سفرنامه سیویلتکتی به سینترا – ییلاق در ییلاق!

pena-palace-in-sintra-desktop-background-496023

سینترا (Sintra) شهر کوچکی در پرتغال و در نزدیکی لیسبون است. معماری جالب سازه های تاریخی – این شهر کوچک را به یک جاذبه گردشگری عظیم تبدیل کرده است. با توجه به اینکه سفر از لیسبون به سینترا تنها ۴۰ دقیقه (با قطار) طول میکشد – گردشگران زیادی به صورت یکروزه به این شهر سفر میکنند. اما دیدن کامل جاذبه های سینترا در یک روز تقریبا غیر ممکن است.

شهر سینترا به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد – شهری خوش آب و هوا و جایگاه ییلاقی پادشاهان پرتغال بوده است.

سینترا - پرتغال
سینترا – پرتغال

معروف ترین جاذبه گردشگری این شهر – احتمالا کاخ پنا (Pena palace) میباشد که در بالاترین نقطه شهر و در بالای یک تپه ساخته شده است. تاریخچه این کاخ از قرون وسطا آغاز میشود که در آن زمان کلیسای کوچکی وقف شده به – بانوی پنا – (منظور مریم مقدس است) در این نقطه بنا شد. در اواخر قرن ۱۵ ام میلادی – پادشاه پرتغال پس از بازدید از این مکان مقدس تصمیم به ساخت یک صومعه کوچک در آنجا گرفت. برای مدتها این صومعه مکانی برای مراقبه و مدیتیشن بود که حداکثر ۱۸ راهب را در خود جای میداد.

sintra36 sintra25

در قرن ۱۸ ام ابتدا به دلیل یک رعد و برق شدید و سپس به دلیل زلزله سال ۱۷۵۵ – این صومعه دچار خسارات زیادی شد. برای دهه های بعدی این صومعه تقریبا تخریب شده دست نخورده باقی ماند تا در سال ۱۸۳۸ – پادشاه وقت تصمیم گرفت آنرا به همراه زمین های مجاورش خریداری کرده و کاخ ییلاقی برای خود و خاندانش بنا کند. طبق دستور وی سبک رمانتیک – یا به عبارتی عاشقانه ! – برای ساخت این کاخ انتخاب شد. ساخت کاخ بین سالهای ۱۸۴۲ تا ۱۸۵۴ صورت گرفت. گرچه قسمت عمده آن تا سال ۱۸۴۷ آماده شده بود اما پادشاه و ملکه وقت در دکوراسیون و طرحهای کاخ تغییرات عمده داده و ریزبینی زیادی انجام دادند. پس از انقلاب جمهوری سال ۱۹۱۰ میلادی – این کاخ به موزه تبدیل گشت و جزو آثار ملی ثبت شد. گفته میشود ملکه آخر پرتغال – Queen Amélia – آخرین روز خود را در پرتغال در این کاخ سپری کرد و سپس تبعید شد.

sintra26 sintra27 sintra19

به مرور زمان رنگ نمای این کاخ محو گشت و برای مدتها به صورت طوسی رنگ باقی ماند تا اینکه در اواخر قرن ۲۰ ام مجددا رنگ آمیزی گشت.

sintra20 sintra21

سبک معماری این کاخ تلفیقی از نئو گوتیک، نئو Manueline، نئو اسلامی و نئو رنسانس است. تقریبا کل این کاخ بر روی صخره ساخته شده است و از لحاظ سازه ای به چهار قسمت میتوان آنرا تقسیم کرد.

پس از انقلاب نام برده شده – وسایل داخل کاخ به صورت عمده غارت گشت اما پس از تبدیل آن به موزه اکثر وسایل مجددا بازگردانده شده و یا از کاخ های دیگر پادشاه به این مکان آورده شد.

نمای بالکن کاخ
نمای بالکن کاخ
نمای بالکن کاخ
نمای بالکن کاخ

در یکطرف این کاخ محوطه بالکن مانند بسیار بزرگی قرار دارد که منظره خیره کننده ای را به بازدیدکنندگان ارائه میدهد. با توجه به سرسبز بودن شهر سینترا و موقعیتی که کاخ دارد در واقع دورتادور کاخ منظره زیبایی دارد. اما از طرف محوطه روباز کاخ که بر لب صخره قرار دارد میتوانید دور کاخ زده و از منظره پانورامیک بهره ببرید.

مسیر جنگلی رسیدن به کاخ پنا
مسیر جنگلی رسیدن به کاخ پنا
مسیر جنگلی رسیدن به کاخ پنا
مسیر جنگلی رسیدن به کاخ پنا
مسیر جنگلی رسیدن به کاخ پنا
مسیر جنگلی رسیدن به کاخ پنا

همانطور که گفته شد این کاخ در بالاترین نقطه سینترا واقع شده است و با وجود اینکه مسیر پیاده روی به این کاخ سنگفرش شده و از جنگلی سرسبز است – خیلی از افراد ترجیح میدهند با اتوبوس از مسیر ماشین رو به این کاخ مراجعه کنند. که البته عبور و مرور اتوبوس در جاده های باریک و پر پیچ خم تا رسیدن به کاخ نیز برای خود جالب است.

 

خود کوچه پس کوچه های شلوغ و باریک سینترا در مرکز شهر نیز دیدنی و جالب هستند. تزئینات مختلف – مغازه های کوچک و جاذبه هایی که برای گردشگران در نظر گرفته شده اند شهر را بسیار زنده و پر انرژی کرده است.

sintra12 sintra5 sintra6 sintra7

 

 

اگر از سمت راه آهن شهر به مرکز توریستی بروید شاید اولین جاذبه ی گردشگری که ببینید کاخ ملی سینترا باشد. این کاخ با نام کاخ شهر نیز معروف است. این کاخ قرون وسطایی به شکل بسیار عالی باقی مانده است. نشانه بارز این کاخ دو مناره مانند سفید آن هستند که از دوردستها قابل تشخیص میباشند. در واقع این کاخ را یکی از حکمفرمایان موری (مسلمانان شمال آفریقا) در قرن 15 ام میلادی ساخته است. به همین دلیل این دو مناره ها در واقع از معماری اسلامی برگرفته شده اند. البته بخشهای دیگری بعدها توسط دیگر حکومتها به آن اضافه گشته است. این کاخ نیز در زلزله 1755 پرتغال آسیب زیادی دید اما به صورت کامل و سنتی بازسازی شد.

کاخ ملی سینترا
کاخ ملی سینترا

sintra2 sintra4

 

Quinta da Regaleira دیدنی دیگر شهر سینترا است. Quinta da Regaleira در واقع یک کاخ و باغ تزئین شده بسیار زیبا است که با نام کاخ میلیونر مونتیرو (The Palace of Monteiro the Millionaire) نیز معروف است. این نام از یکی از صاحبان شناخته شده قبلیش برگرفته است. (برای اطلاعات بیشتر راجع به وی میتوانید نام او را در گوگل جستجو نمایید: António Augusto Carvalho Monteiro). در واقع این کاخ صاحبان متعددی داشته و در طول تاریخ از خانواده ای به خانواده ی دیگر منتقل شده است. در داخل محوطه کاخ یک کلیسا نیز قرار دارد. علاوه بر آن باغ کاخ نیز بسیار زیبا تزئین شده و دارای تونلهای زیرزمینی متعددی است که به یکدیگر راه دارند.

Quinta da Regaleira
Quinta da Regaleira

دیدنی های سینترا بیشتر از موارد ذکر شده است و مطمئنا یک روز برای بازدید از تمامی آنها کافی نمیباشد اما یکروزه میتوان چندین دیدنی اصلی آنرا بازدید کرد. برای یک سفر کامل به این شهر 2 تا روز در نظر بگیرید.

یکی از غذاخوریهای قدیم کاخ
یکی از غذاخوریهای قدیم کاخ
نمای کاخ پنا از داخل یکی از اتاقها
نمای کاخ پنا از داخل یکی از اتاقها

sintra35

sintra33

توصیه میشود در صورتی که تمایل دارید کمتر پیاده روی کنید راه رفت را با اتوبوس بالا تپه و به سمت کاخ رفته و برگشت را پیاده به پایین بیایید. اگر از سمت کاخ به سمت راه آهن شهر پیاده بروید فضاهای سبز و دیدنی زیادی خواهید دید که نسبتا توریست کمتری به آنها سر میزند. به همین دلیل این راه نسبتا خلوت و دنج میباشد. از ایستگاه راه آهن شهر میتوانید به سادگی در عرض 40 دقیقه به لیسبون برگردید.

مسیر برگشت پیاده
مسیر برگشت پیاده
مسیر برگشت پیاده
مسیر برگشت پیاده
مسیر برگشت پیاده
مسیر برگشت پیاده

برای خواندن سفرنامه سیویلتکتی به لیسبون لطفا اینجا کلیک نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *