سفرنامه سیویلتکتی به تایپه تایوان – کشوری که کشور شناخته نشده است!

سفرنامه تایپه
سفرنامه تایپه

تایپه پایتخت کشور جزیره ای تایوان است. البته در این که آیا تایوان یک کشور مستقل و یا یک استان کشور چین جای بحث وجود دارد. خود دولت تایوان ادعای مستقل بودن دارند اما کشور چین تایوان را یکی از استانهای ویژه خود میداند که دارای استقلال محدود میباشد. به همین دلیل بسیاری از کشورهای دیگر جهان برای اینکه با چین در این مورد به مشکل برنخورند تایوان را متعلق به چین میدانند. اما در عین حالی که تایوان در سازمان ملل نماینده مستقل ندارد – تیم مستقل خود را در بازی های المپیک دارند.

 

از فرودگاه تایوان تا به شهر با وسایل حمل و نقل عمومی کمتر از 45 دقیقه راه است.  در واقع سیستم حمل و نقل عمومی تایپه بسیار دقیق و پیشرفته میباشد. راحتترین راه استفاده از اتوبوس مستقیم به مرکز شهر است اما امکان استفاده از مترو و قطار نیز وجود دارد.

پارکی در مرکز تایپه
پارکی در مرکز تایپه
معبد پارک در تایپه
معبد پارک در تایپه

چیزی که در نگاه اول جلب توجه میکند تمیزی شهر است. با وجود شلوغی زیاد مرکز شهر آن خیابانهای آن بسیار تمیز بوده و خوب نگهداری میشوند. با توجه به اینکه ما تنها یک روز در این شهر بودیم فرصت بسیار محدودی برای بازدید از شهر داشتیم و تصمیم گرفتیم تنها به دیدن سه جاذبه گردشگری بسنده کنیم: 1- بازار مرکزی شهر 2- معبد لانگشن 3- آسمانخراش تایپه 101

نمایش عروسکی در بازار تایپه
نمایش عروسکی در بازار تایپه

در تایپه بازارهای متعددی وجود دارد که قدم زدن در آنها بسیار جالب است. علاوه بر دیدن زندگی روزمره مردم تایپه میتوانید غذاهای عجیب آنها را نیز تجربه کنید و حتی به بخش آنتیک فروشی آن برای خرید سوغاتی مراجعه نمایید.

بازار مرکزی تایپه تایوان
بازار مرکزی تایپه تایوان

غذاهای تایوانی بسیار متنوع بوده و اکثرا شامل غذاهای دریایی میشود که همراه با یک کاسه برنج سرو میشوند. شاید یکی از مشکلات مراجعه به رستورانهای محلی ارتباط برقرار کردن باشند زیرا هرچه به محله های غیرتوریستی تر میروید احتمال اینکه افراد انگلیسی صحبت نکنند بیشتر میشود.

غذای محلی در تایپه
غذای محلی در تایپه

 

رستوران محلی در تایپه
رستوران محلی در تایپه
یک معبد کوچک در بازار تایپه
یک معبد کوچک در بازار تایپه

تایوانی ها اکثر بودایی هستند و معابد و مراسم آنها بسیار دیدنی میباشد. یکی از معروفترین معابد تایوان و تایپه معبد لانگشن میباشد که درست در نزدیکی ایستگاه مترو قرار دارد.

ورودی معبد لانگشن تایپه
ورودی معبد لانگشن تایپه

بازدید از این معبد حتما توصیه میشود زیرا علاوه بر معماری زیبای معبد شما میتوانید مراسم و آداب دینی تایپه ای ها را از نزدیک ببینید. موسیقی ملایمی که به گوش من میکسی از موسیقی هندی و چینی است در محیط معبد پخش میشود. در بدو ورود میز بسیار بزرگی را میبینید که بر روی آن نظورات مردم قرار گرفته است و با عود تزئین شده است.

معبد لانگشن تایپه
معبد لانگشن تایپه

چیزی که برای ما جالب بود این بود که افرادی که نیازمند بودند میتوانستند به معابد بروند و این نظورات را که بیشتر از میوه جات و نوشیدنی های مختلف تشکیل شده بود به منظور مصرف خود بردارند.

معبد لانگشن تایپه
معبد لانگشن تایپه

 

معبد لانگشن تایپه
معبد لانگشن تایپه

در وسط معبد آتشدان بزرگی قرار دارد که مردم پس از نیایش خود عود های خود را در داخل این آتشکده می انداختند. همچنین چیزی شبیه سنگ در دست مردم بود که آنها را زمین می انداختند و سپس برمیداشتند. حال دلیل اینکار چه بوده برای من هنوز سوال است!

آتشدان معبد لانگشن تایپه
آتشدان معبد لانگشن تایپه
معبد لانگشن تایپه
معبد لانگشن تایپه

پس از بازدید از معبد لانگشن نوبت به معروفترین جاذبه گردشگری تایپه یعنی برج تایپه 101 میرسد.

آسمانخراش تایپه 101
آسمانخراش تایپه 101

این برج قبلا بطور کامل در سیویلتکت معرفی شده بود (برای خواندن مقاله برج تایپه 101 لطفا اینجا کلیک نمایید). در واقع به مدت 6 سال این برج با ارتفاع 509 متر بلندترین سازه جهان بوده است.

ورودی برج تایپه 101
ورودی برج تایپه 101

برای ورود به این برج ابتدا به بخش پذیرش برج باید مراجعه نمایید که در آنجا بلیط بازدید از سکوی بالایی برج را میتوانید تهیه نمایید. بلیط آن 600 دلار تایوان بوده و حدودا 17 یورو میشود. بازدید از طبقه پایین برج که در واقع از یک پاساژ و یک فودکورت بزرگ تشکیل شده است رایگان میباشد.

پس از تهیه بلیط در صف آسانسور می ایستید. در این صف از شما یک عکس یادگاری گرفته میشود که در صورت تمایل میتوانید در بالای برج آنرا خریداری نمایید.

آسانسورهای برج تایپه 101 نیز بسیار منحصر به فرد بوده و با سرعت باورنکردنی شما را به بالای برج میبرند. در واقع آسانسورهای این برج تا هم اکنون سریعترین آسانسورهای جهان هستند و سرعت بیشینه معادل 1010 متر بر دقیقه یا به عبارتی 60.6 کیلومتر در ساعت دارند. رسیدن به طبقه سکو بازدید (طبقه 89 برج) تنها 40 ثانیه زمان در این آسانسور لازم است. به دلیل سرعت و ارتفاع بالا این آسانسورها دارای سیستم تنظیم فشار هستند تا گوش شما دچار مشکل نشود.

نمای تایپه از بالای برج  تایپه 101
نمای تایپه از بالای برج تایپه 101

 

پس از رسیدن به طبقه 89 شما میتوانید از طریق پنجره های سرتاسری نمای 360 درجه از تایپه داشته باشید و همچنین مغازه های مختلفی در بالای برج قرار دارد که شما  میتوانید سوغاتی و یا خوراکی تهیه نمایید.

سکوی روباز برج تایپه 101
سکوی روباز برج تایپه 101

امکان رفتن به بالکن برج نیز وجود دارد که توسط حصارهای بلندی کاملا امن میباشد.

همچنین شما میتوانید میراگر معروف برج تایپه 101 را که به منظور جلوگیری از لرزش ساختمان ساخته شده است مشاهده نمایید. کافی است از طریق پله ها یک طبقه به پایین بروید تا این دمپر بزرگ را از نزدیک مشاهده نمایید.

میراگر (دمپر) برج تایپه 101
میراگر (دمپر) برج تایپه 101

پس از بازدید از برج و بازگشت به طبقه همکف توصیه میشود از غذاهای جالب در فودکورت زیر برج نیز امتحان کنید!

غذای کره ای کیمچی در برج تایپه 101
غذای کره ای کیمچی در برج تایپه 101

شهر تایپه با وجود اینکه نسبتا کوچک میباشد دارای جاذبه های جالبی است که بازدید از آنها حداقل یکبار توصیه میشود. با وجود اینکه میتوان در مدت یک روز قسمت بزرگی از شهر را ببینید توصیه میشود حداقل 3-4 روز را به بازدید از شهر اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *