سفرنامه سیویلتکتی به یونان – خدایان – دموکراسی و فلسفه! قسمت دوم

(برای خواندن قسمت اول سفرنامه اینجا کلیک نمایید)

حال به سراغ اصلی ترین جاذبه تاریخی آتن یعنی آکروپولیس میرویم!

آکروپولیس آتن یونان

آکروپولیس به محوطه بالای تپه سنگی در مرکز آتن گفته میشود که از تقریبا تمامی نقاط شهر دیده میشود. بر روی این محوطه معبدهای مختلفی وجود دارد که مهمترین و شناخته شده ترین آنها پارتنون میباشد. گاها به اشتباه نام آکروپولیس برای معبد پارتنون استفاده میشود اما در واقع آکروپولیس کل محوطه تاریخی بالای تپه و پاتنون تنها یک معبد در آن محوطه است. معبد پارتنون گاهی اوقات با نام معبد آتن نیز خوانده میشود. از آنجا که این معبد مهمترین و شناخته شده ترین معبد آتن (و حتی یونان) است. همچنین این معبد وقف خدای شهر آتن یعنی آتنا شده است.

معبد پارتنون در آکروپولیس
معبد پارتنون در آکروپولیس

پارتنون برگرفته از کلمه یونانی به معنای “جایگاه دختر باکره” است. گفته میشود این نام برگرفته از 4 دختر جوانی است که هر سال انتخاب میشدند تا خدمتگزاری آتنا را کنند.

ساخت این معبد در 447 سال قبل از میلاد مسیح آغاز و 432 سال قبل از مسیح تکمیل شد (15 سال در مجموع). در واقع 6 سال آخر تنها به منظور تزئین معبد در نظر گرفته شده بود.

معبد پارتنون در آکروپولیس
معبد پارتنون در آکروپولیس

در همین مکان و جای پارتنون معبدی قدیمی تر قرار داشته است که توسط ایرانیان حدودا 480 سال قبل از میلاد تخریب شد (همان معبدی که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد). پس از ساخت پارتنون کنونی با وجود وقف آن به خدای آتنا – مدتی این سازه به منظور خزانه داری شهر آتن استفاده شد. در اواخر قرن 6 ام میلادی پاتنون به کلیسای حضرت مریم تبدیل گشت. پس از حمله عثمانی ها در قرن 15 ام میلادی به آتن و تصرف آکروپولیس – پارتنون به مسجد تبدیل شد. حدودا 200 سال بعد و در زمان جنگ عثمانی ها و ونیزی ها بر سر آتن – عثمانی ها که از اهمیت تاریخی پارتنون برای تمدن غربی با خبر بودند اقدام به استفاده استراتژیکی از آن به منظور انبار مهمات خود کردند تا ونیزی ها از هدف قرار دادن پارتنون و در نتیجه انبار مهمات عثمانی ها خودداری کنند. پادشاه عثمانی خبررسانی را به ونیزی ها فرستاد تا آنها را از این موضوع باخبر کند: در صورت هدف قرار دادن پارتنون به دلیل مهمات واقع در آن این سازه تاریخی تا ابد نابود خواهد شد. و البته این موضوع برعکس باعث شد تا ونیزی ها با اولین گلوله توپ خود از یکی از تپه های کناری پارتنون را هدف قرار دهند تا از آن استفاده استراتژیکی نشود. مهمات واقع در داخل پارتنون منفجر گشته و بخش عظیمی از این سازه تاریخی به همراه مجسمه های داخل آن اینگونه نابود شد. برخی از مجسمه های باقی مانده از پارتنون امروزه در موزه بریتیش در لندن قرار دارند.

معبد پارتنون در آکروپولیس

نمایی از معبد پارتنون از یکی از کوچه های اطراف
نمایی از معبد پارتنون از یکی از کوچه های اطراف

این موضوع که حتی امروزه پاتنون که از تقریبا تمامی نقاط شهر آتن دیده میشود نشان دهنده اهمیت آن در زمانهای قدیم است. نورپردازی ملایم بر روی پارتنون در شب و تضاد بوجود آمده با سازه های مدرن شهر آنرا به صحنه ای خیره کننده تبدیل میکند.

نمایی از معبد پارتنون
نمایی از معبد پارتنون

 

معبد ارخثیون در آکروپولیس آتن
معبد ارخثیون در آکروپولیس آتن

در کنار پارتنون معبد دیگری قرار دارد که ارخثیون نام دارد. ساخت این معبد در سال 421 قبل از مسیح آغاز و حدودا 15 سال بعد به اتمام رسید. با وجود اینکه این معبد به آتنا و پوسیدون (خدایان یونانی) وقف شده اند – به روایتی نام آن برگرفته از قهرمان یونانی ارخثئوس است. برخی دیگر البته میگویند نام آن برگرفته از یکی از پادشاهان یونان با نام ارخثئوس میباشد. ارخثئوس یکی از پادشاهان یونان باستان است که حتی در کتاب ایلیاد هومر از آن یاد شده است. و گروه دیگری باور دارند ارخثنوس قهرمان و پادشاه در واقع یک نفر بوده اند!

 

سازه ارخثیون نسبت به سازه های دیگر هم دوره خود طرح بسیار پیچیده تری دارد. دلیل این طراحی پیچیده گفته میشود اولا قرار گرفتن آن از یک طرف بر روی شیب بوده است و ثانیا اینکه طوری ساخته شده است که چندین محوطه مقدس را پوشش بدهد. بخش غربی و شمالی این سازه تقریبا 3 متر پایین تر از بخش شرقی و جنوبی آن هستند. کل سازه همانند پارتنون از مرمر برگرفته شده از یکی از کوه های اطراف آتن ساخته شده است.

معبد ارخثیون در آکروپولیس آتن

در بخش جنوبی سازه (رو به پارتنون) 6 مجسمه زن قرار دارند که به عنوان ستون نیز عمل میکردند. همین موضوع باعث شده طرح آنها طوری باشد که موهای درنظر گرفته ثبات بیشتری ایجاد کند تا مشکل شکست در نازکی گردن این مجسمه های بوجود نیاید. یکی از این مجسمه ها در سال 1801 میلادی توسط یک ارباب اسکاتلندی از جای درآورده شده و پس از مدتها به موزه بریتیش لندن فروخته شد. وی همچنین تلاش کرد یکی دیگر از این مجسمه ها را از جای در آورد که پس از صدمه زیاد به آن از اینکار منصرف شد. طبق یک افسانه یونانی شبها صدای گریه 5 مجسمه دیگر که آنها را خواهر میداند به دلیل دوری خواهر خود در شهر میپیچد. البته نگران نباشید احتمال میرود شروع این افسانه به دلیل پیچیده شدن باد در لابه لای مجسمه ها و شنیده شدن صدای زوزه باشد.

5 مجسمه دیگر نیز بعدها به موزه آکروپولیس منتقل شدند تا از صدمه دیدن آنها در فضای باز جلوگیری شود. امروزه بدل این مجسمه ها در معبد ارخثیون وجود دارند.

5 مجسمه قرار گرفته در موزه نیز به طوری قرار گرفته اند که جای خالی مجسمه 6 ام را نشان دهند. دولت یونان هنوز به دنبال پس گرفتن آن است که البته موفق نشده است. همانطور که تصاویر زیر میبینید یکی از 5 مجسمه باقی مانده نیز آسیب بسیار زیادی دیده است.

مجسمه های ارخثیون در موزه آکروپولیس آتن
مجسمه های ارخثیون در موزه آکروپولیس آتن

 

 

توجه کنید بلیط آکروپولیس خود را نگه دارید زیرا با همان یک بلیط میتوانید یکبار از هر یک از جاذبه های تاریخی زیر یکبار دیدن نمایید:

آکروپولیس

تئاتر دیونیسوس

آگورآ باستان

آگورآ روم

معبد زئوس المپیان

کرامیکوس

کتابخانه آدریان

 

بلیط آکروپولیس
بلیط آکروپولیس

هزینه بلیط کامل برای بازدید این جاذبه های تاریخی 12 یورو میباشد.

 

 

 

تئاتر دایونیسوس یکی دیگر از سازه های تاریخی مهم واقع در آکروپولیس است. گفته میشود این تئاتر که درست در پایین تپه ساخته شده است یکی از اولین تئاترهای دنیا است. گنجایش این تئاتر سنگی 17000 نفر بوده است. در واقع در کناره های آکروپولیس دو تئاتر مختلف وجود دارد. یکی تئاتر دایونیسوس و دیگری تئاتر ادئون هرودس آتیکوس که کوچکتر و البته جدیدتر است.

نمایی از تئاتر دایونیسوس از بالای تپه آکروپولیس
نمایی از تئاتر دایونیسوس از بالای تپه آکروپولیس

طبق اسناد موجود در این مکان اولین بار در 6 قرن قبل از میلاد تئاتری ساخته شد. تئاتر کنونی 4 قرن قبل از میلاد ساخته شده است که البته در طول زمان دستخوش بازسازی و تغییرات زیادی بوده.  در زمان رومی ها اقداماتی به مناسبت مدرن سازی این تئاتر صورت گرفت که شامل ساخت سکوی نمایش جدید برای آن بود. نام این تئاتر برگرفته از دایونیسوس خدای شراب و آورنده دراما است.

تئاتر دایونیسوس
تئاتر دایونیسوس

برگزاری تئاتر در آن دوره مناسبتی بسیار بزرگ و مهم بوده است. طوری که مسابقاتی برگزار گشته و برندگان آن میتوانستند مجسمه ای در صحن تئاتر برای خود داشته باشند. داشتن یک مجسمه در صحن مجسمه های تئاتر افتخاری بسیار بزرگ محسوب میشده است. امروزه بازدیدکنندگان میتوانند به قسمتهای عقبی تئاتر رفته و حتی بر روی سکوهای نسبتا جدیدتر آن بنشینند. اما چند ردیف جلوی تئاتر دایونیسوس قابل دسترسی نبوده و فقط میتوان از فاصله آنها را دید.

 

تئاتر دایونیسوس
تئاتر دایونیسوس

 

اودئون هرودس آتیکوس تئاتر سنگی است که در ضلع جنوب غربی تپه آکروپولیس واقع شده است. این تئاتر سنگی در سال 161 میلادی ساخته شده و گنجایش 5000 تن را دارد. گفته میشود هرودس آتیکوس این تئاتر را به عنوان یادبود همسر درگذشته خود ساخت. سقف این تئاتر از چوب بسیار گران قیمت چنار لبنانی ساخته شده بود اما در سال 267 میلادی هرولی این تئاتر را تخریب و سقف آنرا به آتش کشید.

تئاتر اودئون هرودس آتیکوس
تئاتر اودئون هرودس آتیکوس

حدودا 60 سال پیش این تئاتر با مرمر بازسازی گشت و تا به امروز مورد استفاده برخی اجراهای نمادین و بزرگ داخلی و بین المللی قرار میگیرد.

درب این تئاتر در روزهای معمولی بسته بوده و امکان ورود به آن وجود ندارد. بازدیدکنندگان تنها میتوانند از پشت درب های بسته آنرا ببینند.

 

در شمال غربی تپه آکروپولیس تپه سنگی وجود دارد با نام آرئوپاژ. این تپه در زمانهای باستان صحنه قضاوت برای جرمهای سنگین و بزرگ بوده است.  تپه ی دیگری در غرب تپه ارئوپاژ وجود دارد با نام تپه پینکس که در زمانهای باستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. به نقلی این تپه زادگاه دموکراسی است. از حدودا 500 سال قبل از میلاد مسیح یونانیان تجمعات مهم خود را بر بالای این تپه سنگی به منظور تصمیم گیری های مشترک اجرا میکردند. بدین ترتیب پایه های دموکراسی یونانی از روی همین تپه بنا شده است. طبق یک روایت محاکمه سقراط نیز بر روی همین تپه صورت گرفته است (البته روایت دیگر حاکی از آن است که این محاکمه در آگورآی باستانی آتن صورت گرفته که در ادامه معرفی خواهد شد.) در صورت صورت زندان سقراط در نزدیکی همین تپه واقع شده است. حال یک تاریخچه کوچک از دلیل محاکمه و کشتن سقراط:

399 سال قبل از میلاد مسیح سقراط به جرم گمراه سازی جوانان و بی تقوایی محاکمه شد. از آنجا که سقراط فیلسوف شناخته شده ای بود – جوانان زیادی برای بهره مندی از نظریات وی او را همراهی میکردند. و البته گفته های وی با توجه به بعد فلاسفه ای و غیر متعارفی که داشتند باعث شد تا برخی از آتنی ها وی را کافر و در فکر گمراه سازی جوانان پندارند. گفته میشود حدودا 500 مرد با سن 30 سال یا بیشتر به عنوان هیئت منصفه منتخب شدند تا تقدیر وی را مشخص کنند. در نهایت حکم مرگ سقراط صادر شده و وی با نوشیدن زهر کشته شد. جالب اینجاست که با وجود اینکه امروز سقراط یکی از پدران فلسفه بوده و جزو شناخته ترین فیلسوفان دنیا است هیچ آثاری از وی بصورت مستقیم باقی نمانده است و تمام نقل قولها و نوشته ها توسط شاگردان وی از جمله پلوتو است.

athen888

خود تپه پینکس در فضای سرسبزی واقع شده است که برای قدم زدن نیز توصیه میشود. در بالای این تپه یکی از بهترین منظره ها از آکروپولیس و پانتئون را خواهید داشت.

در هنگام قدم زدن در تپه پینکس ممکن است سورپرایزهای حیات وحشی نیز مشاهده کنید!
در هنگام قدم زدن در تپه پینکس ممکن است سورپرایزهای حیات وحشی نیز مشاهده کنید!

همچنین در بالاترین قسمت تپه یادبود فیلوپاپوس قرار دارد. در واقع کل تپه به همین دلیل به تپه فیلوپاپوس معروف است. فیلوپاپوس یک شاهزاده از ارمنستان کنونی بود که مرگ وی برای خاندان سلطنتی و مردمان آتن بسیار ناراحت کننده بود. به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند یادبودی برای وی در آتن بنا کنند.

 

یادبود فیلوپاپوس
یادبود فیلوپاپوس

اگر از آکروپولیس پیاده به سمت شمال غرب آتن بروید در کمتر از 15 دقیقه به محله ای بسیار توریستی و دلنشین دیگری میرسید که نه تنها رستورانها و کافه های متعددی را در خود جای داده است بلکه بازار سوغاتی های یونانی و همچنین بازار عتیقه فروشی های آتن نیز در این محله هستند. البته مهمترین دلیل رفتن به این محله هیچکدام از اینها نیست! بلکه بازدید از آثار باستانی و بناهای تاریخی موجود در آن از جمله آگورای باستانی آتن است.

athen8

 

آگورای باستانی آتن یکی از بهترین و شناخته شده ترین آگوراهای یونان است. آگورا در یونان باستان به محلهای تجمع عمومی گفته میشد که جایگاه برگزاری مراسم های مهم بود.

نمایی از معبد هفاستئوس در آگورای باستانی آتن
نمایی از معبد هفاستئوس در آگورای باستانی آتن

در آگورای باستانی آتن سازه ها و محوطه های بسیار مهمی قرار دارد که هر کدام به منظور خاصی بنا شده بودند. به عنوان مثال تالارهای مختلفی که هر کدام به منظور برگزاری جلسات یا تجمعات خاصی صورت میگرفتند. وقتی از در ورودی وارد میشوید بزرگی محوطه مطمئنا شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد سه مجسمه بزرگ است که در کنار یکدیگر روی پایه های بزرگی قرار گرفته اند. این مکان در یونان باستان ورودی یک سالن کنسرت در مرکز آگورا بوده است.

agora8

این سالن کنسرت حدودا 15 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده بود.

در آگورای باستانی آتن چندین استوآ مختلف وجود دارد. استوآ در معماری یونان باستان بسیار رایج بود و در واقع به راهروهای سقف دار بزرگ گفته میشد که به روی عموم باز بودند. بزرگترین آنها در آتن استوآی آتالوس بوده است که نام خود را از یک پادشاه یونانی گرفته است.

استوآی آتالوس
استوآی آتالوس

ابعاد این استوآ 115 متر طول در 20 متر عرض است که تماما از مرمر کوه پنتلیک در نزدیکی آتن ساخته شده است. در داخل این استوآ موزه آگورای باستانی قرار دارد که منزلگاه اشیاء تاریخی بین 5 تا 7 قرن قبل از میلاد مسیح است.

استوآی آتالوس
استوآی آتالوس

درست در سمت دیگر آگورا معبد هفاستئوس قرار دارد که در شرایط نسبت خوبی باقی مانده است. این معبد در بالای تپه کوچکی قرار دارد که با پله میتوانید به آن برسید.

معبد هفتاستئوس
معبد هفتاستئوس

معبد هفاستئوس بیش از 400 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده واز قرن 7 ام میلادی تا سال 1834 به عنوان کلیسای ارتدوکس سنت جورج مورد استفاده قرار گرفته بود.

معبد هفتاستئوس
معبد هفتاستئوس

هفتاستئوس خدای آتش و صنایع دستی بوده است. از بالای این تپه که معبد هفتاستئوس را بر روی خود جای داده است نمای بسیار زیبایی از آگورا خواهید داشت.

معبد هفتاستئوس
معبد هفتاستئوس
معبد هفتاستئوس
معبد هفتاستئوس

در بیرون آگورا همانطور که گفته شد محله ای است نسبتا شلوغ با رستوران ها و مغازه های متعدد. اما چیزی که بسیار جلب توجه میکرد عبور قطار از داخل محوطه آگورا و تونل کنده شده در پایین تپه باستانی بود. انتخاب این محل برای حفاری تونل و عبور قطار کمی عجیب به نظر میرسد. این موضوع مشکل همیشگی مدرن سازی شهرهای تاریخی است.

استوآی آتالوس و ریل قطار کنار آن که از محوطه آگورا عبور میکند
استوآی آتالوس و ریل قطار کنار آن که از محوطه آگورا عبور میکند

 

یکی از کوچه های محلی آتن
یکی از کوچه های محلی آتن

قدم زنی در این محله توصیه اکید میشود! هر کوچه آن میتواند جذابیت خاص خود را داشته باشد.

آگورآی رومی ها
آگورآی رومی ها

یکی دیگر از آگوراهای معروف آتن – آگورای رومی ها بوده است. که در شرق آگورای باستانی آتن قرار دارد. این آگورآ نیز در آن زمان محوطه بزرگی را به خود اختصاص داده بوده است. هر چند امروزه این محوطه به بخشهای کوچکتری تقسیم شده اند که در میان آنها کوچه ها خیابانها و حتی خانه ها قرار گرفته اند.

برج ساعت آگورآی رومی ها
برج ساعت آگورآی رومی ها

در داخل این آگورآ برج باد یا برج ساعت قرار دارد که در واقع ترکیبی از ساعت خورشیدی – آبی و بادنما است. گفته میشود این برج ساعت 50 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است. متاسفانه در زمان بازدید بنده آگورآی روم به دلیل تعمیرات بسته بود و احتمالا تا چندین ماه آینده این تعمیرات طول خواهد کشید. اما بازدیدکنندگان میتوانند از لابه لای نرده های آهنی آگورآ و برج ساعت را به خوبی تماشا کنند.

کتابخانه هادریان
کتابخانه هادریان

دیدنی شناخته شده دیگر آتن در شرق آگورای باستانی آتن کتابخانه هادریان است. که در سال 132 میلادی توسط امپراطور هادریان روم ساخته شد. بخش اصلی کتابخانه در سمت شرق محوطه قرار داشته که در آن کتابهای ساخته شده از پاپیروس نگهداری میشدند. امروزه از این کتابخانه تنها بخشی از دیوارها و ستونهای آن باقی مانده است. اما در ورودی آن هنوز هم نشان از ابهت باستانی آن دارد.

کتابخانه هادریان
کتابخانه هادریان

 

دیدنی های تاریخی آتن بسیار بیشتر از موارد ذکر شده است و تنها با قدم زنی در کوچه پس کوچه ها میتوان از آنها لذت برد. به همین دلیل توصیه میشود آماده چندین روز قدم زنی را برای بازدید از این دیدنی ها داشته باشید. به عنوان مثال یکی دیگر از دیدنی های جالب آتن گورستان تاریخی کرامیکوس است. این گورستان در ناحیه ای با همین نام در آتن باستان قرار داشته که به منطقه سفال سازان نیز معروف بوده است. کلمه “سرامیک” نیز در واقع از نام همین ناحیه برگرفته شده است.

قبرستان باستانی کرامیکوس
قبرستان باستانی کرامیکوس

اما اگر از قدم زنی خسته شدید و خواستید یک روز را به استراحت بپردازید توصیه میشود به شهر وولیاگمنی در جنوب آتن بروید. رفتن به این شهر با وسایل نقلیه عمومی به سادگی صورت میگیرد. دو آپشن وجود دارد: یا با مترو نیمی از مسیر را بروید و نیم دیگر را با اتوبوس و یا نیمی از مسیر را با قطار و سپس اتوبوس. مسیر با مترو یک ساعت و با قطار یک ساعت و نیم طول میکشد. برای یک تجربه فراموش نشدنی میتوانید در ایستگاه دریاچه اتوبوس پیاده شده و به دریاچه ای طبیعی که پر شده از ماهی های بسیار کوچک است رفته و در آن شنا کنید. این ماهی های کوچک در صورتی که بدون حرکت بایستید به بدن شما نزدیک شده و به پوست شما توک میزند! اگر قلقلکی باشید آماده ریسه رفتن باشید حتما! برای رفتن به داخل دریاچه مبلغ 7 یورو ورودی گرفته میشود اما ورود به محوطه دریاچه و نشستن در کنار آن بدون هزینه صورت میگیرد.

دریاچه طبیعی وولیاگمنی و ماهی های کوچک آن!
دریاچه طبیعی وولیاگمنی و ماهی های کوچک آن!
دریاچه طبیعی وولیاگمنی
دریاچه طبیعی وولیاگمنی
دریاچه طبیعی وولیاگمنی
دریاچه طبیعی وولیاگمنی

در طرف دیگر همان جاده ای که پیاده شدید دریا قرار دارد که صخره های سنگی آن منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده اند. البته اگر قصد وارد شدن به آب را دارید حتما به همراه خود دمپایی مناسب ببرید زیرا این دریا پر از خارپشتهای دریایی است که دارای تیغهای بسیار تیزی هستند و پا را زخمی میکنند. این خارپشتها به وضوح تکان میخورند و چیزی مابین جانور و گیاه هستند. برخی از انواع آنها در یونان خورده میشوند اما برخی دیگر سمی میباشند پس مراقب باشید.

 

ساحل وولیاگمنی
ساحل وولیاگمنی
خارپشتهای دریایی وولیاگمنی
خارپشتهای دریایی وولیاگمنی
خارپشتهای دریایی وولیاگمنی
خارپشتهای دریایی وولیاگمنی

یکی دیگر از کارهای تفریحی یک روزه رفتن به بندر پیریاس در نزدیکی آتن و سفر به یکی از جزایر متعدد نزدیک است. آیگینا نزدیکترین جزیره بزرگ است که رفتن به آن با کشتی حدودا 2 تا 3 ساعت به طول می انجامد. در بندر پیریاس کشتی های مختلفی وجود دارند که هر کدام سرعت و اندازه متفاوتی دارند. با رجوع به دکه فروش مربوط به هر یک از این کشتی ها میتوانید ساعت حرکت و هزینه آنرا ببینید. در زمانهای باستان آیگینا بزرگترین قدرت دریایی منطقه و به نوعی رقیب آتن بوده است. حال و هوای این جزیره با آتن بسیار متفاوت بوده و حس آرامش بسیار بیشتری دارد.

جزیره آیگینا
جزیره آیگینا

تقریبا همه رستورانهای واقع بر روی این جزیره ماهی و غذاهای دریایی صید روز سرو میکنند. به همین دلیل حتما طوری برنامه ریزی کنید که از غذای یکی از این رستورانها لذت ببرید. البته توصیه میشود بجای رجوع به رستورانهای کنار بندر جزیره به رستورانهای محلی تر کوچه پس کوچه های جزیره رجوع کنید.

یکی از رستورانهای محلی جزیره آیگینا
یکی از رستورانهای محلی جزیره آیگینا

و در آخر اینکه مراقب باشید کشتی برگشت خود را از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *