برج Jin Mao – شانگهای چین

کد آسمانخراش در سایت: 099

برج Jin Mao - شانگهای - Jin Mao Tower Shanghai

برج Jin Mao – Jin Mao Tower – که در زبان چینی به معنای برج موفقیت طلایی است یک آسمانخراش 88 طبقه با ارتفاع 421 متر در شانگهای چین است.

در این برج یک هتل قرار دارد و بقیه طبقات آن به دفاتر اداری اختصاص داده شده است. تا سال 2007 این برج بلندترین ساختمان چین بود اما این رکورد با تکمیل برج مرکز مالی جهان شانگهای (Shanghai World Financial Center) شکسته شد. البته با تکمیل برج شانگهای (Shanghai Tower) که در حال حاضر در دست ساخت است این رکورد به زودی یکبار دیگر شکسته خواهد شد. برج جین مائو همراه با برج مروارید شرقی (Oriental Pearl Tower) کانون اصلی خط افق شهر را تشکیل داده اند.

برج جین مائو در کنار برج مروارید شرقی

مساحت سایت این برج 24,000 متر مربع و هزینه ساخت آن 530 میلیون دلار آمریکا بوده.

طرح این برج توسط دفتر شیکاگو Skidmore, Owings & Merrill ارائه شده بود. گفته میشود فرم پست مدرن این آسمانخراش که با ارتفاع یافتن پیچیده تر میشود به منظور یادآوری معماری سنتی Pagoda های چینی اینچنین است.

اکثر نسبتهای طرح این برج همانند برجهای پتروناس مالزی عدد 8 بوده است که در فرهنگ چینی خوش یمن است. این برج 88 طبقه داشته که این 88 طبقه بین 16 قسمت تقسیم شده اند و که هر کدام از قسمتها یک هشتم کوتاهتر از 16 طبقه پایینی هستند! همچنین این برج یک دیوار برشی بتنی 8 ضلعی در هسته اصلی خود دارد که توسط 8 ستون کامپوزیت عظیم و 8 ستون فولادی احاطه شده است.

فونداسیون این برج بر روی 1,062 شمع پرمقاومت که هر کدام 83.5 متر به داخل زمین فرو برده شده اند قرار گرفته است. در زمان ساخت , این شمعها عمیقترین شمعهای مورد استفاده در ساخت و ساز بوده اند. بر روی این شمعها یک لایه 4 متری بتن مسلح قرار گرفته است. گفتنی است برای زهکشی مناسب در زیرزمین این برج یک دیوار بتنی با ضخامت 1 متر, ارتفاع 36 متر و طول 568 متر که از 20,500 متر مکعب بتن تشکیل شده, ساخته شده است.

در این برج از سیستمهای سازه ای بسیار پیشرفته برای مقاومت در برابر باد و زلزله استفاده شده است. گفته میشود این برج میتواند بادهایی تا مقاومت 200 کیلومتر بر ساعت را بدون هیچ مشکلی تحمل کند. در چنین شرایطی قسمت بالایی برج حداکثر 75 سانتی متر تکان خواهد خورد. همچنین شفتهای فولادی این برج با داشتن اتصالات برشی به عنوان ضربه گیر عمل کرده تا در مقابل نیروهای جانبی وارد شده توسط باد و زلزله جلوی تکانهای اضافی سازه را بگیرد. در ضمن در زمان تکانهای بسیار زیاد, استخر در نظر گرفته شده در طبقه 57ام این برج نیز به عنوان یک میراگر آبی عمل خواهد کرد.

نمایی نزدیکتر از بالای برج - به نمای برج دقت نمایید!

دیوار خارجی این برج از شیشه, فولاد ضد زنگ, آلومنیوم و گرانیت ساخته شده است.

ساخت: 1994 تا 1999

ارتفاع کل برج = 421 متر

ارتفاع بالاترین طبقه = 348 متر

تعداد طبقات = 88 طبقه + 3 زیرزمین

تعداد آسانسورها = 61 دستگاه

مجموع مساحت طبقات = 289,500 متر مربع

معمار: Adrian Smith در شرکت SOM

مهندس سازه: شرکت SOM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *