معمای جزیره ایستر

The-Giant-Stone-Heads-of-Easter-Island - مجسمه سرهای سنگی جزیره ایستر

جزیره ایستر (Easter Island) یکی از جدا افتاده ترین جزایر روی کره زمین است. این جزیره متعلق به کشور شیلی است اما در نقطه ای نسبتا دور افتاده از اقیانوس آرام قرار دارد. این جزیره که به عنوان یک منطقه مقدس شناخته شده است, بیشتر معروفیت خود را بخاطر مجسمه های عظیم سنگیش به دست آورده است. این مجسمه های بسیار بزرگ قرنها پیش ساخته شده اند و 887 نمونه از آن در جزیره موجود است.

موآی - Moai

بزرگترین موآی (Moai – نامی است که به این مجسمه های سنگی داده شده است)  ارتفاعی تقریبا برابر با 10 متر داشته و وزن آن 82 تن است اما سنگینترین موآی که ارتفاعی کمتر دارد, وزنش 86 تن است. یکی دیگر از این مجسمه های سنگی که بصورت ناتمام رها شده است, در صورت اتمام ارتفاعی برابر با 21 متر و وزن تقریبی 270 تن میداشته است. اما چیزی که محققان را به حیرت در آورده, نحوه ساخت و جابجایی آنها با وسایل پیش پا افتاده تاریخی است. طوری که هنوز نظریه قطعی برای وجود آنها در جزیره ایستر ارائه نشده است. اما چیزی که برای همه واضح است این است که ساخت و جابجایی آنها در جزیره, کاری بسیار دشوار بوده است که دلیل انجام آن هنوز معلوم نیست. چرا ساکنین محلی این جزیره اقدام به ساخت این مجسمه ها کردند؟

معمای مجسمه های سنگی جزیره ایستر

یکی از نظریه ها این است که قبل از ورود اروپاییان به جزیره, این جزیره پوشیده شده از درختان فراوان بوده و ساکنین محلی با قطع کردن این درختان و قرار دادن آنها در زیر مجسمه ها, آنها را جابجا کرده اند. زیرا پس از ورود اروپاییان درختان بسیار کمی در جزیره مشاهده شد. اما نظریه جدیدتری وجود دارد که طبق آن مجسمه ها به کمک طنابهایی در حالت ایستاده (بصورتی که گویا در حال قدم زدن است) جابجا شده است. برای اثبات این نظریه نمونه ای مشابه از این مجسمه ها ساخته و محققان نظریه خود را روی آن به نمایش گذاشتند. اما حتی در حال حاضر, هیچ نظریه ای وجود ندارد که همه محققان بر روی آن اتفاق نظر داشته باشند.

نقاشی از نظریه جابجایی مجسمه های سنگی

اجرای نظریه جابجایی موآی به کمک طناب

با وجود اینکه موآی ها دارای بدن نیز هستند, در اکثر مواقع آنها را “سرهای جزیره ایستر” مینامند. تمامی این مجسمه ها بجز 53 عدد از آنها, از سنگهای آتشفشانی ساخته شده اند. 13 عدد از آنها از بازالت, 22 عدد از زبره سنگ و 17 عدد از آنها از نوعی تفاله معدنی قرمز رنگ ساخته شده اند.

Moai in Easter island

مجسمه های سنگی Easter island

یک دیدگاه در “معمای جزیره ایستر”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *