جایی که دو دریا به هم میرسند!

Skagen Denmark - اسکاگن دانمارک

در نزدیکی شهر اسکاگن دانمارک, یکی از جالبترین پدیده های طبیعی رخ میدهد. اسکاگن که شمالی ترین نقطه دانمارک است, هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. در یک طرف دریای بالتیک و در طرف دیگر دریای شمالی قرار دارد. موجهای این دو دریا در جهت مخالف یکدیگر هستند. به همین دلیل محل رسیدن این دو دریا به یکدیگر به وضوح قابل تشخیص است. همچنین آب دریای شمالی شورتر از آب دریای بالتیک بوده و به همین دلیل دارای چگالی بیشتری است که باعث میشود به سادگی با یکدیگر ادغام نشوند.

نقشه دانمارک و محل اسکاگن

محل تلاقی دو دریا

دیدنی های دانمارک - اسکارگن

4 دیدگاه در “جایی که دو دریا به هم میرسند!”

  1. وَجَعَلَ بَیْنَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزًا

    و میان دو دریا دیوار مانع قرار داد( سوره نمل آیه61

    مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ – بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ

    دو دریائی که به هم وصلند را ترکیب خاص خود داد. میان آنها مرز ناپیدائی است، از حد خود فراتر نمی‌روند (آیات 19 و 20 سوره الرحمن )

  2. دریای بالتیک و دریای شمال هر دو آبشان شور است وب سایت AlaskaDispatch در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۱۳ در مقاله‌ای به قلم Ben Anderson نویسنده و پژوهشگر آلاسکایی تبار به توضیح این رویداد طبیعی پرداخت که به طور خلاصه چنین می‌گوید: «این رویداد زمانی رخ می‌دهد که آب‌های مملو از رسوبات ناشی از آب‌شدن یخ‌ها یا رودخانه‌ها به آب‌های باز اقیانوس می‌ریزد و این دو جریان آب در خلیج باعث پدید آمدن چنین رویدادی می‌شود. عنوان جذابی که برای این عکس گذاشته شده با نام «محل اتصال دو دریا»، باعث شده است اشتباهاتی در توضیح این عکس پیش بیاید و گاهی نیز در کنار لینک‌ها و تصاویر دیگر گذاشته شود که مشهورترین آن مرتبط کردن این عکس با یک عنوان اشتباه به صورت «محل اتصال دریای بالتیک و شمال» است. اما عکس مشابهی که قبل‌تر و در سال ۲۰۰۷ منتشر شد باز هم از همین محل بود و توسط گروهی از پژوهشگران دریایی از جمله پروفسور Ken Bruland از دانشگاه کالیفرنیا با هدف بررسی نقش آهن در خلیج آلاسکا بود و اینکه آهن چطور می‌تواند به نقاطی از این خلیج برسد. که چطور جریان‌های بزرگ و آرام از سواحل آلاسکا تا شعاع‌های صدکیلومتری خلیج آلاسکا می‌چرخند و پیش‌می‌روند. این جریان‌های متلاطم مقادیر زیادی از رسوبات یخی را با کمک رودخانه ۲۸۶ مایلی آلاسکا حمل می‌کند و به خلیج می‌ریزد و این جریان سنگین و پر رسوبات آب در مواجهه با آب اقیانوس در زمان‌های خاصی باعث پدید آمدن این منظره شده که کاملا موقتی است و پس از مدتی آب‌ها با هم مخلوط می‌شوند. ضمنا این مرز هیچگاه ثابت نبوده و بر اثر جریان آب و میزان رسوبات در زمان‌های مختلف محل آن تغییر می‌کند و یا کلا ناپدید می‌شود. ضمنا فقط جریان رودخانه نیست که این رسوبات را وارد خلیج می‌کند بلکه وزش بادهای سنگین نیز در این منطقه از دیگر عوامل انتشار رسوبات به داخل خلیج آلاسکاست.» در علم oceanography (اقیانس شناسی) به این وضعیت Halocline میگویند که اشاره به ورود و ترکیب جریان‌های پرفشار با چگالی‌ها و ترکیبات مختلف در اقیانوس‌ها با یکدیگر می‌شود.

  3. نکته جالب این است که پیامبر اسلام در قرآن این مطلب را 1400 پیش مطرح کرده است
    ممنون از مطالب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *