زیباترین سقف های طاقی دنیا – قسمت 1

سقفهای طاقی به دلیل پایداری استاتیکی از گذشته های بسیار دور جزو سقفهای محبوب بوده اند. گرچه امروز اینگونه سقفها جای خود را به سیستمهای مدرن سقفی داده اند اما هنوز زیباترین سقفهای دنیا از نوع سقف طاقی (قوسی) هستند. این زیبایی در بناهایی همانند کلیساهای بزرگ که ارتفاع سقف آنها بسیار زیاد بوده و هنرمندان مختلفی زندگی خود را صرف تزئین و نقاشی آنها کرده اند بیشتر از هر جای دیگری خود را نشان میدهد. در برخی از این موارد تنها تزئین سقف چند دهه به طول می انجامید. گفتنی است در گذشته که سیستمهای سقفی مدرن امروزی وجود نداشتند, سقف اکثر بناهای بزرگ و با اهمیت بصورت طاقی ساخته میشد تا علاوه بر زیبایی آن, بتوان دهانه های بزرگتری را اجرا کرد. به همین دلیل است که اکثر کلیساهای قدیمی دارای چنین سقفهای هستند. در زیر اقدام به معرفی زیباترین سقفهای طاقی دنیا مینماییم:

Sainte-Chappelle در پاریس فرانسه

Sainte-Chappelle در پاریس فرانسه – عکاس: David Stephenson

کلیسای Saint Nizier

کلیسای Saint Nizier یک کلیسای گوتیک که بین قرون 14 و 15 ام میلادی ساخته شده است. این کلیسا در Presqu’île فرانسه واقع شده است. گفته میشود این کلیسا در ابتدا برای یادبود شهیدان مسیحی لیون ساخته شده بود.

صومعه کلیسای جامع گلاستر در انگلیس - زیباترین سقفهای قوسی دنیا

سقف صومعه کلیسای جامع گلاستر در انگلیس – ساخت این بنا در سال 1360 میلادی آغاز و در اوایل قرن 15ام میلادی به اتمام رسید. سقف قوسی سنگی این بنا باعث شده تا به نظر بسیاری از افراد زیباترین کلیسای انگلیس شود.

سقف کلیسای چستر (Chester Cathedral) در انگلیس - زیباترین سقف های طاقی دنیا

سقف قوسی کلیسای چستر (Chester Cathedral) در انگلیس

سالن بزرگ در تالار شهر منچستر - سقف طاقی

سقف نقاشی شده بسیار زیبای راه پله های سالن بزرگ در تالار شهر منچستر

سقف قوسی کلیسای واقع در کینگز کالج (King’s College) در کمبریدج انگلستان

سقف قوسی کلیسای واقع در کینگز کالج (King’s College) در کمبریدج انگلستان. این کلیسا یکی از برجسته ترین نمونه های کلیسای گوتیک در جهان است.

قسمت دوم این مقاله را میتوانید از اینجا بخوانید.

یک دیدگاه در “زیباترین سقف های طاقی دنیا – قسمت 1”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *