دیوار دوغابی چیست؟

دیوارهای راهنما که قبل از اجرای دیوار دوغابی اجرا میشوند.

دیوار دوغابی (Slurry wall) تکنیکی است که برای ساخت دیوارهای بتن مسلح در مناطقی که دارای خاک نرم و یا دارای سطح آب بالا است استفاده میشود. از این تکنیک معمولا برای ساخت دیوارهای دیافراگم (ضد آب) در اطراف تونلها استفاده میشود که با کمک این تکنیک از لغزش خاک و یا ورود آب به سایت ساختمانی جلوگیری میشود.

روش اجرای دیوار دوغابی بدین صورت است که ابتدا یک حفره به شکل دیوار مورد نظر کنده میشود و سپس این حفره با بتن وران پر میشود. این بتن با ایجاد فشار به سمت بیرون در برابر نیروی هیدرولیکی وارده مقاومت میکند و از ریزش حفره و همچنین راهیابی جریان آب جلوگیری میکند. سپس شبکه آرماتوری به داخل حفره فرو برده میشود.

تصویری از تکنیک دیوار دوغابی ( Slurry wall)

پس از سخت شدن دیوارهای بتنی, کار ساخت در محل قرنطینه شده میان آنها آغاز میشود. برای اینکه فشار وارده به دیوارهای بتنی آنها را به داخل محل مورد نظر نیندازد از سازه های نگهبان معمول استفاده میشود. درست همانند زمانی که گودبرداری برای یک ساختمان معمولی صورت میگیرد.

عکسی از اجرای دیوار دوغابی

برای ساخت مرکز تجارت جهانی جدید (World Trade Center)  و همچنین پروژه Big Dig بوستون از این تکنیک استفاده شده است. در آینده مطالب بیشتری در مورد این دو پروژه بزرگ ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *