تشک شمعکی – ابتکاری به روایت تصویر

تشک شمعکی

تشک شمعکی - پی تشکی

مشکلات ساخت سازه بر روی خاک نرم برای همه مهندسین شناخته شده است. فروریزش و فروریزش نامتقارن در خاک نرم باعث میتواند باعث تخریب حتی بهترین سازه ها شود. اما اگر خاک پروژه ما نرم بود, راهکار آن چیست؟

استفاده از شمعکها یکی از رایجترین راهکار برای ساخت و ساز بر روی خاکهای نرم میباشد. این تکنولوژی چندین دهه است که مورد استفاده قرار میگیرد اما چیزی که ما در اینجا به آن میپردازیم, ابتکاری است که با نام تشک شمعکی معروف شده است. این ابتکار در کشور هلند که در اکثر نقاط خاک ماسه ای بسیار نرمی دارد, برای پروژه های راه آهن و ریلسازی مورد استفاده قرار میگیرد تا از فرو رفتن ریلهای راه آهن در خاک (و در نتیجه خطر واژگونی قطارها) جلوگیری شود.

تشک شمعکی (Paalmatras به زبان هلندی) سیستم فونداسیونی است متشکل از تعداد زیادی شمعک که با یک خاکریزی مسلح به صورت یکپارچه در می آید. با وجود اینکه این سیستم بیشتر در ساخت خطوط راه آهن استفاده میشود, اما برای ساخت راه های معمولی نیز میتواند بسیار مفید باشد. در زیر ساخت یک نمونه از این سیستم در پروژه زیرساخت سازی راه آهن Houten در هلند به صورت تصویری نمایش داده میشود:

در مرحله اول شمعکها در زمین قرار میگیرند. برای اینکار هم میتوان آنها را در زمین کوباند و هم میتوان از شمعکهای درجا (بتن ریزی در محل) استفاده کرد.

سپس به منظور بسترسازی بر روی شمعکها, یک لایه خاک و یک شبکه میلگرد در محل قرار داده میشود.

به منظور یکپارچه سازی عملکرد شمعکها, تقویت سازی عرض (تصویر سمت چپ) و طولی (تصویر سمت راست) به کمک تشکهای ژئوسنتتیک صورت میگیرد.

یک لایه دانه های گرانول بر روی تشکها ریخته میشود.

سپس لایه بعدی خاک میتواند ریخته شود.

و در آخر قرار دادن ریلها و لایه سنگریزه اجرا میشود.

نمایش پخش فشار:

پخش نیرو در اثر حرک قطار / وسیله نقلیه دیگر

یک دیدگاه در “تشک شمعکی – ابتکاری به روایت تصویر”

  1. مطالب بسیار مفید و آموزنده ای دارید .خیلی زحمت کشیدید مشخصه . امیدوارم موفق باشید .خوشبختانه تصاویر عالی هستند و لی جا داشت توضیحاتش کمی بیشتر باشه . ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *