معروف ترین دیوارهای جداکننده جهان – قسمت اول

همه ما دیوار چین را میشناسیم, دیواری عظیم که به منظور دفاع در برابر حمله دشمنان ساخته شده بود. اما چیزی که خیلی ها نمیدانند این است که دیوارهای جداکننده عظیم دیگری نیز وجود دارند (یا داشته اند). شاید بزرگی آنها به اندازه دیوار چین نباشد اما در نوع خود منحصر به فرد هستند. در این لیست در مجموع به بررسی 4 دیوار جداکننده عظیم میپردازیم.

1-      دیوار عظیم هند:

دیوار هند - طولانی ترین دیوارهای جهان

دیوار Kumbhalgarh دومین طولانی ترین دیوار روی زمین (پس از دیوار چین) است. این دیوار در ایالت Rajasthan در شمال غربی هند است. ساخت این دیوار 36 کیلومتری به دستور Rana Kumbha در سال 1443 میلادی شروع شد.

ساخت این دیوار بیش از یک قرن طول کشید. در قرن 19 ام این دیوار کمی بزرگتر شد و تا آن زمان به عنوان یک قلعه و به منظور محافظت عمل میکرد اما امروزه تنها به عنوان یک موزه طولانی استفاده میشود!

 

2-      دیوار عظیم کرواسی:

دیوار کرواسی - دیوارهای جدا کننده عظیم

شهر Ston در کرواسی با یک دیوار 3.5 مایلی (حدودا 5.6 کیلومتر) محافظت شده است. این دیوار عظیم در قرن 15ام میلادی همزمان با دورانی که منطقه به دنبال استقلال از امپراتوری عثمانی بود, ساخته شد. با گذشت زمان این دیوار آسیبهای فراوانی دید و در سال 1996 به دلیل یک زلزله تا قسمت زیادی از بین رفت اما امروزه بازسازی آن در حال انجام شدن است.

3-      دیوار Hadrian:

دیوار هادریان - Hadrians wall

پوبلیوس آئلیوس ترایانوس هادریانوس ( به مختصر از این پس در این مقاله هادریان نامیده میشود) یک امپراتور رومی بود که در 24 ژانویه 76 میلادی به دنیا آمد. او از سال 117 میلادی تا زمان مرگش در 10 ژولای 138 میلادی امپراتور روم بود. از دستاوردهای این امپراتور سرکوب کردن شورش یهودیان و بازگرداندن آرامش و امنیت به امپراتوری روم بود. همچنین وی در طول امپراتوری خود توانست با مذاکره با شاهنشاه خسرو اشکانی با ایرانیان در صلح به سر ببرد.

امروزه از دوران امپراتوری هادریان چندین سکه و همچنین چند سازه بجا مانده است که برجسته ترین آنها دیوار هادریان است. این دیوار عظیم در سال 122 میلادی به منظور محافظت از مردمان رومی بریتانیایی در برابر حملات مهاجمان ساخته شد. این دیوار تا اوایل قرن پنجم میلادی, شمالی ترین مرز امپراتوری روم بود.

دیوار هادریان از دریای شمال تا دریای ایرلندی (از Tyne تا Solway) کشیده شده است. طول این دیوار 80 مایل رومی (معادل 73 مایل امروزی یا 117.5 کیلومتر) و عرض آن متغیر بین 8 تا 10 فوت (2.5 تا 3 متر) است. همچنین ارتفاع این دیوار بیش از 4.5 متر است.

علاوه بر خود دیوار, رومی ها هر مایل (رومی) یک قلعه با نام Milecastle (ترجمه لغوی: قلعه مایلی) با گنجایش 60 مرد و همچنین یک برج دیدبانی در هر یک سوم مایل برای محافظت ساختند. اگر به نظرتان این کارها کافی نیست, آنها در سمت جنوبی دیوار یک خندق با عمق تقریبا 2 متری نیز کندند تا امنیت خود را در برابر دشمنان تضمین کنند.

4-    دیوار جداکننده صهیونیستها:

دیوار صهیونیستها

همه دیوارهای معرفی شده در این لیست را نمیتوان به دید مثبت نگاه کرد. نمونه آن دیوار جداکننده در حال ساخت توسط رژیم اشغالگر صهیونیست است. در صورت تکمیل, این دیوار طولی معادل 700 کیلومتر خواهد داشت. بیش از 95% این مانع فیزیکی شامل یک سیستم حصاری چند لایه ای است و 5% دیگر ساخته شده از دیوارهای بتنی تا ارتفاع 8 متر و ضخامت 3 متر است. در واقع این 5% بیشتر در مناطق شهری است که فضای کمتری وجود داشته است.

قسمت دوم این مقاله را از اینجا مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *