روش جدید تخریب برجهای بلند در تراکم شهری

تخریب تدریجی ساختمان به روش TECOREP (ژاپنی)

مدتها پیش مقاله ای با عنوان  ” مهندسی تخریب: نحوه تخریب ساختمانها با مواد منفجره ” در سیویلتکت منتشر شد که در آن اقدام به معرفی نحوه تخریب ساختمانها و برجها با کمک مواد منفجره پرداختیم. با وجود اینکه در بسیاری از موارد تخریب از مواد منفجره استفاده میشود اما با توجه به آلودگی محیطی و صوتی و همچنین آسیبهای احتمالی به ساختمانهای کناری, این روش مورد انتقاد بسیاری از مهندسین قرار گرفته است. این موضوع تنها مختصص تخریب ساختمانها نبوده و تخریب دیگر سازه ها نیز در بسیاری از موارد با کمک مواد منفجره صورت میگیرد (تصاویر تخریب پل با مواد منفجره).

حتی اگر بتوان آلودگی های حاصل را به گونه ای پاکسازی کرد و به کمک مهندسی تخریب, احتمال آسیب به ساختمانهای کناری را تا حد قابل قبولی کاهش داد, باز هم در مواردی که ساختمان مورد نظر برای تخریب در قسمت متراکمی از شهر واقع شده باشد امکان انفجار آن وجود نخواهد داشت و اینکار ممکن است خطرات جانی و مالی زیادی را به همراه داشته باشد. پس راه حل چیست؟

هتل گرند پرینس آکاساکا توکیو - Grand Prince Hotel Akasaka

یک شرکت ژاپنی راه حلی مناسب برای این مشکل پیدا کرده است. شرکت تیسی (Taisei) که هم اکنون مشغول به تخریب یک هتل 40 طبقه ای در منطقه آکاساکا توکیو است, با این روش جالب توانسته است بجای انفجار ساختمان, آنرا بصورت طبقه به طبقه تخریب نماید. روش کار بدین صورت است که ابتدا یک قاب فولادی در بالای ساختمان قرار میگیرد, این قاب به کمک تعدادی جک هیدرولیکی (که در مورد هتل گرند پرینس آکاساکا 15 عدد جک میباشد) از بیرون ساختمان به آرامی پایین آورده میشود و در هر مرحله یک طبقه از ساختمان از بالا تخریب میشود. بصورتی که از بیرون هیچ نشانی از تخریب مشاهده نخواهد شد و تنها مشاهده میشود که ساختمان در حال آب رفتن است!

 اگر هنوز این روش نظر شما را جلب نکرده است جالب است بدانید نخاله های ساختمانی, به کمک یک سیستم چرخکی به پایین ساختمان منتقل میشوند و همزمان از انرژی پتانسیلی گرانشی این انتقال, برق لازم برای روشنایی و تصفیه هوا تامین میشود.

سرعت تخریب در مورد هتل گرند پرینس, دو طبقه / 6.4 متر در هر 10 روز است.

ویژگیهای این روش عبارتند از: کاهش آلودگی صوتی, جلوگیری از آلودگی محیطی تا 90%, بازیافت مصالح تا حد ممکن ,تولید برق از انرژی پتانسیلی گرانشی ساختمان در حال تخریب. همچنین نام این روش TECOREP میباشد که مخفف Taisei Ecological Reproduction System است.

2 دیدگاه در “روش جدید تخریب برجهای بلند در تراکم شهری”

  1. با عرض سلام و خسته نباشید
    سوال بنده در مورد نام این روش و محل نصب جک های هیدرولیکی مذکور میباشد؟
    سپاس

  2. با سلام
    همانطور که در مطلب ذکر شده است, نام این روش ” TECOREP میباشد که مخفف Taisei Ecological Reproduction System است.”
    اما محل نصب جکها با توجه به برخی مشخصه ها به صورت منحصر به فرد برای هر پروژه انتخاب میشود. برای اطلاع بیشتر راجع به این مشخصه ها کافی است نام کامل این روش را در گوگل جستجو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *