ساختمان اتو (فلت آیرون) منهتن نیویورک

کد آسمانخراش در سایت: 096

ساختمان فلت آیرون (Flat Iron) - ساختمان اتو

ساختمان فلت آیرون (Flat Iron) به معنای اتو, که قبلا با نام ساختمان فولر (Fuller building) معروف بوده در خیابان پنجم 175 در منهتن نیویورک واقع شده است. این آسمانخراش در زمان تکمیل (سال 1902) یکی از بلندترین ساختمانهای شهر و البته یکی از پیشگامان در طرحهای معماری ساختمانهای بلند در دنیا بود. شکل ظاهری این ساختمان به دلیل اینکه در نوک یک بلوک مثلثی واقع شده است به شکل مثلث است.

ساختمان اتو - فلت آیرون در اوایل افتتاح

این ساختمان یکی از مشهورترین ساختمانهای نیویورک بوده و در بسیاری از فیلمها و عکسها در طول عمر حدودا 110 ساله خود مشاهده شده است.

ساختمان فلت آیرون (ساختمان اتو) توسط گروه معماری که Daniel Burnham (دانیل برنهام) جمع آوری کرده بود طراحی شد. در واقع معمار اصلی این طرح فردی به نام Frederich P. Dinkelberg بود که یک معمار پنسیلوانیا الاصل بود. جالبی طرح این ساختمان علاوه بر شکل مثلثی آن به دلیل سایتی که بر روی آن واقع است, در تفاوت آن با دیگر آسمانخراشهای آن دوره بود که همگی متشکل از یک بلوک بسیار حجیم بودند که بر روی آن بلوکهای کوچکتر قرار میگرفتند.

ساختمان FlatIron در زمان ساخت

سازه این ساختمان 22 طبقه از قاب فولادی ساخته شده به همین دلیل برعکس دیگر ساختمانهای بلند آن دوره که پایه بسیار حجیمی داشتند, از این موضوع مستثنی است.

زاویه نوک پلان این ساختمان (راس بالایی مثلث) حدودا 25 درجه است.

نمایی از داخل یکی از دفاتر اداری موجود در زاویه راس ساختمان فلت آیرون - ساختمان امپایر استیت را میتوانید از پنجره مشاهده کنید.
نمایی از داخل یکی از دفاتر اداری موجود در زاویه راس ساختمان فلت آیرون - ساختمان امپایر استیت را میتوانید از پنجره مشاهده کنید.

 

سال افتتاح: 1902

تعداد طبقات : 22 طبقه

کاربری: اداری

ارتفاع: 87 متر

ساختمان اتو - لندمارک تاریخی منهتن

معماران:

D.H. Burnham & Co.

Daniel Burnham

Frederick Dinkelberg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *