خانه هایی که ۴۸۰ سال است اجاره شان افزایش نیافته!

image3698
تصور کنید تبلیغ زیر را در روزنامه میخوانید:
خانه ی مستقل برای اجاره – در آلمان – در محیطی دوستانه و سرسبز. تنها ۲۵۰ تومان در ماه (۳۰۰۰ تومان در سال).
شاید فکر کنید همچین تبلیغی تنها در صورتی میتواند حقیقت باشد که مربوط به صدها سال پیش باشد! جالب است که بدانید که شما درست حدس زده اید. اگر بخواهیم دقیق باشیم قیمت این خانه های اجاره ای در ۴۸۰ سال پیش اینگونه بوده است. اما اگر جالبتر آن است که بدانید از آن زمان تا کنون قیمت خانه های اجاره ای این مجتمع مسکونی هیچ تغییری نکرده اند!

فاگیری (Fuggerei) قدیمی ترین مجتمع مسکونی است که تا به امروز مورد سکونت قرار گرفته است. این مجتمع در شهر آگسبورگ قرار دارد. بین سالهای ۱۵۱۶ تا ۱۵۲۳میلادی این مجتمع مسکونی برای شهروندان نیازمند آگسبورگ ساخته شد. سالهای پس از آن این مجتمع مسکونی گسترش یافت و در خود چندین خیابان و میدان و حتی یک کلیسا جای داد.
به غیر از اینکه فاگیری قدیمی ترین مجتمع مسکونی دنیا که هنوز هم مورد بهره برداری قرار میگیرد است. چیز دیگری که آنرا جالب میسازد اجاره ی خانه های آن است. که از آن زمانی هنوز ۱ گیلدن رینیشر (واحد پول آن زمان آلمان کنونی) در سال باقی مانده است. که معادل است با ۰.۸۸ یورو یا به عبارتی دیگر حدودا ۳۰۰۰ تومان در سال! البته به شرطی که ساکنین آن علاوه بر این اجاره سه مرتبه در روز برای صاحبان کنونی این مجتمع دعا کنند!
شرایط دریافت خانه در این مجتمع هم از آن کنون تا به امروز تغییر نیافته است: متقاضیان باید حداقل دو سال در شهر آگسبورگ زندگی کرده باشند – باید دارای مذهب کاتولیک باشند و باید مستمند اما بدون هیچ بدهی باشند! همچنان دروازه های این شهرک همانند سالهای دور راس ساعت ۱۰ شب بسته میشوند.
image3676
خانه های این مجتمع بین ۴۵ تا ۶۵ متر مربع بوده اما با توجه به اینکه هر واحد دارای ورودی جداگانه به خیابان است. مشابه با خانه های مستقل میباشند. این واحدها همگی دارای یک آشپزخانه حمام اتاق خواب و یک اتاق کوچک اضافی میباشند.
یکی از واحدهای این مجتمع خالی از سکنه بوده و به عنوان موزه برای بازدیدکنندگان و علاقه مندان به نمایش گذاشته شده است. جالب است بدانید قیمت ورودی به این واحد برای بازدید ۴ یورو بوده که بیش از ۴ سال اجاره آن واحد است!
یکی دیگر از نکات جالب این مجتمع. دستگیره های در ورودی واحدهایش است. این دستگیره ها به دوران قبل از رایج شدن چراغهای خیابانی برمیگردد. به همین دلیل برای اینکه افراد در تاریکی شب مطمئن شوند در مقابل خانه خود ایستاده اند. هر یک از دستگیره ها به شکل منحصر به فردی ساخته میشدند.
image3709
مخارج این مجتمع توسط صندوق خیریه ای فراهم  میشود که توسط Jakob Fugger موسس آن در سال ۱۵۲۰ ایجاد کرده است. میزان اولیه این صندوق خیریه ۱۰۰۰۰ گیلدن بوده است. در سالهای پس از آن با سرمایه گذاری این صندوق خیریه در امور مختلف (اکثرا جنگلداری) مخارج این مجتمع تامین شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *