10 پروژه مهندسی برتر در طول تاریخ

هر چند دهه یکبار یک پروژه مهندسی مشاهده میشود که باعث میشود ما در توانمندی بشر اطمینان بیشتری پیدا کنیم. در پشت هر کدام از این پروژه ها مهندسین زیادی بوده اند که زندگی خود را وقف چنین پروژه هایی کرده اند.

در زیر 10 پروژه مهندسی شگفت انگیز معرفی میگردند که در یک بازه زمانی شاید انجام آنها غیر ممکن به نظر میرسید:

1- کانال پاناما:

کانال پاناما - شاهکار مهندسی

قبل از افتتاح کانال پاناما در 15 آگوست 1914, کشتی های عازم بین نیویورک و سانفرانسیسکو باید یک سفر 67 روزه – 12,000 مایلی – را در پیش میگرفتند. کانال پاناما یک مسیر میانبر بین اقیانوس اطلس و آرام ایجاد نمود که مسیر دریایی نیویورک تا سانفرانسیسکو را به 4,000 مایل یعنی یک سوم کاهش داد.

 

2- برج دبی (برج خلیفه):

برج خلیفه - برج دبی - بلندترین آسمانخراش جهان

برج دبی که در زمان افتتاحش در 4 ژانویه 2010 به برج خلیفه تغییر نام داد, حتی قبل از افتتاحش به عنوان شاهکار ساختمانی قرن معرفی شد. دلیل اینکه پروژه برج خلیفه به این مقدار مورد توجه همگان قرار گرفت این بود که تا قبل از آن هیچ کسی حتی مبادرت به ساختن سازه ای با این ارتفاع نکرده بود, مخصوصا در شرایط جغرافیایی که برج خلیفه واقع است.

بسیاری از ویژگی ها و امکانات این برج حتی از ارتفاعش شگفت انگیزترند. امکاناتی از جمله آسانسورهای پرسرعت که خود رکوردهای جهانی را شکستند.

برج خلیفه با ارتفاع 818 متر و بیش از 160 طبقه در کانون یک پروژه 20 میلیارد دلاری درست خارج از پایین شهر دبی است.

 برای اطلاعات بیشتر راجع به بلندترین آسمانخراش جهان – برج خلیفه – اینجا کلیک فرمایید.

3- پل میلائو:

پل میلائو - millau bridge

پل میلائو در حال حاضر بلندترین پل کابلی مخصوص اتومبیل در جهان بوده که در جنوب فرانسه واقع شده است. ارتفاع این پل 1,125 فوت – یعنی 62 فوت بلندتر از برج ایفل فرانسه است. این پل در سال 2004 افتتاح شد.

طراح این پل, Michel Virlogeux یک مهندس سازه است. همچنین معمار این پل نورمن فاستر است که درباره این شاهکار مهندسی گفته: پل میلائو یک دیالوگ بین طبیعت و بشر است. زیرا با عبور از روی این پل شما احساس خواهید کرد در هوا پرواز میکنید!

4- تونل کانال (The Channel Tunnel)

تونل کانال بین انگلیس و فرانسه

تونل Channel بزرگترین تونل زیردریایی جهان است. طول این تونل 32.4 مایل بوده که Folkestone انگلیس را به Coquelles فرانسه متصل میکند.

ساخت و حفاری این تونل در سال 1988 آغاز شد و سرانجام در سال 1994 افتتاح گشت. این تونل یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن توسط انجمن آمریکایی مهندسین عمران انتخاب شد.

5- سد هوور (Hoover Dam)

hoover dam - سد هوور

چیزی که در مورد سد هوور بسیار جالب و شگفت انگیز است نحوه ساخت این سد بود. برای ساخت این سد ابتدا آب رودخانه کولرادو توسط تونلهایی که در دیواره های گرند کنیون حفاری شده بود, به پشت محل احداث سد منحرف شد. این تونلها 56 فوت قطر داشتند. و البته پس از اینکار تازه نوبت به ساخت سد رسید. که با توجه به حجم کار و بتن ریزی آن کاری غیر ممکن به نظر میرسید.

زمانی که سد هوور در سال 1935 افتتاح شد, به عنوان بزرگترین سازه بتنی جهان و همچنین بزرگترین نیروگاه تولید برق جهان معرفی شد.

6- بیگ دیگ بوستن (Boston Big Dig)

بیگ دیگ بوستن (Boston Big Dig)

این پروژه بزرگترین,  پیچیده ترین و چالشی ترین پروژه بزرگراهی در تاریخ آمریکا بود. این پروژه باعث روان شدن ترافیک در یکی از قدیمیترین و بزرگترین شهرهای آمریکا شد.

این پروژه شامل دو پل جدید بر روی رودخانه چارلز (Charles River) است.

7- خط راه آهن سراسری آمریکا:

راه آهن سرتاسری آمریکا

در اواسط قرن 19 ام و با پیشرفت صنعتی,  نیاز به اتصال شرق و غرب قاره آمریکا بیش از پیش احساس میشد. سازندگان این راه آهن سرتاسری علاوه بر مشکلات جغرافیایی در سرتاسر قاره آمریکا, باید با مشکلات ناشی از جنگ داخلی نیز کنار می آمدند.

8- دیوار بزرگ چین:

دیوار بزرگ چین

دیوار چین طولانی ترین سازه ساخت بشر در جهان است. طول این دیوار عظیم 4,160 مایل است. این دیوار بین قرنها 5 تا 16ام قبل از میلاد ساخته شد. چیزی که درباره این سازه عظیم قابل توجه است, علاوه بر حجم زیاد کار, عدم استفاده از ماشین آلات مدرن و کار در شرایط جغرافیایی بسیار سخت است.

9- اهرام بزرگ مصر:

اهرام مصر

اهرام جیزه بر روی ماسه های خارج از قاهره یکی از عجایب هفتگانه جهان است که پس از قرنهای زیادی هنوز با عظمت خودنمایی میکنند. این اهرام در شهر اموات باستان واقع شده اند که شامل هرم Khufu – هرم  Khafre – هرم Menkaure و همچنین ابوالهول بزرگ است.

برخی افراد معتقند سنگهای استفاده شده برای ساخت این اهرام, از دیگر نقاط مصر به آنجا انتقال داده شده اند و در جای خود قرار داده شدند در حالیکه برخی دیگر معتقدند این سنگها بصورت درجا و توسط یک فرمول مشابه بتن ساخته شده اند. در مورد این اهرام مطمئنا هماهنگی تعداد زیاد کارگران با همدیگر بدون هیچگونه وسیله مدرن شگفتی این پروژه را افزایش میدهد.

10- سد دریابند هلند:

سد دریابند هلند

سد دریابند هلند در واقع نشان دهنده توانایی مهندسین در انجام غیر ممکن است. در این پروژه سد زمینی عظیم Afsluitdijk بین سالهای ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۳ ساخته شد که قسمت زیادی از سرزمین هلند را که زیر آب قرار گرفته بود خشک کرد.

برای اطلاعات بیشتر راجع به این پروژه سرنوشت ساز و مهم تاریخی اینجا کلیک فرمایید.

2 دیدگاه در “10 پروژه مهندسی برتر در طول تاریخ”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *