چرا بشر به فکر ایجاد ساختمانهای عمودی افتاد؟

ارسال شده توسط: Mohsen Nik

بسمه تعالی
خلاصه مطلب
در این مقاله به این موضوع میپردازیم که چرا بشر با توجه به مشکلاتی که وجود داشت به فکر ایجاد ساختمانهای عمودی افتاد.
ابتدا معانی مختلف برج را بیان کرده سپس به بررسی برجهای ساختمانی پرداخته و برخی از برجهای جهان را نمایش داده و اطلاعات و جزییاتی در مورد آنها بیان میشود همچنین بزرگترین برج جهان وشهر عمودی 3 کیلومتری که در آینده ساخته خواهد شدنمایش داده میشود
برجها به سادگی ساخته نمیشوند و در طراحی آنها مشکلاتی از جمله مقابله با نیروهای باد وزلزله و ارتعاش و … وجود دارد
بشر بر این مشکلات غلبه کرده و خود را به آسمان نزدیک میکنداما چرا ؟
انسان به خاطر میل به بلند پروازی و کاربری هایی که برج دارد به این مهم دست یافت
برج کاربریهایی از جمله استراتزیک مخابراتی ارتباطی حمل و نقل  گردشگری و… دارد که باعث شد انسان به ساختن برج پرداخت.
مقدمه
در فرهنگ لغت برج تعاریف مختلفی دارد از جمله:
برج‌:ساختمانی بلند را گویند که با هدف اسکان، گردشگری، نصب آنتن‌های مخابراتی و… ساخته‌می‌شود. مانند:برج میلاد، برج ایفل و …
برج‌:در نجوم، به هریک از بخش‌های دوازده‌گانهٔ دائرةالبروج گفته می شود.
برج:‌در گاه‌شماری، به هریک از دوازده ماه در یک سال خورشیدی گفته می شود.
برج‌:نام کتابی پادآرمانشهری از آثار جِی. جی. بالارد است.
برج‌:نوعی از برج محزن‌دار است. (7)
.
.
.
برجهای ساختمانی
برجهاسازه‌های بلند ساخته دست انسان هستند که همیشه ارتفاع آن‌ها از پهنای آن‌ها بسیار بیشتر است و معمولاً سود و کاربرد معنی داری دارند.
برج‌ها معمولاً برای استفاده از ارتفاع بلندشان ساخته می‌شوند و می‌توانند به تنهایی ایستایی داشته باشند و یا به عنوان بخشی از یک ساختار یا ساختمان بزرگتر مورد استفاده قرار بگیرند.
اصل مطلب
بزرگترین برج جهان
برج خلیفه
آسمانخراشی است که در شهر دبی در امارات متحدهٔ عربی قرار دارد. این برج با ۱۶۰ طبقه و ارتفاع ۸۲۸ متر (به گفته سازندگان این برج ارتفاع برج خیلفه تا نوک آنتن آن به بیش از یک کیلومتر می‌رسد هر چند تا کنون ارتفاع واقعی این برج اعلام نشده‌است چرا که با اصرار اماراتی‌ها طول این برج در زمان ساخت افزایش یافت و از اعلام اولیه فراتر رفت)، در حال حاضر عنوان بلندترین سازه ساخته شده به دست بشر را به خود اختصاص داده‌است. برج خلیفه در روز چهارم ژانویهٔ ۲۰۱۰ گشایش یافت.
این برج دارای بخش‌هایی با کاربردهای تفریحی، مسکونی، تجاری و اداری می‌باشد و بخشی از آن نیز به عنوان هتل درنظر گرفته شده‌است.
برج خلیفه تا زمان افتتاح۷ رکورد دارد:
·         بلندترین برج جهان
·         بلندترین سازه جهان که بدون کمک کابل و یا وسیله دیگری سرپاست
·         دارا بودن بیشترین طبقات
·         دارا بودن بیشترین مساحت طبقات بین ساختمان‌های جهان
·         بزرگترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج
·         دارا بودن آسانسور با بیشترین مسافت طی شده
·         دارا بودن بلندترین آسانسور باربری جهان
جزییاتی از بزرگترین برج جهان
این برج 200 طبقه ای شامل یک هزار و 44 واحد آپارتمان است که 165 واحد آن کاربری مسکونی دارند.
در برج خلیفه همچنین 330 هزار متر مکعب بتن ریزی، 39  هزار تن فولاد ، 103 هزار مترمربع شیشه، 15 هزار و 500 مترمربع فولاد ضد زنگ استفاده شده است.
به طور کلی مساحت زیربنای این برج 526 هزار و 760 مترمربع است. برج خلیفه دارای مرتفع ترین سکو برای استقرار افراد و مشاهده مناظر، بلندترین پلکان و مرتفع ترین رستوران، فوراره و استخر در جهان است.
همچنین 900 واحد هتل آپارتمان علاوه بر هتل مجزا در این برج تعبیه شده است که در آینده افتتاح خواهند شد. این برج با 24 هزار و 348 پنل عایقی برای درامان ماندن از گرمای امارات نیز پوشیده شده است.
در روند عملیات اجرایی ساخت برج خلیفه  حدود 12 هزار کارگر از 100 کشور جهان مشغول به کار بوده اند. این برج را می توان از مسافت 95 کیلومتری رویت کرد. شکل معماری آن نیز از بالا به شکل هندسی حلزونی و گل کریستالی است.
برج خلیفه همچنین دارای سریعترین آسانسور جهان است که سرعت آن 40 کیلومتر در ساعت است. 57 آسانسور در این برج فعال خواهند بود و از پارکینگ زیرزمینی برای استقرار سه هزار خودرو برخوردار است
براساس برآوردها پس از افتتاح کامل تمامی بخش های برج خلیفه، 12 هزار نفر با مقاصد مختلف در این برج مستقر خواهند شد که می توان آن را “شهر عمودی” توصیف کرد.
همچنین بیش از 60 شرکت پیمانکار و مشاوره در پروژه ساخت برج خلیفه از کشورهای مختلف جهان مشارکت داشتند.
ساخت برج خلیفه 22 میلیون ساعت، کار برده است.
مهندس طراح این برج می گوید :
ما از ساختن برج دوبی بسیار آموختیم. به نظر من اکنون می‌توانیم برج به ارتفاع یک کیلومتر را به آسانی بسازیم. من در مورد توانایی‌مان برای بالاتر رفتن خوش‌بین هستم.”(4)
برخی از برجهای جهان:
برج پیزا
برج کج پیزا واقع شده در شهر پیزا در ایتالیا، با وجودی که تنها برج کج جهان نیست، ولی مشهورترین آن در کل جهان می‌باشد.
این برج با با ۸۵ متر طول و ۱۴۵۰۰ تن وزن در توسکنی ایتالیا واقع است. آغاز ساخت این برج در دوره رنسانس در ۹ آگوست ۱۱۷۳ به انجام رسید. گفته می‌شود در آن دوره ، ثروتمندان ایتالیا و طبقه اشراف برای رقابت با یکدیگر مشهورترین هنرمندان و معماران را مأمور ساختن شاهکارهای معماری می‌کردند.
در قرن دوازدهم ، اهالی شهر پیزا تصمیم گرفتند کلیسای آنها برجی داشته باشد که برج سینت مارک را تحت تأثیر قرار دهد. پس از آن که پایه‌های بنا حفر شد، معماری کار آزموده به نام پیزانو که مسئول ساختمان این برج بود، نخستین سنگ آن را بنا نهاد. اما چند سال پس از شروع ساخت آن، هنگامی که تنها سه طبقه پایینی آن به پایان رسیده بود و پیش از آنکه ارتفاع برج به ۱۲ متر برسد، این برج خمیدگی خودش به سمت جنوب‌شرقی را نشان داده بود. پس از آن ساخت این برج به مدت ۱۰۰ سال متوقف شد.
در سال ۱۲۳۴ از معمار دیگری به نام بناناتو خواسته شد تا ساختمان برج را تمام کند. او چهارمین سقف بنا را به پایان رساند و آن را نیمه تمام گذارد و چهار طبقه بعدی آن با همان تمایل به خمیدگی به پایان رسید. سپس معمار دیگری رشته کار را بدست گرفت و طبقات پنجم و ششم را تمام کرد، اما پایه اصلی همچنان منحرف می‌شد.
تقریبا هزار سال بعد ، معماری به نام پیزانو ساختمان آخرین بالکن را به پایان رساند و ناقوس‌های برج را در نزدیک مرکز ثقل نصب کرد.
بدین ترتیب در سال ۱۳۵۰، یعنی پس از ۱۷۶ سال ، ساختمان برج به ارتفاع ۸۵ متر با تعداد ۷ زنگ در بالای آن به وزن بیش ۲۹ تن ، پایان یافت. از آن زمان تا کنون و در مدت ۷٫۵ قرن مدام به انحراف این برج افزوده شده و در حال حاضر ۴۴۵ سانتیمتر از خط اصلی خود انحراف پیدا کرده‌است.
این برج ۵۵ متر بلندی و هفت ناقوس داشت، که به علت خطر ریزش آن، ناقوس‌های آن به صدا در نمی‌آمدند. در آن ۳۰۰ پله نصب شده‌است و ضخامت پی‌های برج در حدود ۵ متر است که روی ماسه، کار گذاشته شده‌اند. عده‌ای معتقد هستند همین امر سبب کج شدن برج شده‌است. کارشناسان می‌گویند علت اصلی انحراف برج مربوط به خاک زیربنای آن است که دارای ساختمان اسفنجی می‌باشد. این منطقه از شن و خاک و رس آبرفتی حاوی ۶۰ درصد آب تشکیل شده و در حقیقت بنای برج روی یک زمین باتلاقی ساخته شده‌است.
انفجار بیش از یک هزار بمب در جنگ جهانی دوم در این شهر و وقوع حدود ۱۰۰ زلزله خفیف و شدید در این منطقه ، نتوانسته‌است برج کج را به زمین بیندازد و این برج هنوز هم به خمیدگی خود ادامه می‌دهد. کل انحراف برج ۲/۴ متر است که ۳۰ سانتیمتر این کجی، مربوط به ۱۰۰ سال اخیر است. این برج هر سال ۲٫۵ سانتیمتر به سمت زمین کج می‌شود و گفته می‌شود احتمالا تا ۸۰ سال دیگر سقوط خواهد کرد.
این برج به این ترتیب، به نشان اصلی شهر پیزا تبدیل شد و سال ۱۹۸۷ نیز توسط یونسکو به میراث فرهنگی پیوست.
از ۷ ژانویه ۱۹۹۰ بازدید از این برج توسط توریستان ممنوع شد. چون خطر ریزش آن افزایش پیدا کرده بود. پس از ۱۲ سال و کمی راست‌سازی برج از ۱۵ دسامبر ۲۰۰۱، دیدار از این برج ۱۴،۵۰۰ تُنی مجدداً توسط بازدیدکنندگان آزاد شد.
برج آمریکاس
یک برج تفریحی و دیدبانی شهر سن آنتونیو در تگزاس است.
این برج که ۲۲۹ متر بلندا دارد، درسال ۱۹۶۸ ساخته گردید.
رستوران بالای برج ساعتی یک بار گردش می‌کند، و بازدیدکنندگان توانایی دیدن شهر در هوای آزاد از بالای برج را دارند.
برج آزادی
برج آزادی نماد شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹ با نام برج شهیاد آریامهر، به دستور فرح پهلوی برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران طراحی و ساخته‌شد. این برج، پس از انقلاب ۱۳۵۷ به نام «برج آزادی» معروف گردیده‌است.
برج آزادی در ایران، نمونه‌ای از نماد و نشانه‌های شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق‌های معماری پیش از اسلام و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ‌های نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند.
برج آزادی به صورت یک تندیس ساخته شده است و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است.
برج میلاد
برج میلاد نام آسمان‌خراشی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. برج میلاد بلندترین برج ایران، چهارمین برج مخابراتی و نوزدهمین برج بلند جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برجهای دنیا مقام نخست را دارد. این سازه به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.
مشخصات فنی
این برج سازه‌ای است بتنی با کاربردهای متنوع، ۴۳۵ متر از سطح زمینهای مجاور ارتفاع دارد که ۳۱۵ متر از آن مربوط به شفت بتنی و ۱۲۰ متر دیگر مربوط به آنتن برج است.
وزن برج میلاد ۱۶۱٬۰۰۰ تُن و زیربنای آن ۵٫۵ برابر یک زمین فوتبال است.
پایهٔ اصلی برج بتن آرمه است. ارتفاع آن ۳۱۵ متر از روی زمین‌طبیعی با مقطع حجره‌ای (سلولار) است. حدود ۳۳۰۰۰ متر مکعب بتن در آن مصرف شده‌است. این بدنه شامل هسته مرکزی و چهار عدد باله‌است.
درون هسته مرکزی ۳ حجره به آسانسورها و یک حجره به راه پله اضطراری اختصاص یافته‌است. باله در تراز صفر برج به‌صورت ذوزنقه در چهار طرف قرار دارد و تا ارتفاع ۲۴۰ متری به‌صورت هرمی شکل کاهش مقطع دارد. هسته مرکز از این تراز به تنهایی تا ۳۱۵ متر ادامه می‌یابد. از تراز ۲۴۵ تا ۳۱۵ متر سازه رأس برج قرار دارد.
برج ایفل
اعداد و ارقام
برج ایفل با 300 متر ارتفاع تقریبا معادل یک ساختمان 70 طبقه می باشد، با انضمام یک آنتن 24 متری که در بالای آن قرار گرفته ارتفاع کلی برج به 324 متر – یک ساختمان 81 طبقه – می رسد.
ایفل در سال 1889 به عنوان مرتفع ترین برج جهان بنا شد و این عنوان را تا سال 1930 که آسمانخراش کرایسلر (Chrysler) با 319 متر ارتفاع در شهر نیویورک ساخته شد، حفظ کرد. امروزه ایفل، در کشور فرانسه پس از برج فرستنده Allouis Longwave با 350 متر ارتفاع، در رده دوم قرار دارد، اما در شهر پاریس کماکان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
در این بنا 7,300 تن فلز به کار رفته و وزن کلی آن 10,100 تن می باشد. تعداد پله هایی که به نوک برج منتهی می شود تقریبا پس از هر بار بازسازی تغییر کرده، در ابتدا 1,710 پله وجود داشت، در اوایل دهه 1980 پس از اولین بازسازی، تعداد آنها به 1,920 رسید و امروز نیز 1,665 پله در ایفل به چشم می خورد.
بسته به دمای محیط اطراف، نوک برج ممکن است بر اثر انبساط فلزات، در قسمتی از برج که به سمت خورشید است، تا هشت سانتی متر تغییر مکان داشته باشد.
به منظور حفاظت در مقابل زنگ زدگی هر هفت سال یک بار با استفاده از 50 تن رنگ، ایفل را رنگ می کنند. رنگ هایی که به کار گرفته می شود بسته به موقعیت متغیر است، در حال حاضر رنگ ایفل تقریبا قهوه ای است. (4).
و اما شهر عمودی :
باز هم طبیعت منبع الهامی برای دانشمندان و مهندسان تبدیل شده است. در سراسر جهان از جمله دوبی و شرق دور برج های سر به فلک کشیده متعدد و زیبایی دیده می‌شوند که با استفاده از آخرین فناوری های روز ساختمان سازی طراحی و ساخته شده‌اند. البته ارتفاع این برج ها عمدتآ از ۴۰۰ یا ۵۰۰ متر تجاوز نمی‌کند. اکنون تصور کنید در آینده‌ای نزدیک برجی مسکونی یا بهتر بگوییم شهری عمودی به ارتفاع بیش از سه کیلومتر با عرض پایه بیش از یک و نیم کیلومتر ساخته شود.
جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر نیز در این برج ساکن خواهند شد. ساخت این سازه عظیم به عنوان یکی از تازه ترین راهکار های بشر برای مقابله با افزایش جمعیت و پاسخی به نیاز آنها به مشکل است.
ایده‌ کلی ساخت این برج از لانه‌ی موریانه ها الهام گرفته شده است!
این برج استثنایی Ultima Tower نام دارد که طراحی و ساخت آن از سوی شرکت آمریکایی موسوم به Eugene Tsui در دست بررسی قرار دارد. این سازه عظیم که با استفاده از مدرن ترین تکنیک های استاندارد ساختمان سازی و با توجه به معیار هایی نظیر مقاومت در برابر زمین لرزه و سیل ساخته خواهد شد، بیش از آن که یک پروژه معماری باشد مجموعه‌ای از اکو سیستم ها البته در ابعاد کوچک است. این پروژه به صورت خودکار ایده هایی استثنایی در خصوص چگونگی تولید انرژی ، استفاده موثر از آب و مسایلی دیگر از جمله چگونگی حمل و نقل و جابجایی را مطرح می‌کند.
قرار است این برج با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار و در آینده‌ای نزدیک در نقطه‌ای که هنوز تصمیم نهایی درباره آن اتخاذ نشده است ساخته شود ، اما به نظر می‌رسد با توجه به ادامه روند نگران کننده ازدیاد جمعیت این پروژه زودتر از تصورات مدیران شرکت آغاز به کار کند. رفتن از طبقه همکف این برج به آخرین طبقه آن با آسانسور سریع السیر ۱۰ دقیقه طول می‌کشد!
همچنین برای خنک سازی این برج از روش هایی همچون استفاده از جریان آب و انتقال حرارت اضافی به سطوح فوقانی سازه و در نهایت انتقال آن به سطوح بالایی اتمسفر زمین استفاده خواهد شد.
گفته می‌شود تمام سطح خارجی این سازه از صفحات خورشیدی پوشیده خواهد شد و از آن گذشته وجود اختلاف فشار هوا میان قسمت پایین و بالای برج کمک زیادی به تولید برق خواهد کرد.
قرار است این برج در ۱۲۰ بخش جزا که هر یک شامل چند طبقه و اکو سیستم خاص خود است ساخته شود. همچنین انبار های بزرگ آبی در ۱۲ قسمت مجزای این سازه ساخته خواهد شد تا از آنها برای اطفای حریق استفاده شود.
Ultima Tower در یک نگاه:
ارتفاع: ۳۲۱۸/۷ متر
قطر(همکف): ۱/۸ کیلومتر
مساحت زمین: ۱۴ کیلومتر مربع
زیربنا: ۱۴۰ کیلومتر مربع
تعداد طبقات: ۵۰۰
جمعیت: یک میلیون نفر
سرعت آسانسور: ۶ متر بر ثانیه (۲۱ کیلومتر بر ساعت)
هزینه ساخت: ۱۵۰ میلیارد دلار
برجها به سادگی ساخته نمیشوند و هر چه سازه بلندتر می شودنیروهای بیشتروپیچیده تری بر سازه وارد میشود و طراحان میبایست سازه را طوری طراحی کنند که بر این نیروها غلبه کند در زیر به برخی از این نیروها اشاره می شود
نیروهای وارد بر برج
نیروی جانبی
اهمیت اثر نیروی جانبی با بالا رفتن ارتفاع ساختمان با سرعت زیادی افزایش می یابد. در ارتفاع معینی تغییر مکان جانبی ساختمان چنان زیاد می شود که ملاحظات سختی کنترل کننده طرح می گردند تا اینکه مقاومت مصالح سازه ای.درجه سختی اساسا بستگی به نوع سیستم سازه دارد.بعلاوه بازده هر سیستم خاصی مستقیما با مقدار مصالح مصرف شده ارتباط دارد.بنابراین از بهینه کردن سازه برای شرایط فضایی معینی باید با حداقل وزن حداکثر سختی حاصل شود.این عمل منجربه ابداع سیستم های سازه ای مناسب برای حدود ارتفاعات معین میگردد. بعضی از عواملی که در توسعه این سیستم های تازه نقش مهمی داشته اند عبارتند از:
مصالح سازه ای با مقاومت زیاد.
عمل مرکب بین عناصر سازه ای ساخته شده از دو یا چند نوع مصالح.
روش های جدید اتصال قطعات.
تخمین رفتار پیچیده سازه ها به وسیله ماشین های حسابگر الکترونیک(کامپیو تر).
استفاده از مصالح ساختمانی سبک تر.
روش های اجرایی جدید.
نیروی باد
بار باد مانند بار زلزله نیست که به صورت رفت و برگشتی و به پای سازه­ اعمال گردد، بلکه شدت این نیرو در ارتفاعات مختلف، متفاوت است و باعث ایجاد مکش و ضربه نیز در سازه می­شود و بعضی اوقات به صورت قائم بر سازه اعمال می­گردد. بنابراین تأثیر بار باد بر سازه بلند بسیار بیشتر از سازه کوتاه است به طوری که در طراحی سازه بلند می­تواند از زلزله تعیین کننده­تر باشد
. تاثیرات باد بر یک سازه بلند نه تنها ملاحظات خاص در طراحی اعضای سازه­ای را می­طلبد بلکه بعضی مسائلی به وجود می­آورد که باعث صلب آسایش ساکنین و استفاده کنندگان سازه­های بلند می­شود. ساده­ترین اتفاقی که ممکن است در اثر وزش باد به وجود بیاید، اختلاف دما و فشار هوا در بیرون و داخل ساختمان است، این امر باعث می­شود که هوا از آسانسورها و پله­ها به بالا کشیده شود، در نتیجه باز کردن درها به داخل راه­پله­ها مشکل شده و صدای باد در طبقات بالا بپیچد. همچنین وزش بادهای سرد و قوی در بالای ساختمان موجب ایجاد مشکلات گرمایشی می­گردد. از طرفی با وزش باد به یک وجه سازه، در طرف دیگر فشار کاهش می­یابد و ممکن است شیشه­های پنجره­ها بیرون بپرند. این مسائل، هیچ خسارات سازه­ای به دنبال ندارند اما همانطور که گفته شد موجب اختلال در آسایش می­شوند. هم چنین ممکن است  سازه طوری طراحی شده باشد که در اثر تغییر مکان­هایی ناشی از باد یا زلزله ضعیف دچار آسیب نشود، اما این تغییر مکانها باعث ایجاد ناراحتی هایی در حد سرگیچه یا احساس عدم تعادل شوند که در حدود بهره­برداری این مشکل به هیچ وجه قابل قبول نیست.دو روش آیین نامه­ای، روش استاتیکی و روش دینامیکی برای تخمین بار وزشهای ناگهانی باد معرفی شده است
نیروی زلزله وارتعاش
با توجه به اينكه فونداسيون، تكيه گاه ساختمان و خاك تكيه گاه پي مي باشد، خاك – فونداسيون و سازه فوقاني، يك سيستم اندركنشي را تشكيل مي دهد كه تحت بارگذاري ديناميكي، كل مجموعه در ارتعاش خواهد بود. امواج زلزله از اعماق زير خاك از طريق خاك به سازه منتقل مي گردد. بنابراين، بكارگيري شتاب زلزله به عنوان ورودي در سطح زمين به طور مستقيم در محاسبه پاسخ لرزه اي سازه، با گيردار فرض كردن پاي ساختمان نامعقول مي باشد. دو دليل زير مويد اين مطلب است:
1) لايه هاي متعدد خاك روي بسيتر سنگي تحت بارگذاري زلزله تغيير شكل ميدهند.
2) ركوردهاي ثبت شده نشان ميدهد كه مقادير شتاب در بستر سنگي كمتر از مقادير نظير در بستر آزاد ميباشد كه ارتعاش سازه، روي فونداسيون اثر متقابل داشته و مولفه هاي طيف و دامنه حركت آن را تغيير مي دهد و قسمتي از انرژي در اثر تغيير شكل خاك و فونداسون مستهلك شده، كه اين امر به كاهش انرژي مستهلك شده در طي ارتعاش سازه كمك خواهد كرد.
در سازه هاي بلند كه مخصوصا بر روي خاك نرم فزار گرفته باشد پاسخ هاي سازه تحت تاثير اندركنش سازه و خاك قرار مي گيرند. همچنين در ساختمان هاي بلند، اثرات مرتبه دوم مانند دلتا-P بر پاسخ هاي سازه تاثير مي گذارند. با توجه به اهميت موضوع، رفتارديناميكي سازه هاي بلند با در نظر گرفتن اثر متقابل خاك و سازه و اثرات دلتا-P مورد بررسي قرار مي گيرند. در اين مطالعه 2 ساختمان 10و20 طبقه فولادي به سيستم قاب خمشي كه بر روي نرم ترين و سخت ترين خاك استاندارد زلزله 2800 ايران با عمق هاي خاك مختلف روي بستر سنگي قرار گرفته باشند، با در نظر گرفتن اثرات دلتا-P و بدون در نظر گرفتن آن تحت سه ركورد زلزله متفاوت مورد بررسي قرار مي گيرند. نتايج نشانمي دهد كه نوع خاك و اثر اندركنش سازه و خاك در مقايسه با اثرات دلتا-P پاسخ هاي يك سازه بلند را بيشتر تحت تاثير قرار مي دهد. (1)(2)(3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *