اگر سد هوور بشکند چه میشود؟!

سد هوور (Hoover Dam) را میتوان یک معجزه مدرن عمرانی دانست. ارتفاع این سد بیش از 700 فوت است (در حدود ارتفاع یک آسمانخراش 70 طبقه). در قسمت بالایی طول سد به 1200 فوت میرسد. در قسمت پایینی سد ضخامتش 660 فوت و در قسمت بالایی 45 فوت است. ابعادی که سلامت سد را تضمین میکنند!

عمق آب دریاچه پشت سد بیش از 500 فوت است و این دریاچه چیزی در حدود 10 تریلیون گالون آب را در خود جای داده است.

با ابعادی که سد هوور دارد تصور اینکه روزی بشکند و تخریب شود بسیار دشوار خواهد بود اما فرض کنید بر اثر یک زلزله بسیار بزرگ و یا یک بمب بسیار قدرتمند این سد بطور کامل تخریب شود. فکر میکنید چه اتفاقی بیفتد؟!

اولین اتفاقی که می افتد جاری شدن این 10 تریلیون گالون آب به شکل یک سونامی عظیم به پایین دست سد خواهد بود.

سد هوور در منطقه ای کویری ساخته شده است و جمعیت زیادی در پایین دست آن زندگی نمیکنند با این وجود هنوز جمعیت قابل ملاحظه ای در معرض خطر خواهند بود: شهر Lake Havasu با جمعیت 40,000 نفر – شهر Bullhead با جمعیت 30,000 نفر همچنین Blythe و Laughlin و نوادا کالیفرنیا هر کدام حدود 10,000 نفر جمعیت دارند.

در پایین دست سد هوور دریاچه بزرگ دیگری با نام دریاچه موهاوه (Mohave Lake) وجود دارد که در پشت سد دیویس (Davis Dam) ایجاد شده است و در پایین دست سد دیویس دریاچه ی دیگری با نام Havasu در پشت سد پارکر (Parker Dam) ایجاد شده است.  این سدها از سد هوور بسیار کوچکتر هستند مثلا سد پارکر تنها 200 بیلیون گالون آب را در پشت خود نگه میدارد. به همین دلیل به احتمال زیاد با جاری شدن آب پشت سد هوور به داخل دریاچه پشت این سدهای کوچکتر به ترتیب باعث تخریب آنها نیز میشود. در اینجاست که خسارت قابل ملاحظه تر میشود زیرا این سدها تامین نیروی شهرهای بزرگی همچون لس آنجلس – لاس وگاس – فینکس – سان دیاگو را به عهده دارند. سد هوور در حدود 200 مگاوات برق تولید میکند ولی دو سد پارکر و دیویس مقدار کمتری تولید برق دارند. مجموع این سه سد با هم چیزی در حدود 300 مگاوات برق تولید مینمایند. مطمئنا با از بین رفتن این منابع تولید برق, نواحی ذکر شده دچار مشکل خواهند شد. همچنین با تخریب این سدها, کشاورزی منطقه نیز دچار مشکل کم آبی خواهد شد. زیرا کشاورزان دره امپریال بیشتر آب کشاورزی خود را از طریق سیستمهای آبیاری که در رودخانه کلرادو قرار دارد تامین میکنند که با جاری شدن سیل آب پشت سدها, این سیستمها نیز دچار خسارات و نابودی میشوند. قبل از قرار دادن این سیستمها آبیاری, دره امپریال یک صحرای بلا استفاده بوده اما امروزه بیش از 500,000 هکتار زمین کشاورزی در این منطقه قرار دارد که سبزیجات و میوه جاتی با ارزش دلاری بیش از یک بیلیون دلار در سال را تولید میکنند.

همچنین کمبود زیادی در آب آشامیدنی بوجود خواهد آمد. مثلا لاس وگاس بیش از 85% از آب آشامیدنی خود را از دریاچه Mead (Mead Lake) که در پشت سد هوور قرار دارد تامین میکند. با کمبود آب آشامیدنی و برق, عملا لاس وگاس غیر قابل سکونت خواهد شد و این موضوع باعث جابجایی 1.5 میلیون نفر ساکنین آن میشود.

آیا جالب نیست که چگونه جان و زندگی این همه انسان به یک سد بستگی دارد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *