معرفی طرحهای برنده در مسابقات معماری (سری 2)

قسمت اول این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه بفرمایید.

کاخ سفید:

معماری کاخ سفید واشنگتن دی سی

در سال 1791 زمانی که معمار شناخته شده Pierre L’Enfant طرحهایش را برای پایتخت جدید آمریکا, واشنگتن دی سی آماده میکرد, کاخ ریاست جمهوری یکی از اصلی ترین بخشهای این طرح بود.

با برگزاری یک مسابقه برای طراحی کاخ ریاست جمهوری, 9 طرح ارائه شد که یکی از این طرحها توسط رئیس جمهور آینده آمریکا, Thomas Jefferson , ارائه شده بود (او طرح خود را با نام مستعار فرستاد.).

برنده این مسابقه معمار ایرلندی – James Hoban – شد. اما با این وجود جورج واشنگتن برخی تغییرات را در طرح James Hoban پیشنهاد داد.

ساخت کاخ سفید در زمان دوران ریاست جمهوری خود جورج واشنگتن به اتمام نرسید و اولین رئیس جمهوری که در این کاخ سکونت کرد  John Adams بود.

پارک یادبود صلح هیروشیما:

یادبود صلح هیروشیما

در سال 1949, یعنی 4 سال پس از بمباران شهر هیروشیما, یک مسابقه معماری برای طراحی پارک یادبود این فاجعه برگزار شد.  طرح Kenzo Tange (برنده جایزه پریتزکر سال 1987) برنده شد. این پارک یادبود هنوز پس از چند دهه مشهورترین و پرمراجعه ترین نقطه شهر هیروشیما برای توریستهاست.


قصر Westminster:

قصر Westminster انگلستان - معرفی طرح های برنده مسابقات معماری

این قصر که در قرن 11ام میلادی کاخ پادشاهان انگلیس بود در قرن 13ام خانه پرلمان شد. یک آتشسوزی در این کاخ باعث شد دستور بازسازی قسمتهایی از کاخ صادر شود. با وجود اینکه در آن زمان طرحهای نئوکلاسیک عام پسندتر بود, کمیته تشکیل داده شده تصمیم گرفتند یک طرح محافظه کارانه گوتیک را اجرا کنند که باعث بحثهای بسیار زیادی شد. کمیته اجرایی از معماران سرتاسر جهان درخواست پروپوزال کرد که 97 طرح پیشنهادی ارائه شد. سرانجام طرح Charles Barry برنده شد که امروزه به خانه پارلمان تبدیل شده است.

مرکز تجارت جهانی:

برج آزادی بجای برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی - Freedom Tower in ground zero

در سال 2002, گروه توسعه بخش جنوبی منهتن طرحهایش را برای ساخت مجدد مرکز تجارت جهانی در آنجا به نمایش عموم قرار داد. این طرحها که به نظر مردم غیر جالب و ساده آمده بود باعث ایجاد واکنش منفی گسترده ای شد. به همین دلیل یک مسابقه طراحی معماری برای ارائه مناسبترین طرح برگزار شد که از معماران سرتاسر جهان دعوت شد تا در این مسابقه شرکت نمایند. برنده این مسابقه طرح برج آزادی (Freedom Tower) معمار آمریکایی – لهستانی الاصل, Daniel Libeskind شد. همانند طرح موزه یهودی خود, وی در این طرح نیز از نمادهای مشابه برای تاثیر احساساتی بیشتر کمک گرفته بود. ارتفاع این برج 1776 فوت (541 متر) است که منعکس کننده تاریخ استقلال آمریکا است.

در سال 2003 یک مسابقه طراحی دیگر نیز برای ساخت یک یادبود برگزار شد که برنده آن طرح Michael Arad و Peter Walker شد. همچنین در سال 2006 نورمن فاستر, ریچارد راجرز و Fumihiko Maki سه برج شیشه ای دیگر طراحی کردند که همراه با برج آزادی دور تا دور این سازه یادبود قرار میگرفتند.

کاخ شوروی:

کاخ شوروی سابق

در سال 1922, اتحاد شوروی تازه تاسیس شده تصمیم به ساخت یک کنگره ” کاخ ” گرفت که به عنوان مرکز مدیریت عمل کند. در فوریه سال 1931 یک مسابقه بین شرکتهای معماری برگزار شد که نتیجه موفق آمیزی به همراه نداشت و طرحی برنده انتخاب نشد. در ژولای 1931 یک مسابقه دیگر اما این بار بسیار عمومی تر برگزار شد که معماران معروف زیادی از جمله Le Corbusier در آن شرکت کردند. اما متاسفانه این بار نیز کمیته داوری طرحی را برنده انتخاب نکرد. سرانجام در می 1933 طرح نئوکلاسیک Boris Lofan برنده نهایی مسابقه برگزار شده در 2 سال پیش شد.

برای ساخت  این کاخ, کلیسای ” مسیح نجات دهنده ” که در سایت مورد نظر قرار داشت, تخریب شد و کار ساخت فونداسیون این کاخ آغاز گشت. اما با آغاز جنگ در سال 1941, ساخت این پروژه برای همیشه متوقف شد. در سال 1958 فونداسیون ایجاد شده برای کاخ به یک استخر سرباز تبدیل شد و در نهایت در سال 2000 با ساخت مجدد یک کلیسا در همان مکان, یک چرخه معماری کامل شد!

یک دیدگاه در “معرفی طرحهای برنده در مسابقات معماری (سری 2)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *