پلی که مشکل رانندگی در چپ و راست را حل میکند!

طرح پل تغییر دهنده سمت حرکت ترافیک بین هنگ کنگ و چین

همانطور که میدانید در هنگ کنگ از چپ رانندگی میکنند اما در چین از سمت راست. حال برای اتصال سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ توسط یک پل چگونه میتوان این مشکل را حل کرد طوری که در سمتی که به چین میرود رانندگان در سمت راست و در سمتی که به هنگ کنگ میرسد رانندگان در سمت چپ قرار گیرند؟!

طرح کلی پل جالب طراحان هلندی برای رفع مشکل ترافیکی بین هنگ کنگ و چین

این مشکلی بود که یک شرکت معماری هلندی برای آن راه حل پیدا کرد: طراحی پلی که در وسط خود سمت لین های عبوری آن تغییر میکند! در واقع با طراحی پل بصورت یک قسمت زیرگذر و روگذر که شکل مارپیچی میگیرد رانندگانی که از چین به هنگ کنگ می آیند از سمت راست به چپ پل منتقل میشوند و همین موضوع بصورت برعکس برای رانندگان لین مخالف صورت میگیرد.

پروپوزال پل بین چین و هنگ کنگ توسط شرکت طراحان هلندی

نام این طرح پروپوزال پل “گردنبند رودخانه مرواید” (Pearl River Necklace)  است که برای مسابقه ایده های طراحی بین المللی امکانات عبور از مرز هنگ کنگ ارسال شده است.

به گفته طراحان هلندی پل Flipper , ما بجای اینکه تنها به فکر رفع این مشکل تغییر ترافیک باشیم, خواستیم در این طرح این موضوع را به نوعی جشن بگیریم و به نمایش بگذاریم. طوری که نه تنها مشکل حل شود بلکه یک چشم انداز به یاد ماندنی ایجاد کنیم.

نمایی که رانندگان پل زیرین در لحظه عبور از تقاطع میبینند

با وجود اینکه این طرح در مسابقه رتبه ای را کسب نکرد اما زیبایی و ایده جالب آن توجه خیلی از افراد را به خود کسب کرد طوری که این طرح را به یکی از معروفترین طرحهای پیشنهادی پلها در اینترنت تبدیل کرده است. برای مشاهده دیگر طرحهای پیشنهادی (پروپوزال معماری) اینجا کلیک کنید.

طراحی پل جالب تغییر دهنده سمت عبوری رانندگان بین هنگ کنگ و چین

طراحی پل جالب تغییر دهنده سمت عبوری رانندگان بین هنگ کنگ و چین

2 دیدگاه در “پلی که مشکل رانندگی در چپ و راست را حل میکند!”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *