شهرک تبهکاران هنگ کنگ!

Kowloon-Walled-City - پرتراکم ترین شهرک جهان

شهرک دیواری کولون (Kowloon Walled City) در هنگ کنگ حدودا 20 سال پیش تخریب شد. این شهرک که در گذشته یک قلعه نظامی چینی بوده است سالهای بعد از جنگ جهانی دوم خانه افراد بسیار زیادی بوده است. شاید بپرسید افراد زیاد یعنی چقدر؟ طبق آماری که توسط دولت چین در سال 1987 ارائه شد, این شهرک دیواری بیش از 30,000 نفر را در خود جای داده بود. ممکن است فکر کنید 30,000 نفر ساکن در یک شهرک رقم عجیبی نباشد اما مساحت کولون کمتر از 0.03 کیلومتر مربع بوده است! این بدین معناست که تراکم جمعیت این شهرک دیواری چیزی بیش از 1 میلیون نفر در هر کیلومتر مربع است (رقم دقیقتر: 1155000 نفر به ازای هر کیلومتر مربع). برای اینکه تراکم بالای این شهرک راحتتر قابل درک باشد گفتنی است امروزه پر تراکم ترین شهر جهان مانیل در فیلیپین است که تراکم جمعیتی برابر با 45,858 نفر به ازای هر کیلومتر مربع دارد.

شهرک تبهکاران

شهرک عجیب کولون

هنگ کنگ مدتها فعالیتهای صورت گرفته در شهرک دیواری کولون را نادیده میگرفت چون مافیاهای چینی این شهرک را اداره میکردند. وضعیت طوری بود که پلیس تنها با تعداد نیروهای بالا قادر به ورود به این شهرک بود و برای کنترل شهرک دشواری بسیاری داشت. آمار بالای قمار, فاحشگی, مصرف مواد مخدر و قتل این شهرک را به یک خانه ی بزرگ برای خلافکاران تبدیل کرده بود. امکانات رفاهی که هیچ, این شهرک حتی سیستم انتقال فاضلاب مناسبی هم نداشت. طوری که کوچه های باریک آن از فاضلاب و موشها پر شده بود. به دلیل تعداد بالای خانه ها, نور آفتاب هم به سختی به کوچه های باریک آن میرسید.

کوچه های پرتراکم ترین شهرک دنیا

در اوایل دهه 90 میلادی, دولت سرانجام تصمیم گرفت یکبار برای همیشه مشکلات ناشی از این شهرک را از بین ببرد. به همین دلیل تصمیم به نابودی کامل آن گرفت. پس از اعلام دستور تخلیه در مارس 1993 تخریب این شهرک صورت گرفت. برای خروج افراد ساکن در این شهرک, دولت معادل بیش از 350 میلیون دلار آمریکا غرامت پرداخت.

خانه های شهرک Kowloon

شهرک دیواری کولون هنگ کنگ از بیرون

معماری ساختمانهای این شهرک در نوع خود منحصر به فرد بود. البته نه معماری ساختمانهای آن بلکه معماری شهرسازی (شهرک سازی) آن. تقریبا تمامی ساختمانهای ساخته شده در این شهرک 10 طبقه هستند و از لحاظ استانداردهای معماری, فاصله آنها از همدیگر به هیچ وجه قابل قبول نیست. طوری که افراد قادر بودند از روی ساختمانهای این شهرک به طرف دیگر آن بروند بدون این که حتی یک قدم بر روی زمین بگذارند. کوچه ها و گذرگاه های این شهر تنها 1 تا 2 متر عرض داشتند. این موضوع باعث شده بود این شهرک از داخل همیشه تاریک باشد. از بیش از 350 ساختمانهای موجود در این شهرک, تقریبا هیچکدام استاندارهای اولیه معماری را نداشتند. بیش از 60% واحدهای موجود در این ساختمانها کمتر از 23 متر مربع مساحت داشتند.

پارک شهرک دیواری کولون

پس از تخریب این شهرک, در زمین آن پارک شهرک دیواری کولون ساخته شد. امروزه این پارک با 31,000 متر مربع با داشتن برخی از عناصر تاریخی, تنها خاطره پر تراکم ترین شهرک دنیا را دارد.

2 دیدگاه در “شهرک تبهکاران هنگ کنگ!”

  1. سلام چند وقت قبل تصویریسیاه وسفید ازپایتخت های معروف در این سایت دیدم ولی حالا که لازمش دارم پیداش نمی کنم خیلی گشتم میشه برام بفرستید یا ادرسشو در سایتتون بهم بگید ممنون

  2. با سلام

    مطالبی که احتمال بیشتری داده میشد مطلب مورد نظر شما باشد در زیر آورده شده اند. اگر هیچکدام از آنها آنچه به دنبالش بودید نیست, لطفا از قسمت جستجوی سایت استفاده نمایید.

    زیباترین خط افقهای جهان:
    http://www.civiltect.com/?p=5386 (قسمت 1)
    http://www.civiltect.com/?p=5529 (قسمت 2)

    مقایسه خط افق شهرهای جهان:
    http://www.civiltect.com/?p=3017 (قسمت 1)
    http://www.civiltect.com/?p=3037 (قسمت 2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *