جزیره سنگی – سوژه اختلاف 40 ساله بین کانادا و دانمارک

جزیره هانس دانمارک/کانادا

جزیره هانس (Hans Island) یک جزیره خالی از سکنه سنگی به مساحت تنها 1.3 کیلومتر مربع است که در کانال کندی در بین کشورهای کانادا و گرینلند واقع شده است. از آنجایی که امور خارجه گرینلند توسط کشور دانمارک اداره میشود و به طور رسمی گرینلند جزوی از پادشاهی دانمارک است, اختلاف بر سر مالکیت این جزیره بین دانمارک و کانادا روی گرفته است.

اسم این جزیره برگرفته از نام هانس هندریک, یک کاوشگر گرینلندی است که در این ناحیه به تحقیق پرداخته بود. گمان برده میشود این جزیره بین سالهای 1871 تا 1873 نام گذاری شده است.

طبق پیمان مرزی بین کانادا و دانمارک در سال 1972 وضعیت مالکیت این جزیره به توافق طرفین نرسید. به همین دلیل وضعیت کنونی آن مورد مناقشه اعلام شده است. با وجود اختلافات بین دو کشور بر سر این جزیره, واکنشهای طرفین به صورت صلح آمیز بوده و به خشونت ختم نشده است. به عنوان مثال در سال 2005 پس از بازدید وزیر دفاع کانادا از جزیره, مقامات دانمارکی اظهار کردند که به دلیل بازدید غیرقانونی و اعلام نشده از کانادا شکایت خواهند کرد. در دهه اخیر دو کشور حتی این اختلافات خود را با طنز نشان میدهند: هربار ارتش دانمارک از جزیره عبور میکند یک بطری نوشیدنی ملی خود را برای کانادایی ها در آنجا قرار میدهد به همراه نوشته ” به دانمارک خوش آمدید” و هر بار ارتش کانادا از آنجا عبور میکند نوشیدنی ملی خود را قرار داده با متن خوش آمد گویی به کانادا!

مکان دقیق این جزیره را میتوانید از اینجا در گوگل مپ مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *