برج سوزن فضایی سیاتل (Space Needle)

برج معروف سوزن فضایی - نماد سیاتل (space needle)

سوزن فضایی (Space needle) یک برج دیدبانی و همچنین شناخته شده ترین نماد شهری سیاتل, واشنگتن است. این برج بین سالهای 1961 و 1962 ساخته شده است. ارتفاع این برج 184 متر بوده (یعنی تقریبا معادل یک برج 60 طبقه) و دارای قطر 42 متر در پهنترین قسمت خود است. همچنین این برج 9,550 تن وزن دارد.

برج معروف سوزن فضایی - نماد سیاتل (space needle)

برج سوزن فضایی سیاتل طوری طراحی شده است که حتی در مقابل بادهای با سرعت 200 مایل در ساعت (89 متر بر ثانیه) آسیبی نبیند. این رقم دو برابر حد لازم طبق قوانین ساختمانی سال 1962 بوده است. گفته میشود برج سوزن فضایی 16 میلیمتر به ازای هر 10 کیلومتر بر ساعت سرعت باد تکان میخورد. همچنین گفته میشود این برج قادر است زلزله هایی با بزرگی 9.1 ریشتر را تحمل کند (برای مطالعه اشتباه رایج درباره اعلام مقاومت سازه ها در مقیاس ریشتر اینجا کلیک نمایید). که این موضوع با زلزله  1700 Cascadia اثبات شد.

عکسی از اوایل افتتاح برج دیدبانی Space Needle سیاتل

بر روی سقف سازه بالایی برج 25 برق گیر نصب شده است تا از آن در برابر رعد و برق محافظت کنند.

عرشه دیدبانی این برج در ارتفاع 160 متری و رستوران چرخان آن در ارتفاع 150 متری واقع شده اند. رستوران چرخان این برج هر 47 دقیقه یک دور کامل میزند.

این برج در تمامی تصاویر منتشر شده از خط افق سیاتل قابل مشاهده است زیرا همانطور که ذکر شد برج Space needle نماد شهر سیاتل است.

سرعت آسانسورهای نصب شده در برج سوزن فضایی بیش از 4.5 متر بر ثانیه بوده که به بازدیدکنندگان اجازه میدهد در عرض 43 ثانیه به بالای برج برسند. این برج دارای 3 آسانسور است.

برج Space Needle

گفتنی است بر خلاف بیشتر سازه های مشابه ,همچون برج سی ان,  از برج Space Needle برای آنتنهای رادیو و تلویزیون استفاده نمیشود.

قیمت بلیت های بازدید از عرشه دیدبانی برج از 19 دلار (بلیطهای معمولی) الی 34 دلار (بلیطهای VIP) متغیر است.

معمار: John Graham & Company

مهندسین سازه: John K. Minasian و Victor Steinbrueck

 مقایسه برج سوزن فضایی از لحاظ ارتفاع با چند برج معروف دیگر

 در تصویر بالا برج سوزن فضایی با سه برج معروف دیگر, از لحاظ ارتفاع مقایسه شده است. به ترتیب از چپ به راست: برج CN تورنتوبرج ویلیس شیکاگو – برج Stratosphere لاس وگاس – برج سوزن فضایی سیاتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *