سفر سیویلتکتی به لیسبون – تاریخی به وسعت جهان

لیسبون پرتغال
لیسبون پرتغال

لسیبون پایتخت و بزرگترین شهر کشور پرتغال و غربی ترین پایتخت اروپایی میباشد. جالب است بدانید در یک مقطع تاریخی – قسمت عظیمی از دنیا توسط این کشور کوچک اداره میشده است.

یکی از اصلی ترین منابع درآمد پرتغال صنعت گردشگری است. با توجه به آنکه لیسبون یکی از قدیمیترین شهرهای دنیا است – گردشگران زیادی به منظور بازدید از جاذبه های تاریخی این شهر به آن سفر میکنند. البته آب و هوای خوب مدیترانه ای – ساحلهای متعدد – غذای دریایی معروف و … همگی نقش مهمی در تبدیل این شهر تاریخی به یک جاذبه گردشگری تمام عیار بازی میکنند.

غذاهای دریایی پرتغال شهرت جهانی دارند.
غذاهای دریایی پرتغال شهرت جهانی دارند.
نمونه ای از تاثیر معماری اسلامی در لیسبون
نمونه ای از تاثیر معماری اسلامی در لیسبون

در قرن هشتم میلادی – مسلمانان توانستند در نبردهای مختلف کنترل لیسبون را به دست بگیرند. همین موضوع باعث شد تاثیر زیادی از فرهنگ اسلامی در سازه های تاریخی – نام محله ها و … در لیسبون دیده شود. اکثر این تاثیرات در محله ی آلفاما لیسبون دیده میشود.

محله آلفاما لیسبون که بیشترین تاثیر را از دوره اشغال توسط اعراب به نمایش میگذارد.
محله آلفاما لیسبون که بیشترین تاثیر را از دوره اشغال توسط اعراب به نمایش میگذارد.

در سال ۱۱۰۸ میلادی در جنگهای صلیبی – نروژی ها تواستند کنترل لیسبون را به عهده بگیرند. و سپس از سال ۱۱۱۱ نیروهای مسلمان شمال آفریقا (موریشها) تا سال ۱۱۴۷ بر لیسبون حکومت کردند. در این زمان پس از شکست مسلمانان حکومت لیسبون مجددا به دست مسیحیان افتاد.

پس از اینکه مسیحیان کنترل لیسبون را به عهده گرفتند – اکثر مساجد یا تخریب گشت و یا به کلیسا تبدیل شد.

قرن ۱۶ام قرن طلایی لیسبون و پرتغال است. در این دوره لیسبون به مرکز تجارت دنیا تبدیل گشته بود و نقطه مرکزی برای تجارت بین آفریقا – هند – خاور دور و بعدها برزیل شد. بین سالهای ۱۵۸۰ تا ۱۶۴۰ پرتغال تحت سلطه اسپانیا قرار گرفت. تا سال ۱۶۸۸ جنگها و کشمکشهای فراوانی بین پرتغالی ها و اسپانیایی ها برای استقلال پرتغال صورت گرفت و تنها در سال ۱۶۸۸ بود که پرتغال استقلال خود را مجددا بازیافت. البته تاریخ پیچیده پرتغال به اینجا ختم نمیشود و در قرن ۱۹ ام اشغال پرتغال توسط ناپلئون برگ جدیدی در تاریخ این کشور را رقم میزند. در زمان جنگ جهانی دوم – لیسبون یکی از معدود شهرهای بیطرف بود که بسیاری از پناهندگان توانستند توسط بندر از نیروهای نازی فرار کنند. پرتغال در قرن ۲۰ ام سه انقلاب به خود دیده است. انقلاب اول و دوم بنیان جمهوری اول و دوم آن را گذاشتند و انقلاب سوم آن که در ۲۵ آوریل ۱۹۷۴ صورت گرفت دولت کنون آنرا بنا کرد.

 

لیسبون در طول تاریخ دچار زلزله های فراوانی شده است که اکثرا خسارات جانی و مالی زیادی را بر مردم این شهر تحمیل کرده اند. اما زلزله سال ۱۷۵۵ میلادی باعث شد لیسبون که در آن زمان یکی از بزرگترین شهرهای اروپا گشته بود تقریبا با خاک یکسان شود. با توجه به ثروت اندوخته پرتغال از طریق تجارت – بازسازی مجدد شهر به سرعت و با سهولت آغاز شد. دربازسازی مجدد این شهر تصمیم گرفته شد بجای بازسازی کامل شهر همانند گذشته – مرکز آن را طبق اصول شهرسازی مدرن بسازند.

میدان Praça do Comércio نیز به نشان اراده مردم لیسبون برای بازسازی شهرشان پس از این زلزله بنا شد که امروزه یکی از معروفترین جاذبه های توریستی شهر گشته است.

میدان Praça do Comércio
میدان Praça do Comércio

میدان تجارت لیسبون در کنار رودخانه تاقوس واقع شده و دارای مساحت حدودی ۳۵۰۰۰ متر مربع میباشد. در مرکز این میدان – مجسمه King José I دیده میشود که سوار بر اسب خود است. وی دستور بازسازی لیسبون را به وزیر خود داد و این میدان را به عنوان نماد اقتصاد و بازسازی شهر تعیین کرد. گفتنی است این مجسمه اولین مجسمه یادبودی یک پادشاه در لیسبون است.

مجسمه King José I
مجسمه King José I

در طرف دیگر این میدان – خیابانی وجود دارد که آنرا به قسمت سنتی لیسبون یعنی محلمه Rossio متصل میکند. ورودی این خیابان و در انتهای میدان – طاق نصرتی دیده میشود که در سال ۱۸۷۵ ساخته شده است. نام این طاق  Arco da Rua Augusta (طاق خیابان آگوستا) میباشد.

طاق Arco da Rua Augusta (طاق خیابان آگوستا)
طاق Arco da Rua Augusta (طاق خیابان آگوستا)

این میدان همچنین محل به قتل رسیدن پادشاه یکی مانده به آخر پرتغال – کینگ کارلوس اول – است. در زمان بازگشت از یکی از ویلاهای خود به کاخش در لیسبون و عبور از این میدان – شلیک تفنگ توسط دو مرد وی را از پای درآورد. بعدهای مشخص شد این دو تن از حزب جمهوریخواه پرتغال بودند که دو سال بعد سلطنت پرتغال توسط این حزب برافتاده شد.

دسترسی به نقاط مختلف لیسبون توسط حمل و نقل عمومی وسیستم مترو منظم آن بسیار آسوده است. با خرید بلیطهای نامحدود یکروزه – مسافرین میتوانند به صورت نامحدود برای ۲۴ ساعت از مترو – ترمهای شهری و اتوبوسهای لیسبون استفاده کنند.

یکی از معروفترین خطوط ترم در لیسبون که معمولا صف طولانی از توریستها را دارد خط ۲۸ آن است. این خط توسط ترم های قدیمی معروف لیسبون که در اولین سالهای قرن ۲۰ ام (۱۹۰۱ تا ۱۹۰۴ میلادی) ساخته شده اند سرویس دهی میشود. مسیری که خط ۲۸ میرود از آلفاما و بایکسا عبور میکند و جزو دیدنی ترین قسمتهای لیسبون است. هرچند توصیه میشود برای سوار شدن به این خط سعی کنید حتما در کنار پنجره بنشینید در غیراینصورت شاید قرارگرفتن در محیطی تنگ و پر برای شما تجربه ای دلنشین نباشد!

داخل ترم 28 لیسبون
داخل ترم 28 لیسبون
خط 28 ترم لیسبون - قطارهای قدیمی و گذر از کوچه پس کوچه های باریک تاریخی
خط 28 ترم لیسبون – قطارهای قدیمی و گذر از کوچه پس کوچه های باریک تاریخی

همانطور که گفته شد لیسبون دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی است. یکی از این جاذبه های توریستی نسبتا جدید آن – پل ۲۵ آوریل است. این پل در سال ۱۹۶۶ با نام Salazar افتتاح گشت که از سیاستمدار مسئول جمهوری دوم پرتغال – António de Oliveira Salazar – گرفته شده بود. با توجه به اینکه وی قدرت مطلق بر پرتغال پیدا کرده بود و حکومتی دیکتاتورگونه داشت – پس از شکست دولتش در تاریخ ۲۵ آوریل ۱۹۷۴ – نام ۲۵ آوریل (تاریخ سقوط حکومت وی) بجای نام وی برای پل درنظر گرفته شد تا گوییا کنایه ای به شکست وی باشد!

پل 25 آوریل لیسبون که طرحش مشابه پل گلدن گیت سانفرانسیسکو است
پل 25 آوریل لیسبون که طرحش مشابه پل گلدن گیت سانفرانسیسکو است

این پل شهر لیسبون را به آلمادا (در جنوب رودخانه تاقوس) وصل میکند. با توجه به شکل مشابه این پل به پل گلدن گیت سانفرانسیسکو – این پل گاها با آن مقایسه میشود. جالب است بدانید پل ۲۵ آوریل توسط شرکت پل آمریکایی ساخته شده است که سازنده پل اوکلند بی سانفرانسیسکو نیز میباشد اما پل گلدن گیت را شرکت دیگری ساخته است. به دلیل همین تشابه – جامعه مهندسین عمران آمریکا پل ۲۵ آوریل و پل گلدن گیت را خواهر نامیده است.

با طولی معادل ۲۲۷۷ متر این پل ۲۷امین طولانی ترین پل معلق دنیا است. طولانی ترین دهانه این پل ۱۰۱۳ متر بوده و ارتفاع آن ۷۰ متر از سطح آب میباشد.

عکس هوایی از پل 25 آوریل لیسبون (این عکس اینترنتی بوده و توسط بنده گرفته نشده است!)
عکس هوایی از پل 25 آوریل لیسبون (این عکس اینترنتی بوده و توسط بنده گرفته نشده است!)

قدم زدن در محله آلفاما لیسبون به همه گردشگران توصیه اکید میشود. این محله که از قدیمی ترین محله های شهر است دیدنی های فراوانی را به گردشگران و عابران ارائه میکند. کوچه های باریک – سراشیبی های تند – عبور ترمهای قدیمی زرد رنگ معروف لیسبون و خانه های کلنگی و دلنشین همگی این محله را به یک موزه باز بزرگ تبدیل کرده اند. دو دیدنی اصلی این محله کلیسای جامع لیسبون (Lisbon Cathedral) و قلعه سائو جورجه (São Jorge Castle) هستند.

کلیسای جامع لیسبون (Lisbon Cathedral)
کلیسای جامع لیسبون (Lisbon Cathedral)

کلیسای جامع لیسبون یک کلیسای کاتولیکی است که در سال ۱۱۴۷ میلادی ساخته شد. از آن زمان تا کنون این کلیسا بارها مورد بازسازی و تغییر قرار گرفته و چندین زلزله بزرگ را پشت سر گذاشته است. نمای اصلی این کلیسا توسط بسیاری به دژ تشبیه شده است. طول این کلیسا ۹۰ متر و عرض آن ۴۰ متر میباشد. همچنین ارتفاع آن ۱۲ متر است.

 

قلعه سائو جورجه توسط مسلمانان شمال آفریقا در زمان فتح لیسبون – در بالای تپه ای که به مرکز تاریخی لیسبون احاطه دارد ساخته شده است. هر چند این تپه در قرون قبل از آن هم نشان از نشیمن استراتژیک توسط ساکنین دارد. گفته میشود اولین سازه نظامی بر روی این تپه در سال ۴۸ قبل از مسیح و زمانی که لیسبون در حیطه امپراطوری رومان ها بود ساخته شده بود.

قلعه سائو جورجه
قلعه سائو جورجه

در سال ۱۱۴۷ این قلعه توسط نیروهای مسیحی تسخیر شد. طبق یک افسانه قدیمی – یکی از شوالیه های نیروهای مسیحی متوجه گشت که یکی از دروازه های این قلعه باز است و با قرار دادن خود در بین دروازه – و ایثار جان خود – توانست ورود نیروهای مسیحی را به قلعه ممکن سازد. با تسخیر این قلعه نیروهای مسیحی موقعیت دفاعی بسیار خوبی در شهر لیسبون پیدا کردند. در طول تاریخ این قلعه خسارات زیادی توسط زلزله های متعدد لیسبون دیده است که البته با بازسازی های متعدد سعی در حفظ آن شده است.

یکی از محله های مرکزی لیسبون Baixa (و Rossio) است. این محله که عمدتا پس از زلزله ۱۷۵۵ ساخته شده است مرکز شهر لیسبون بوده و دارای جاذبه های توریستی متعددی است. یکی از این جاذبه ها بالابر Santa Justa است. این آسانسور که خیابانهای پایینی بایکسا را با میدان کارمو که در ارتفاع بالاتری قرار دارد متصل میکند – پس از ساخت یکی از جاذبه های اصلی لیسبون گشت. با توجه به اینکه تپه های متعدد دسترسی شهری را در لیسبون کمی دشوار میکند – بالابرهای متعددی به منظور تسهیل عبور و مرور ساخته شده است که البته Santa Justa معروف ترین آنها است. طرح ساخت این بالابر در سال ۱۸۷۴ میلادی آغاز گشت و سرانجام در سال ۱۹۹۰ ساخت آن شروع شد. دو سال بعد و در سال ۱۹۰۲ میلادی ساخت این بالابر تکمیل شد. گفتنی است ارتفاع این بالابر ۴۵ متر میباشد.

بالابر Santa Justa
بالابر Santa Justa
نمای شهر لیسبون از بالای بالابر Santa Justa
نمای شهر لیسبون از بالای بالابر Santa Justa

امروزه این بالابر هنوز کاربری دارد و توسط گردشگران مورد استفاده قرارمیگیرد. در بالاترین نقطه این سازه یک پلتفرم وجود دارد که بازدیدکنندگان میتوانند نمای پانوراما از لیسبون داشته باشند.

 

دیدنی دیگر در نزدیکی محله Baixa و در محله چیادو (Chiado) – صومعه کارمو (Carmo Convent) است. این صومعه در زلزله سال ۱۷۵۵ خسارات زیادی دید و امروزه یکی از بارزترین نشانه های این زلزله در لیسبون است. این صومعه درست مجاور آسانسور Santa Justa  است.

صومعه کارمو (Carmo Convent)
صومعه کارمو (Carmo Convent)

امروزه این صومعه به عنوان موزه باستان شناسی مورد استفاده قرار گرفته است. سقف این صومعه کاملا از بین رفته و قسمت اصلی آن به موزه ای باز تبدیل شده است. در انتهای این قسمت بدون سقف – موزه داخلی باستان شناسی واقع شده است. در زیرزمین این قسمت بسته مقبره های خانوادگی برخی از بزرگان دیده میشود که توسط دربهای شیشه ای دیده میشوند. شروع ساخت این صومعه در سال ۱۳۸۹ میلادی آغاز و تکمیل آن در سال ۱۴۲۳ میلادی بوده است.

مومیایی دو کودک خردسال در موزه باستان شناسی صومعه
مومیایی دو کودک خردسال در موزه باستان شناسی صومعه

 

محله Belém لیسبون که در غرب شهر واقع شده است نیز دارای دیدنی های متعددی میباشد. یکی از معروف ترین این دیدنی ها برج Belém است. این برج که کاربرد نظامی داشته است نقش مهمی در اکتشافات دریای پرتغال داشته است. ساخت آن در سال ۱۵۱۵ میلادی آغاز و در سال ۱۵۱۹ میلادی تکمیل گشته است. طبق دستور پادشاه آن زمان پرتغال – این برج به منظور دفاع دهانه رودخانه تاقوس ساخته شد. ارتفاع این برج ۳۰ متر میباشد. در زمان ساخت – این برج بر روی جزیره کوچکی در نزدیکی ساحل لیسبون ساخته شد اما به مرور زمان و پایین آمدن سطح آب این جزیره به سرزمین اصلی متصل گشت و امروزه این برج در لبه ساحل سرزمین اصلی قرار گرفته است.

برج Belém
برج Belém

 

یکی دیگر از دیدنی های Belém – مجسمه یادبود دوران اکتشاف پرتغال (Padrão dos Descobrimentos) است. این یادبود در محلی قرار دارد که کشتی ها در گذشته برای تجارت و اکتشاف به هند و شرق میرفتند. ساخت این یادبود در سال ۱۹۵۸ آغاز و سال ۱۹۶۰ میلادی تکمیل شد. ارتفاع این مجسمه ۵۲ متر بوده و در شکل عرشه کشتی های بادی است. در هر طرف این یادبود ۱۶ طرح دیده میشود که هر کدام نقش برجسته ای در دوران اکتشاف پرتغال داشته اند.

 

مجسمه یادبود دوران اکتشاف پرتغال (Padrão dos Descobrimentos) - پل 25 آوریل و مجسمه حضرت مسیح (در سمت راست تصویر) نیز میتواید مشاهده کنید.
مجسمه یادبود دوران اکتشاف پرتغال (Padrão dos Descobrimentos) – پل 25 آوریل و مجسمه حضرت مسیح (در سمت راست تصویر) نیز میتواید مشاهده کنید.

 

یکی دیگر از دیدنی های Belém – صومعه Jerónimos میباشد. این صومعه یکی از برجسته ترین طرحهای معماری گوتیک – منوئلین لیسبون است. طرح ساخت آن در سال ۱۴۹۵ میلادی آغاز – شروع ساخت در سال ۱۵۰۱ و تکمیل آن در سال ۱۶۰۱ بوده است.

صومعه Jerónimos
صومعه Jerónimos

در مدرن ترین محله لیسبون (در شمال شرقی شهر) – پارک ملتها (Park of Nations) واقع شده است. دلیل توسعه این محله برگزاری نمایشگاه جهانی سال ۱۹۹۸ بوده است. در این ناحیه دیدنی های متعددی وجود دارد که تقریبا یک روز کامل برای بازدید کامل آنها زمان نیاز است. از جمله این دیدنی ها میتوان موزه آکواریوم و اقیانوس شناسی لیسبون (Lisbon Oceanarium) – برج واسکو دا گاما (Vasco da Gama Tower) – آبشار ورودی پارک ملتها – تله کابین پارک ملتها – مرکز خرید واسکو دا گاما (Vasco da Gama shopping mall) – برجهای São Gabriel و … را نام برد.

یکی از برجهای São Gabriel
یکی از برجهای São Gabriel

برج واسکو دا گاما (Vasco da Gama Tower) – یک برج شبکه ای ۱۴۵ متری است که در حاشیه رودخانه تاقوس ساخته شده است. نام این برج از جستجوگر بزرگ پرتغال – واسکو دا گاما – برگرفته شده است. وی اولین اروپایی بود که در سال ۱۴۹۸ میلادی با کشتی به هند سفر کرد. سازه فولادی آن به شکل بادبان کشتی ساخته شده است تا جلوه خاصی به برج بدهد. ساخت برج در سال ۱۹۹۸ و درست برای نمایشگاه جهانی ۱۹۹۸ تکمیل شد. در سال ۲۰۱۲ هتلی در کنار این برج با ارتفاع ۷۲ متر افتتاح گشت.

 

برج واسکو دا گاما (Vasco da Gama Tower)
برج واسکو دا گاما (Vasco da Gama Tower)

تلکابین پارک ملیتها که در راستای ساحل حرکت میکند کمتر از ۱۰ دقیقه طول میکشد. اما منظره جالبی را برای توریستها فراهم میکند که علاوه بر جاذبه های ذکر شده بالا – پل واسکو دا گاما را نیز میتوانید به خوبی مشاهده کنید. پل Vasco da Gama با طول ۱۷.۲ کیلومتر طولانی ترین پل اروپا است. این پل به منظور سبک سازی ترافیک پل معروف ۲۵ آوریل لیسبون ساخته شده است. ساخت این پل در سال ۱۹۹۵ آغاز گشت و تکمیل آن در سال ۱۹۹۸ بود. که مجددا درست همزمان با شروع نمایشگاه سال ۱۹۹۸ برنامه ریزی شده بود. هزینه ساخت این پل ۱.۱ میلیارد دلار بوده است که توسط بخش خصوصی تامین شد. به منظور بازگشت سرمایه – شرکت سازنده ۴۰ سال مالکیت آنرا خواهد داشت. امروزه عوارض هربار عبور از پل کمتر از ۳ یورو است.

تلکابین لیسبون
تلکابین لیسبون

گفته میشود طول عمر مفید پل ۱۲۰ سال خواهد بود و طوری ساخته شده است که بادهایی تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر را تحمل کند. همچنین گفته میشود این پل قادر است زلزله هایی تا ۴.۵ برابر زلزله سال ۱۷۵۵ (۸.۷ ریشتر) را تحمل کند. عمیقترین شمعهای این پل تا ۹۵ متر به زیر سطح آب در زمین فروبرده شده اند. یک نکته جالب راجع به این پل این است که طبق فشارهای گروه های محیط زیستی – چراغهای روی این پل طوری به داخل مایل شده اند که از انتشار نور بر روی آب جلوگیری کنند تا برای آبزیان زیر پل آلودگی نوری ایجاد نشود.

 

اگر از لیسبون دیدن کردید شاید تمایل داشته باشید به یکی از پربازدیدترین شهرهای ییلاقی نزدیک آن نیز سر بزنید. شهری که طبیعت زیبایی آن باعث شد پادشاهان پرتغالی کاخ های خود را در آن بنا کنند. شهر زیبای سینترا! برای خواندن سفرنامه به سینترا لطفا اینجا کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *