باغچه های سقفی راهکار بسیاری از مشکلات!

باغچه روی سقف - سقفهای سبز - سقف خانه چوبی

چندین قرن است که سقفهای چمنی (ترجمه لغتی torvtak از زبان نروژی ,که به این نوع سقفها گفته میشود) در نروژ رواج دارد. با این ایده ساده نروژی ها توانسته اند علاوه بر اینکه ارتباط خود را با محیط زیست قوی تر کنند, چندین مشکل دیگر خانه سازی در روستا را حل کنند.

باغچه روی سقف - سقفهای سبز - حل مشکلات با محیط زیست

در برخی سقفها علاوه بر چمن, گلهای زیبا نیز کاشته شده است. اما شاید جالبترین موارد آنهایی باشند که بر روی سقف خود درختان کوچک کاشته اند!

سقفهای چمنی - trovtak - سقف خانه های نروژی

البته هدف باغچه های سقفی زیبایی نیست, بلکه چمن تنها برای این بکار برده میشود که لایه های زیرین پوست درخت غان (که جزء اصلی این سقف است) را در جای خود نگه دارد. اینکار باعث میشود خانه ها در زمستانهای بسیار سرد, گرمتر بمانند. همچنین چون این سقفها بیشتر بر روی خانه های چوبی اجرا میشود, وزن میانگین 250 کیلوگرم بر متر مکعب آنها باعث میشود اجزاء چوبی خانه فشرده تر شوند و فاصله خالی بین چوبها پر شود. در زمستان به دلیل بارش برف, ممکن است وزن این سقفها تا 400 الی 500 کیلوگرم بر متر مکعب افزایش یابد.

خانه های روستایی نروژ - خانه های چوبی

پوست درخت غان برای پوشش سقف بسیار مناسب میباشد زیرا علاوه بر اینکه در مقابل نفوذ آب و خاک بسیار مقاوم است, بیش از 30 سال میتواند دوام بیاورد. این درخت در شمال اروپا بسیار رایج بوده و پوست آن در بهار و اوایل تابستان به راحتی جدا میشود. پس از جدا کردن پوسته این درخت, باید این پوسته ها را زیر فشار نگه داری کنند تا کاملا مسطح باقی بمانند و بتوان از آنها در ساخت سقف چمنی استفاده کرد.

سقف سبز برای خانه های چوبی

 گفتنی است این کار یک سنت اسکاندیناویایی بوده و در بسیاری از خانه های روستایی دیده میشود. اما به تازگی در کشورهای دیگر نیز سقفهای چمنی مورد توجه قرار گرفته است. طوری که در انگلیس, دولت به مردمانی که سقف خانه خود را اینگونه درست کنند امتیاز کاهش مالیات میدهد. البته اجرای امروزی این سقفها با گذشته متفاوت بوده و به جای استفاده از پوست درخت غان در لایه زیرین, از یک نوع پلاستیک صنعتی استفاده میشود.

سیستم سقف چمنی مدرن برای سقفهای شیروانی

اجرای سقف چمنی مدرن بر روی سقف شیبدار

5 دیدگاه در “باغچه های سقفی راهکار بسیاری از مشکلات!”

  1. راهکارهای سنتی همیشه یه جذابیت خاصی دارن
    جالبه که چجوری به این فکر رسیدن که با اینکار خونه هاشون رو گرم نگه دارن!

  2. با سلام ممنون از مطالب زیبا و پر از انرژی

    من عاشق طبیعت و طرفدار بکر ماندن طبیعت هستم و در راستای برنامه ریزی پروژه ای در شمال کشور هستم که اطلاعاتی در مورد سقف هایی با پوشش گیاهی میگشتم که مظالب شما مفید مثمر ثمر بود ./
    فقط یک سوال که ذهن من رو نسبت به این طرح خراب کرده بود این که آیا این نوع پوشش باعث جمع شدن حشرات و راه یابی به داخل کلبه می شود یا خیر یا راه حل چیست؟
    ممنون

  3. با سلام

    همانطور که در تصاویر نشان داده شده است, در زیر این لایه سبز بسترسازی باید شود که نه تنها ورود حشرات را میگیرد بلکه جلوی رطوبت و نم را نیز به مناسبی بتواند بگیرد. با توجه به این موضوع داشتن این پوشش گیاهی بر روی سقف با در کنار خانه هیچ تفاوتی از لحاظ جمع شدن حشرات نخواهد داشت. یعنی امکان ورود از پنجره های باز یا درب وجود دارد (درست همانند باغچه کنار کلبه) اما از طریق سقف خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *