هیجان انگیزترین و جالبترین پلهای دنیا

The Immortal Bridge (China)

(پل جاویدان – چین)

در کوه Tai  در Shandon چین عجایب مذهبی و فرهنگی بسیار زیادی دیده میشود. این کوه یکی از 5 کوه مقدس چین است. اگر به بالای این کوه بروید پل جاویدان را مشاهده خواهید کرد. این پل از ریزش سنگها در دره ایجاد شده است. در پایین این پل دره و در سمت جنوب پل منظره بی انتها را مشاهده خواهید کرد. هیچکس نمیداند این پل طبیعی چه زمانی ساخته شده است اما احتمال میرود در زمان آخرین عصر یخبندان باشد.

پل جاویدان چین - پل سنگی طبیعی

 

The Old Bridge of Konitsa (Greece)

پل قدیمی Konitsa  – یونان

این پل که چندین قرن قدمت دارد بر روی رودخانه Aoos  ساخته شده است. این رودخانه در فصل زمستان کاملا پر میشود. اگر به دقت زیر پل را نگاه کنید در بالاترین قسمت آن یک زنگ کوچک را مشاهده خواهید کرد. زمانی که این زنگ به دلیل باد تکان بخورد یعنی عبور از روی پل ایمن نیست.

پل قدیمی Konitsa - یونان

 

The Carrick-a-Rede Rope Bridge (Ireland)

(پل طنابی Carrick در ایرلند)

این پل یک پل طنابی معلق در نزدیکی Ballintoy – در شمال ایرلند است. این پل سرزمین اصلی را به جزیره بسیار کوچک Carrick متصل میکند. طول این پل در حدود 20 متر است و در ارتفاع 30 متری صخره های زیرینش قرار دارد. امروزه این پل به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است طوری که در سال 2009 بیش از 247000  توریست از این پل دیدن کردن. زمانی که باد بوزد عبور از این پل میتواند بسیار مهیج و ترسناک باشد!

ر
پل طنابی Carrick در ایرلند

 

Royal Gorge Bridge (Colorado)

پل تنگه رویال کلورادو

این پل یک جاذبه توریستی در نزدیکی شهر Cañon  در کلرادو (آمریکا) است. این پل در ارتفاع 291 متری از رودخانه Arkansas قرار دارد که باعث شد رکورد مرتفعترین پل جهان را بین سالهای 1929 تا 2003 میلادی به خود اختصاص داده بود تا اینکه این رکورد توسط پل رودخانه Beipanjiang  در چین شکسته شد (سال 2003).

این یک پل معلق است که طول قسمت اصلی آن 286 متر است و کل پل 384 متر طول دارد. همچنین عرض آن 5.5 متر میباشد. ارتفاع برجهای این پل 46 متر است.

پل تنگه رویال کلورادو

 

Inca Rope Bridge (Inca Empire, Peru)

(پل طنابی اینکا – امپراطوری اینکا – پرو)

پل های طنابی اینکا برای ایجاد دسترسی برای امپراطوری اینکا بر روی دره ها و تنگه ها ساخته شده اند. پلهای این چنینی با توجه به اینکه مردمان اینکا از وسایل حمل و نقل چرخدار استفاده نمیکردند برای این منطقه بسیار مناسب بودند. این پلها جزو قسمتهای اصلی شبکه راهی اینکا بوده که همچنین نشانگر توانایی و قدرت ابتکار مهندسان اینکایی نیز میباشد. این پلها بسیار توسط دوندگان پیامرسان مورد استفاده قرار میگرفتند.

پلهای طنابی اینکان از فیبرهای طبیعی که در منطقه یافت میشدند بافته شده اند. همچنین برای مسلح کردن این پلها از چوب استفاده شده است. در آخر این پلها به سنگهای بزرگ دو طرف دره بسته میشدند. قدرت این پلها به اندازه ای زیاد بود که حتی توانایی نگه داشتن اسبها و ارابه های عبوری را نیز داشتند. البته وزن این پلها نیز بسیار زیاد بود و همین باعث میشد در وسط پل شکم بدهد و در بادهای زیاد به شدت تکان بخورد.

همچنین روستاییان محلی به عنوان خدمت عمومی خود بطور مرتب کابلهای این پل را تعویض میکردند که این موضوع نیز به حفظ قدرت پلها کمک میکرده است. در تصویر یکی از بزرگترین این پلها را مشاهده میکنید.

پل طنابی اینکا – امپراطوری اینکا – پرو

Palau Langkawi’s Suspended Bridge (Malaysia)

پل معلق Palau Langkawi – مالزی

این پل هوایی بر روی تنگه در Palau Langkawi ساخته شده است. این پل در ارتفاع 687 متری بالای سطح آب دریا معلق بوده که یک منظره بسیار شگفت انگیز از دریای Andaman و جزیره Tarutao تایلند ارائه میکند.

نکته قابل توجه درباره این پل معلق بودن آن از تنها یک ستون پشتیبان است. این تعادل به کمک انحنای پل ایجاد شده است. از این ستون 95 یاردی 8 کابل تعادل به پل متصل است.

پل معلق Palau Langkawi – مالزی

 

Puente de Ojuela (Mexico)

Ojuela نام محل معادن کوچکی در شمال غربی شهر Durango در مکزیک بوده است. امروزه به دلیل تمام شدن این معادن این قسمت به نام شهر روحها معروف شده است. تنها سازه باقی مانده در این شهر یک پل معلق است. پل اصلی توسط برادران Roebling طراحی شده است (طراحان پل بروکلین). در زمان افتتاح این پل سومین طولانی ترین پل معلق جهان بود. این پل به تازگی توسط شرکت Penoles مجددا ساخته شد.

پل شهر ارواح - پل Ojuela

 

Hussaini Hanging Bridge (Pakistan)

پل آویزان Hussaini – پاکستان

این پل به عنوان خطرناکترین پل دنیا معروف است. البته این نمونه تنها یکی از چندین پل طنابی در شمال پاکستان است. در گذشته بسیار دور تنها راه عبور گذر از کوههای کناری بود. تا اینکه در سال 1978 بزرگراه Karakoram ساخته شد اما ساخت پل بر روی این رودخانه هنوز به سختی همان 100 سال پیش بود. به همین دلیل برای عبور و مرور مردمان محلی این پل طنابی ساخته شد. دلیل اینکه این پل به عنوان خطرناکترین پل جهان معروف شده است است که علاوه بر طول زیاد و مقاومت کم پل, بسیاری از الوارهای چوبی کف پل نیز افتاده اند و همچنین باد باعث تکان خوردن بسیار زیاد این پل میشود. اگر در تصویر دقت کنید آثاری از پل قبلی را که درست در کنار همین پل قرار دارد میتوانید ببینید. البته این پل نیز همانند دیگر پلهای معروف جهان به یک جاذبه توریستی تبدیل شده است که افرادی که میخواهند هیجان بی اندازه ای را تجربه کنند از روی آن عبور میکنند.

پل طنابی حسینی در پاکستان - پل معلق طنابی

 

Vitim River Bridge (Siberia)

عرض این پل ساخته شده از چوب تنها به اندازه ای است که یک اتومبیل از روی آن عبور کند. و با توجه به طول 570 متری آن اگر شما یک راننده حرفه ای باشید حدود 3 دقیقه زمان لازم است که از روی آن عبور کنید. اما اگر حرفه ای نباشید میتوانید منتظر یک سقوط 15 متری در رودخانه Vitim باشید! حتی اگر از سقوط و غرق شدن جان سالم به در ببرید با توجه به قرار گرفتن رودخانه در سیبری – روسیه آب بسیار سرد آن میتواند برای شما دردسر ایجاد کند! با این همه رانندگان محلی روزانه از این پل استفاده میکنند.

پل رودخانه Vitim – سیبری

 

Bryce Canyon’s Natural Bridge (Utah, US)

پل طبیعی دره Bryce (یوتا – ایالات متحده)

شاید بهتر باشد بجای آنکه نام آنرا پل گذاشت, قوس نامیده شود. البته این قوس طبیعی به دلیل شباهتی که به پلهای قوسی دارد بسیار معروف است.

پل طبیعی دره Bryce (یوتا – ایالات متحده)

3 دیدگاه در “هیجان انگیزترین و جالبترین پلهای دنیا”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *