند. تقریبا حدود 16000 نفر همزمان میتوانستند از استخرها, سونا و حمامهای آب گرم استفاه کنند.
4- Sauna :
سوناهای روم باستان
مردم بر روی ردیفهای صندلی ساخته شده مینشستند و از سونا استفاده میکردند. سونا توسط هوایی که بوسیله آتش در زیرزمین گرم میشد کار میکرد. این هوا از لوله هایی که در زیر زمین و در داخل دیوارها تعبیه شده بود عبور میکرد و باعث گرم شدن محیط میشد.
پانوشت: رومی ها بتن خود را با مخلوطی از لیمو, آب و گرده های آتشفشانی که بر روی سنگ خورده ها ریخته میشد می ساختند. آنها دو دیوار از سنگ و یا آجر میساختند سپس فضای بین آنها را با این بتن پر میکردند.
ساخت بتن

3 دیدگاه در “شگفت انگیزترین بناهای روم باستان”

  1. عالی بود خیلی کمکم کرد کاش مطالب بیشتر بود مرسیییییییییییییییییییییییییییی

  2. اطلاعات خوبی بود.ولی در مورد واتیکان و نوشته های سقف واتیکان یه کم توضیح میدادید بهتر بود..ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *