معرفی طرحهای برنده در مسابقات معماری (سری 1)

ایستگاه خیابان فلیندرز

مسابقه طراحی ایستگاه راه آهن خیابان فلیندرز در ملبورن در سال 1899 برگذار شد. برای این مسابقه 17 طرح ارسال شد. چیزی که در مورد این مسابقه جالب توجه بود این است که طرح برنده را دو کارمند همان ایستگاه راه آهن – که معمار هم نبودند! – ارسال کردند. آنها این ایستگاه را که به شکل ساختمانهای فرانسوی دوران رونسانس طراحی شده بود را چراغ سبز نامیدند.

 

تالار شهر بوستن

در سال 1962, یک مسابقه ملی برای طراحی ساختمان شهرداری بوستن برگذار شد که در آن 256 طرح شرکت کردند. در این بین طرح برنده توسط سه پروفسور کلومبیا ارسال شد. با وجود اینکه این ساختمان ششمین ساختمان و طرح برتر در تاریخ آمریکا انتخاب شده است اما گویا شهروندان بوستن علاقه ای به این ساختمان ندارند و آنرا باعث زنندگی چشم میدانند!

ورزشگاه لانه پرنده (Bird’s Nest) - معرفی طرحهای برنده مسابقات معماری

ورزشگاه لانه پرنده (Bird’s Nest)

در سال 2001, حتی قبل از اینکه پکن به عنوان برگزار کننده المپیک تابستانی 2008 انتخاب شود, مسابقه جهانی طراحی یک استادیوم ملی جدید برای پکن برگزار شد. همکاری گروه معماری سوئیسی با نام Herzog & de Meuron و گروه طراحی معماری و تحقیقات چین (CADG) باعث برنده شدن آنها در این مسابقه گشت. در این مسابقه 13 طرح شرکت کرد که نام طرح برنده, لانه پرنده بود.  در زمان برگزاری مسابقات المپیک تابستانی 2008, این طرح جذابیت واقعی خود را نشان داد.

 

ایستگاه مرکزی راه آهن هلسینکی

این ایستگاه راه آهن که یکی از ساختمانهای برجسته هلسینکی است, به دلیل رشد محبوبیت استفاده از راه آهن در اوایل قرن 19ام ساخته شد. در سال 1904 Eliel Saarinen (پدر معمار آمریکایی Eero Saarinen) طرح برنده مسابقه طراحی این ایستگاه راه آهن را ارائه کرد. این طرح از بین 21 طرح ارائه شده دیگر برنده انتخاب شد. هر چند به دلیل اینکه طرح وی به اندازه کافی “مدرن” نبود حتی پس از برنده انتخاب شدن مورد قبول قرار نگرفت. با این وجود Saarinen توانست با ارائه طرح جدیدی در سال 1909 مجددا برنده طراحی این ایستگاه راه آهن شود. سرانجام در سال 1919 این ایستگاه افتتاح شد.

 

موزه هرمیتاژ گوگنهایم در ویلنیوس (Vilnius Guggenheim Hermitage Museum)

در سال 2011 لیتوانیایی ها صاحب یک موزه منحصر به فرد شدند. در سال 2008 سه معمار طرحهای خود را به مسابقه بین المللی طراحی یک موزه جدید در ویلنیوس ارائه دادند. نام این سه معمار عبارت بود از: Massimiliano Fuksas – Daniel Libeskind (برنده طرح جدید برای ساختمانهای تجارت جهانی که در 11 سپتامبر 2001 به دلیل برخورد هواپیما تخریب شدند)  و زاها حدید.

برنده مسابقه, زاها حدید, معمار عراقی الاصل انگلیسی بود. هر چند در 5 فوریه 2011 این طرح از ویلنیوس به هلسینکی تغییر مکان داد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *