پل ورسک – شاهکار مهندسی

پل ورسک در سال 1310 هجری شمسی توسط یک مهندس اتریشی به نام والتر اینگر ساخته شد.

این پل در درّهٔ ورسک در روستای ورسک عباس‌آباد، واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیراب و۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه قرار دارد؛ و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می‌کند. این پل دو کوه عظیم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به یکدیگر اتصال می‌دهد.[1]

پل ورسک

این پل در زمان رضا شاه ساخته شده است. نقل است در آن زمان به دستور رضا شاه مهندس طراح این پل یعنی والتر اینگر پس از تکمیل پل و آماده شدن آن برای عبور اولین قطار به همراه خانواده اش در زیر این پل ایستادند تا اگر پل ریزش کرد اولین کشته های این حادثه وی و خانواده اش باشند. این پل با تضمین 70 ساله ساخته شد و اکنون پس از حدود 80 سال که از عمر آن میگذرد هنوز باپرجا و ایمن است.

پل ورسک یک شاهکار مهندسی است که شهرت جهانی دارد. این پل در دوران جنگ جهانی دوم به نام پل پیروزی معروف گشت.

در برخی مراجع به اشتباه گفته شده است که نام ورسک بر روی این پل به این دلیل گذاشته شده است که یکی از مهندسان آلمانی آن چنین نامی داشته است اما در واقع ورسک نام قریه ای در قسمت شمالی این پل است که در زمان ساخت آن متشکل از 20 خانوار بود.

مشخصات فنی پل ورسک سوادکوه:

به طور معمول برای پلهای متصل کننده دو کوه از سیستم قوسی (ARCH) استفاده میشود زیرا در این نوع پلها هر پایه پل بر روی یکی از کوهها قرار داده شده و با کمک قوس ایجاد شده تنش وارده بر پل به پایه ها منتقل میشود. زیرا قرار دادن پایه در وسط پل به دلیل ارتفاعی که از زمین (دره) دارد به هیچوجه اقتصادی نیست (و شاید در برخی موارد اصلا عملی نباشد). به طور میانگین پلهای قوسی دهانه بین 40 تا 500 متر دارند که البته مواردی از این پلها هستند که دهانه هایی بسیار بزرگتر از این رقم دارند اما بازه میانگین آن در همین حدود است. البته باید دقت کنید. با این توضیحات کوتاه درباره پلهای قوسی به مشخصات فنی پل ورسک میپردازیم:
طول دهانه قوسی این پل 66 متر و طول کلی آن 73.2 متر است. این پل از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده است و جالب است بدانید در ساخت این پل از هیچگونه آرماتور استفاده نشده است (در واقع این پل از بتن غیر مسلح بنا شده است). هزینه ساخت این پل در آن زمان حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان بود. در حال حاضر قطارهای تهران – ساری و تهران گرگان روزانه 4 بار از روی این پل میگذرند.

جریانات جنگ جهانی دوم:

در دوران جنگ جهانی دوم در سال 1943 که احتمال میرفت متفقین به ایران حمله کنند هیتلر نامه ای به رضا شاه فرستاد که در آن از رضا شاه خواسته بود برخی از قسمتهای راه آهن ایران را با بمب تخریب کند (پل ورسک نیز جزو این قسمتها بود) تا متفقین نتوانند از راه آهن برای کمک به استالینگراد استفاده کنند. و همچنین در این نامه قول داده شده بود که پس از پایان جنگ به پاس زحمات رضا شاه این قسمتها توسط آلمانی ها بهتر از گذشته ساخته میشوند. رضا شاه با تاکید بر این موضوع که ایران عضو کنوانسیون ژنو بوده و در این جنگ نیز اعلام بی طرفی نموده است گفت هیچ کشوری حق ورود به خاک ایران را ندارد.

آرامگاه طراح اتریشی این پل – والتر اینگر – در نزدیکی این شاهکار تاریخیش قرار گرفته است.

[1] ویکی پدیا فارسی

4 دیدگاه در “پل ورسک – شاهکار مهندسی”

  1. ساخت پل شاهکار است آنهم در آن زمان و با آن امکانات کم . از شما نیز برای تهیه چنین گزارشاتی مبشکریم

  2. افكار وانديشه هاي در پس اين شاهكاروديگر شاهكارها قابل تحسين است همينطور اطلاع رساني در مورد انها ممنون

  3. پل ورسک در واقع در نزدیکی شهر پل سفید مرکز شهرستان سوادکوه واقع شده نه شهر زیراب
    زیراب یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه بوده که فاصله بیشتری از پل دارد
    فاصله پل سفید تا ورسک 25کیلومتر
    لطفا اصلاح شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *