پروپوزال و طرح معماری مسجد مدرن

استادیو RUX منهتن برنده مسابقه طراحی مسجد مدرن جدید برای امارات متحده عربی شد.

این طرح شامل یک حوضچه آب, مخصوص وضو در زیر یک پلتفرم پله ای به شکل مثلث است که برای نماز خواندن و دعا در فضای آزاد در نظر گرفته شده است. همچنین در اطراف این پلتفرم پله ای, ساختمانهای چند منظوره قرار دارند.

علاوه بر اینکه زاویه راس پلت فرم مثلثی طوری است که گویا جهت قبله را نشان میدهد, قوس ردیف ستونهای ساختمانهای اطراف نیز طوری طراحی شده اند که این موضوع را برجسته تر نشان دهد.

پلت فرم مخصوص نیایش در فضای آزاد که به صورت میدان مرکزی و محل تجمع (پلازا) طرح در نظر گرفته شده است با سایه ساختمانهای اطراف از تابیده شدن مستقیم نور خورشید به نمازگزاران محافظت میشود. همچنین این پلازا در 5 نوبت برای نمازهای یومیه و در بقیه اوقات به عنوان محل تجمع برای دعا و یا سخنرانی و … مورد استفاده قرار میگیرد.

به گفته طراحان این طرح در استادیو RUX منهتن, هدف از ایجاد این پلازای مثلثی شکل در فضای آزاد همان هدف اصلی در طراحی مساجد در سرتاسر دنیا است, یعنی باز بودن این مسجد به روی همگان در همه زمانها. که ما اینکار را با حذف دربها و دیوارهای محدود کننده ایجاد کرده ایم.

در ضمن شکل مثلثی این پلازا به این دلیل است که میخواستیم با اینکار یک پرسپکتیوی (چشم انداز) ایجاد کنیم از داخل شهر به سمت شهر مکه و کعبه. که با اینکار نمازگزاران بیشتر این احساس را پیدا کنند که در حال حاضر رو به روی خانه ی خدا هستند.

و البته دلیل اینکه این پلازای مثلثی به صورت پله ای در نظر گرفته شده است, علاوه بر زیبایی آن, میخواستیم این حس را ایجاد کنیم که گویا این پلازا و محل نماز خواندن نمازگزاران پله پله تا بهشت هدایت میشود.

داوران این مسابقه عبارت بودند از: Alexander von vegesack – Renny Ramakers – Dr. Sami Angawi –  Rami Farook

درباره RUX:

RUX یک استادیو طراحی در منهتن نیویورک است که شهرت جهانیش به دلیل طرح ها و ایده های مبتکرانه و جالب است.

برای بزرگنمایی تصویر زیر بر روی آن کلیک فرمایید: 

6 دیدگاه در “پروپوزال و طرح معماری مسجد مدرن”

  1. نمیدونم داوران این مسابقه تا چه حد با مبانی اسلامی آشنا بودند!!
    ولی این طرحشون کم اشکال نداره.

  2. سلام
    منظورتون از لحاظ دینی است یا از لحاظ طراحی؟ لطفا کمی بیشتر توضیح دهید. با تشکر

  3. سلام
    میشه گفت هر دو:
    مثلا به سومین عکس(در شب)نگاه کنید. چه جلوه ای به نظرتون میاد؟
    یا برچیدن کلی دیوار های مسجد. شاید قصدشون باز بودن مسجد به روی همه باشه، اما در عین حال این کار باعث از بین رفتن حد و مرز ها و خطوط قرمز میشه(دیگه فرد تفاوتی بین خارج از مسجد و داخل مسجد نمیتونه قائل بشه). مثلا راه حلی که برای این مساله (دعوت همگانی)هست قرار دادن یک سردر بزرگ برای درب مسجد است.
    یا مثلا همه میدونیم از نظر شرعی محل ایستادن امام جماعت نباید از بقیه بالا تر باشه.
    و یک سری از این قبیل مشکلات.
    اما در کل کار خوبیه که با استفاده از تکنولوژی روز و اصول اسلامی طرح های تازه ای داده بشه.
    حداقل شاید از مسجد های بسیار ابتدایی که در اکثر محله ها هست بهتر باشه.
    بابت فرصتی که به من دادید متشکرم.

  4. سلام
    بله تا حدودی حق با شماست. مثلا اینکه محل ایستادن امام جماعت نباید بالاتر از افراد دیگر باشد برای ما شیعیان صحیح است اما تا جایی که بنده اطلاع دارم (که البته زیاد هم نیست!) مسلمانان سنی به این موضوع اعتقادی ندارند (گفتنی است این طرح مسجد برای امارات متحده عربی ارائه شده). البته در مورد حذف دیوارها من کمی نظرم متفاوت است و این موضوع را جالب میدونم. و البته به نظرم “خطوط قرمز” بیشتر به دید ما برمیگردد که به چنین طرحهایی عادت نداریم. در غیر اینصورت فکر نمیکنم مساجد دوران صدر اسلام همگی دارای دیوار بوده اند (البته باز هم اطلاعاتم در این مورد قابل اطمینان نیست و تنها از روی فیلمها این موضوع را میگویم!). و در آخر اینکه چنین طرحهایی را باید از لحاظ دینی بیشتر مورد بررسی قرار داد چون همانطور که گفته شده طراح آن یک استادیو آمریکایی بوده است و مطمئنا اطلاعات آنها در مورد چنین مسائلی کامل نیست اما باز هم شاید برای ایده گرفتن بد نباشد!
    ممنون که کامل نظرتون رو توضیح دادید.

  5. از نظر فلسفه طراحی به شدت از نمادهای سوفسطاییان یا همان فراماسون ها استفاده شده و این سبک طراحی اصلا از لحاظ روانشاختی تاثیر گرفته از فرهنگ اسلامی نیست

  6. هر جا مسجدی با طرح مدرن میبینیم یه نفر هست که بگه این مسجد فراماسون و آخرالزمانیه! قبول دارم باید طراح با مبانی اسلام آشنا باشه ولی این واژه فراماسون خیلی تکرار شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *