یک رزومه مناسب!

02_3-piece-resume-cv-cover-letter

اگر تا به حال به دنبال شغل مناسب خود گشته اید میدانید داشتن یک رزومه مناسب یکی از مهمترین قدمهایی است که شما میتوانید برای بدست آوردن شغل ایده آل خود بردارید. در واقع رزومه شما خلاصه زندگی شما بوده که در نگاه اول میتواند تاثیر بسیار بزرگی در خواننده آن بگذارد. حال این تاثیر میتواند یا مثبت باشد یا منفی. پس بهتر است قبل از ثبت رزومه کاری خود برای فرصت شغلی مورد نظرتان یکبار دیگر آنرا مرور کنید!

اهمیت داشتن یک رزومه مناسب در شرکتهای بزرگ بیشتر میباشد زیرا معمولا کسی که رزومه های ارسالی را برای اولین بار بررسی میکند تنها مسئول منابع انسانی شرکت است و کمتر پیش می آید که دارای تخصص مرتبط با حیطه کاری شما باشد. به همین دلیل برای عبور از این فیلتر اولیه و راه یافتن به مرحله بعد که مدیریت بخش و یا فرد متخصص به رزومه شما نگاه میکند باید بتوانید خود را متفاوت از دهها و یا شاید صدها شخص دیگر که برای آن موقعیت اقدام کرده اند نشان بدهید. خود را جای مسئول منابع انسانی یک شرکت بزرگ بگذارید که دهها رزومه مختلف برای یک موقعیت شغلی دریافت میکند و باید همه آنها را بررسی کند. مطمئنا آن رزومه ای که مبتکرانه تر ساخته شده است شانس بیشتری برای متفاوت بودن و در خاطر ماندن دارد. همین موضوع باعث شده که عصر رزومه های چند صفحه ای خسته کننده به پایان برسد و رزومه های مبتکرانه جایگزین آنها شود.

برای شرکتهای خارجی این موضوع حتی مهمتر بوده و دیده میشود در رزومه های کاری بین المللی جنبه های شخصی از جمله فعالیتهای غیرمرتبط همچون ورزش و سرگرمی های شخصی نیز اهمیت بالایی دارند. شامل کردن این موارد در رزومه کاری شما نشان میدهد نه تنها شما در کار خود موفق هستید بلکه در زندگی شخصیتان نیز دارای ارزشهای والایی هستید. به عنوان مثال قرار دادن علاقه شما به ورزش فوتبال نشان میدهد شما در کار تیمی تجربه دارید. و یا قرار دادن کوهنوردی نشان میدهد شما دارای صبر و تحمل بالایی هستید. علاقه به نواختن سازهای موسیقی نشان میدهد شما دارای شخصیت مبتکرانه ای هستید و … در واقع قرار دادن جنبه های شخصی در رزومه کاری میتواند به شما کمک کند تا ارتباط بهتری با فرد مطالعه کننده داشته باشید. زیرا دیگر شما تنها یک رزومه کاری در بین دهها رزومه کاری دیگر نیستید بلکه یک فرد با علاقه مندی های شخصی منحصر به فرد میباشید که باعث دید بهتری نسبت به شما میشود. و شما با جنبه انسانی فرد مقابل خود تماس برقرار میکنید.

علاوه بر این میتوانید بخشی را برای نوشتن مهارتهایتان اختصاص دهید. به عنوان مثال اگر شما دارای قدرت بیان بالایی هستید و یا صبور هستید و …

یکی دیگر از موارد مهم در تهیه رزومه کاری مناسب این است که بتوانید تمامی فعالیتهای خود را بصورت مختصر در یک صفحه قرار دهید طوری که در نگاه اول قابل تشخیص باشند.

در زیر نمونه ای از رزومه کاری ماریسا مایر (مدیرعامل کنونی یاهو) را میبینید که با در نظر گرفتن این موارد تهیه شده است. در این نمونه میبینید فعالیتهای یک روز عادی وی نیز حتی نشان داده شده است. و مورد جالب دیگر نشان دادن مهارتهای زبانی وی است که بجای نوشتن عالی – خوب یا متوسط بصورت درجه ای از یک تا پنج نشان داده است.

b5eceaaa-15af-44dd-8c06-0995ea2e8647-original

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *