فاجعه فروریختگی پل Tacoma Narrows

در صبح روز هفتم نوامبر سال 1940 بادهایی با سرعت 42 مایل در ساعت باعث چرخش ناگهانی پل باریک تاکوما (Tacoma Narrows Bridge ( شد که سرانجام باعث فروریختگی آن گشت.
با اینکه این تصادف هیچ قربانی جانی نگرفت اما باعث شد مهندسین عمران به دنبال راه های تازه ای برای جلوگیری از فروپاشی پلها باشند.
برخی از آمار مهم این پل در زیر آمده است:
این پل واقع شده در تاکوما – واشینگتن – آمریکا بود که در سال 1940 تکمیل شد. این یک پل معلق بود به طول 7392 فوت که با صرف هزینه 6.4 میلیون دلار ساخته شد. بزرگترین پایه آن 2800 فوت ارتفاع داشت.
این پل توسط مهندسی با نام Moisseiff طراحی شده بود که آنرا با یک قطعه استیل محکم و تراز شده در زیر محل عبور پل تقویت کرده بود.
اما مشکل از همان لحظه های اولی که این پل برای عبور و مرور باز شد آغاز شد. با وزیدن بادهای قوی این پل بیشتر از اندازه ی درنظر گرفته شده تکان میخورد که باعث بوجود آمدن موجهایی میشد که در طول پول در جریان بودند. به همین دلیل تنها بعد از 4 ماه از تکمیل آن این پل از بین رفت.
در تحقیقات معلوم شد قطعه استیلی که برای تقویت پل در نظر گرفته شده بود باعث بسته شدن راه باد میشد که در نهایت باعث فروپاشیدن پل شد. با دانستن این واقعیت یک پل جدید ساخته شد که با داشتن خرپای ها امکان عبور باد را میداد.

در صبح روز هفتم نوامبر سال 1940 بادهایی با سرعت 42 مایل در ساعت باعث چرخش ناگهانی پل باریک تاکوما (Tacoma Narrows Bridge ( شد که سرانجام باعث فروریختگی آن گشت.با اینکه این تصادف هیچ قربانی جانی نگرفت اما باعث شد مهندسین عمران به دنبال راه های تازه ای برای جلوگیری از فروپاشی پلها باشند.برخی از آمار مهم این پل در زیر آمده است:این پل واقع شده در تاکوما – واشینگتن – آمریکا بود که در سال 1940 تکمیل شد. این یک پل معلق بود به طول 7392 فوت که با صرف هزینه 6.4 میلیون دلار ساخته شد. بزرگترین پایه آن 2800 فوت ارتفاع داشت.این پل توسط مهندسی با نام Moisseiff طراحی شده بود که آنرا با یک قطعه استیل محکم و تراز شده در زیر محل عبور پل تقویت کرده بود.اما مشکل از همان لحظه های اولی که این پل برای عبور و مرور باز شد آغاز شد. با وزیدن بادهای قوی این پل بیشتر از اندازه ی درنظر گرفته شده تکان میخورد که باعث بوجود آمدن موجهایی میشد که در طول پول در جریان بودند. به همین دلیل تنها بعد از 4 ماه از تکمیل آن این پل از بین رفت.
در تحقیقات معلوم شد قطعه استیلی که برای تقویت پل در نظر گرفته شده بود باعث بسته شدن راه باد میشد که در نهایت باعث فروپاشیدن پل شد. با دانستن این واقعیت یک پل جدید ساخته شد که با داشتن خرپای ها امکان عبور باد را میداد.

تصویری از زمان ریزش پل Tacoma در واشنگتن آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *