برنامه ریزی با نرم افزار پیریما ورا پی ۶ – Primavera P6

Primavera P6
Primavera P6
نرم افزار Primavera P6 یکی از نرم افزارهای معروف برنامه ریزی برای پروژه ها است که مورد استفاده شرکتها و موسسات زیادی قرار میگیرد. این نرم افزار را میتوان با مایکروسافت پروژه (Microsoft Project) مقایسه کرد. اما به اعتقاد بسیاری از کاربرانی که هر دو نرم افزار را استفاده میکنند پریماورا کاربری حرفه ای تری را ارائه میدهد.
برای شروع یک پروژه (چه ساختمانی چه راهسازی و چه پروژه توسعه نرم افزار یا …) همیشه یک برنامه ریزی کامل و دقیق لازم است. در این برنامه ریزی معین میشود چه فعالیتهایی باید صورت گیرد تا پروژه مورد نظر تکمیل گردد. همچنین طول هر یک از فعالیتها و رابطه آنها با یکدیگر در این برنامه ریزی مشخص خواهد شد.

بطور مثال تصور کنید میخواهید کابینتهای آشپزخانه خود را عوض کنید. فعالیتهای لازم برای پروژه مورد نظر شما طبق زیر خواهد بود:
۱- از جای درآوردن کابینتهای قدیمی
۲- خرید کابینتهای جدید و آوردن آنها به محل
۳- نصب قاب کابینتهای جدید
۴- نصب درب کابینتهای جدید
۵- نصب دستگیره های کابینتهای جدید
۶- قرار دادن سینک ظرفشویی
۷- عایق بندی سینک ظرفشویی
هر کدام از این فعالیتها یک طول مدتی دارند. به عنوان مثال فعالیت ۱ دو روز به طول می انجامد. فعالیت ۲ یک روز و …
همچنین شما میدانید امکان انجام فعالیت ۱ و ۲ به صورت همزمان وجود دارد اما امکان انجام فعالیت ۱ و ۳ وجود ندارد زیرا شما باید ابتدا کابینتهای قدیمی را باز کرده تا فضا برای کابینتهای جدید مهیا شود. به همین صورت رابطه بین فعالیتها نیز مشخص میشود.
همچنین فرض کنید شما میخواهید کابینتهایتان تا ۲۴ اسفند نصب گشته باشند. پس آخرین مهلت شما (دد لاین) شما ۲۴ اسفند است. و البته شما میدانید پس از عایق بندی سینک شما پروژه خود را پایان یافته میدانید. پس انتهای فعالیت شماره ۷ شما یک نقطه عطف دارید (مایل استون).
بدین صورت شما برای پروژه کابینتهای منزل خود برنامه ریزی کرده اید. حال تصور کنید شما میخواهید یک پروژه ساختمانی انجام دهید. مطمئنا برنامه ریزی شما به این سادگی نخواهد بود! تعداد فعالیتهای مورد نظر میتوانید تا چند هزار برسد و رابطه بین آنها نیز بسیار پیچیده تر از مثال بالا خواهد بود. اما مکانیزم آن همانند همین مثال ساده است.
در برنامه ریزی های حرفه ای تمامی موارد یک پروژه از قبیل تقویم، منابع، ریسکها و … در برنامه ریزی اعمال میشوند. Primavera P6 هم قادر به اعمال این موارد و نمایش آنها در برنامه ریزی را دارد.
بطور کلی مراحل برنامه ریزی کامل با پریماورا به صورت زیر است:
۱- تعریف پروژه
۲- تعریف تقویم (یا تقویمها) پروژه
۳- تعریف فعالیتها
۴- تعریف مدت زمان هر فعالیت
۵- تعریف رابطه بین فعالیتها
۶- تعریف نقاط عطف و ضرب الاجل های پروژه
۷- تعریف منابع موجود برای پروژه (نیروی انسانی، ماشین آلات ساختمانی و …)
۸- تعریف نرخ منابع موجود
۹- تعریف تقویم منابع موجود (ممکن است جوشکار تنها در روزهای فرد کار کند یا …)
۱۰- اختصاص منابع به فعالیتها
۱۱- بازی با منابع تا به حدی که تمامی ضرب الاجلهای پروژه به درستی کسب شوند.
۱۲- ایجاد نمایش دست از پروژه برای افراد مختلف فعال در پروژه (نمایش با ریز اطلاعات برای مهندس مجری، نمایش با جزئیات کمتر برای کافرما، نمایش فعالیتهای جوشکاری برای جوشکار و …)
۱۳- اعمال پیشرفت پروژه در طول زمان پروژه (فعالیتهای مختلف تا چه میزانی تکمیل گشته اند و …)
۱۴- ایجاد گزارشهای مختلف از پیشرفت پروژه
۱۵- اعمال تدابیری برای تسریع پروژه در صورت تاخیر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *