دانستنی های جالب راجع به زلزله (قسمت 9)

جزیره ی زلزله -  earthquake-island

در صبح 3 مهر 1392, یک زلزله با بزرگی 7.7 ریشتر قسمت جنوب غربی بلوچستان پاکستان را لرزاند. بعد از این زلزله یک جزیره جدید در 2 کیلومتری ساحل شهر گوادر ظاهر شد! این جزیره که نام “جزیره زلزله” برای آن انتخاب شد, گمان میشود یک گِلفِشان باشد. گلفشان یک پدیده طبیعی است که طبق آن گِل و لای زیر زمان به صورت چشمه وار به سطح زمین آمده و به مرور زمین شکل مخروطی به خود میگیرد. میتوان این پدیده را به یک آتشفشانی تشبیه کرد که به جای گدازه های آتشفشانی, گِل فوران میکند.

با وجود اینکه ظهور ناگهانی این جزیره توجه بین المللی زیادی را به همراه داشت, برای مردم منطقه زیاد تعجب آور نبود. برخی از ساکنین پر سن و سال تر شهر ساحلی ادعا میکنند در زمان یک زلزله در سال 1968 نیز آنها یک جزیره در همان نقطه دیده بودند.

ارتفاع این جزیره در بلندترین نقطه آن 18 متر و طول آن 175 متر است. ابعادی نسبتا بزرگ برای جزیره ای در چنین نوع. با وجود اینکه خود جزیره خالی از حیات وحش است, آبهای اطراف آن پر شده است از ماهیان مختلف که باعث رونق صنعت ماهیگیری محلی نیز شده است.

جزیره زلزله به یک جاذبه توریستی در منطقه تبدیل شده است. اما این جاذبه به نظر میرسد موقت باشد, طبق عکسهای ماهواره ای توسط ناسا این جزیره در حال غرق شدن مجدد در آب است. از زمان ظهور آن تا کنون, حدودا 3 متر این جزیره غرق شده است.

 پانوشت ها:

– زلزله مذکور باعث مرگ 825 تن و زخمی شدن صدها نفر شد. این زلزله در سراوان ایران نیز به وضوح احساس شد اما خوشبختانه تلفات جانی نداشت.

– بزرگترین گِلفشان دنیا در اندونزی قرار دارد و نام آن Lusi است. این گلفشان دارای قطر 10 کیلومتری و ارتفاع 700 متری میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *