بندر رتردام هلند – دروازه اروپا

Port-of-Rotterdam (2)

بندر رتردام در هلند بزرگترین و پرفعالیتترین بندر اروپا میباشد. این بندر بین سالهای 1962 تا 2004 بزرگترین بندر دنیا بوده که این مقام را در سال 2004 بندر شانگهای چین از آن خود کرد.

تاریخچه بندر رتردام تا قرن 14 میلادی برمیگردد. در آن زمان شهر کوچک رتردام به دلیل تقاضای زیاد برای جابجایی آبی محصولات به یک شهر بندری تبدیل شد که امروزه از شناخته شده ترین بندرهای جهان میباشد. در آن سالها اسکله های کوچکی در حاشیه های رودخانه Nieuwe Maas که از داخل رتردام عبور میکند ساخته شد تا کشتی ها بتوانند بارگیری کنند و به دریای شمالی بروند.

در اوایل قرن 19 میلادی آبراه های زیادی در اطراف این رودخانه حفاری شد. اما با گذر زمان و ساخت کشتی های بزرگتر دیگر این آبراه ها پاسخگوی نیاز تجار نبود. بدین ترتیب به دستور پادشاه هلند آبراه بزرگتر و عمیق تری برای دسترسی کشتی ها حفاری گشت  که Nieuwe Waterweg  (آبراه جدید) نامگذاری شد. این آبراه جدید از آن زمان تا به امروز چندین بار بر حسب نیاز گودتر گشته است و یکی از اصلی ترین دلایل توسعه بندر رتردام است. در دهه های اخیر با ساخت و سازهای بیشتر از جمله ساخت مجموعه Europoort  (دروازه اروپا) در ورودی آبراه جدید و ساخت Maasvlakte ( جلگه شبکه ای) که در واقع بندر رتردام را تا دریای شمالی امتداد میدهد, گسترش بندر ادامه یافت. از دیگر برنامه های گسترشی بندر رتردام قرار دادن توربینهای بادی در نواحی بادخیز بندر بود که بدین ترتیب انرژی سبز تولید و مورد استفاده قرار گرفت.

Port-of-Rotterdam (4)

مهمترین صنعت در بندر رتردام, صنعت پتروشیمی میباشد. همچنین بندر رتردام به عنوان یک ترانسیت برای کالاها بین اروپا و دیگر نقاط جهان عمل میکند. بدین صورت که کالاها از سرتاسر اروپا به وسیله کشتی های کوچکتر از رودخانه یا بوسیله قطار و یا کامیون به بندر آورده شده و سپس با کشتی های کارگو بزرگ به نقاط مختلف جهان ارسال میشوند.

Port-of-Rotterdam (3)

با توجه به اینکه مناطق زیادی از شهر رتردام زیر سطح آبهای آزاد است (پست ترین منطقه هلند در رتردام بوده و 6.76 متر زیر سطح آبهای آزاد میباشد), حفاظت از شهر و بندر رتردام در برابر سیل زدگی و طغیانهای دریای شمالی امری بسیار مهم است. که البته این حفاظتتوسط سدهای دریابند و سیستم حفاظت از سیل بسیار پیچیده و قابل اعتماد تضمین شده است. برای اطلاعات بیشتر درباره سدهای دریابند هلند میتوانید مقاله “سد دریابند هلند – رقابت دریا و مردمان هلند” را از سیویلتکت مطالعه نمایید. (موضوع این مقاله سد دریابند شمالی هلند است اما روش آن تقریبا مشابه دیگر سدهای دریابند هلند میباشد.)Port-of-Rotterdam (1)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *