طرحهای عجیب قدیمی برای نیویورک!

طرحهای عجیبی برای نیویورک که زمانی قرار بود اجرا شوند

امروزه طرحهای عجیب زیادی را هر روزه مشاهده میکنیم. طرح هتلهای زیردریایی, ساختمانهای متحرک, تونلهای استثنائی و … اما در گذشته طرحهای اینچنینی انگشت شمار بودند با این وجود از لحاظ عجیب بودن چیزی از طرحهای امروزی کم نداشتند!

در این لیست چند طرح عجیبی که برای نیویورک ارائه شده بود و در زمان خودشان برای اجرا بررسی شده بودند را معرفی میکنیم. به نظر شما در صورتی که چنین طرحهایی اجرا میشدند زندگی امروز ما چه تغییراتی میکرد؟

 

طرح شهر زیرزمینی نیویورک برای محافظت در برابر حمله هسته ای

طرح نیویورک ضد بمب اتمی:

در زمان جنگ سرد ترس از حمله هسته ای بالا گرفته بود, به همین دلیل یک طراح و ایده پرداز با نام Oscar Newman به فکر ایجاد طراحی افتاد که بر اساس آن مردم بتوانند زندگی عادی خود را اما در امنیت کامل و در زیر زمین ادامه  دهند. این شهر زیرزمینی قرار بود که در داخل فضای حفاری شده در صدها فوت زیر شهر نیویورک ساخته شود و نام شهر ” ضد بمب اتمی نیویورک 2 ” به آن داده شد. این طرح در سال 1969 منتشر شد. نکته جالب توجه در مورد این طرح این است که برای حفاری چنین فضایی در زیر زمین, خود اسکار نیومن پیشنهاد داده بود از بمبهای اتمی استفاده شود! بدین ترتیب که بمبهای اتمی را در زیر زمین فرو برده و با انفجار آنها اقدام به حفاری فضای مورد نظر کنند. شاید این تنها طرح ضد بمب اتمی است که برای ساخت آن باید از بمب اتمی استفاده کرد!

طرح پل عظیم بر روی رودخانه هادسون

پل عظیم بر روی رودخانه هادسون:

در طرحی که Gustav Lindenthal برای ساخت پلی عظیم بر روی رودخانه Hudson ارائه کرده بود, نیاز بود برجهایی با ارتفاع بیشتر از برج وول ورث (Woolworth) نیویورک ساخته شود! طول این پل 6000 فوت و عرض آن 200 فوت بود. همچنین این پل 200 فوت بالاتر از رودخانه قرار میگرفت و بر روی آن 12 ریل راه آهن, 24 لین عبور و مرور اتومبیل و 2 لین پیاده روی قرار داشت.

سیستم ریلی مرتفع به سمت مجسمه آزادی نیویورک

سیستم ریلی مرتفع به سمت مجسمه آزادی نیویورک:

اطلاعات زیادی راجع به این طرح موجود نیست اما گفته میشود این طرح اولین بار در سال 1887 به وسیله یک کاریکاتوریست ارائه شد که بعدها با توجه به ایده جالب وی, طراحان زیادی بر روی آن کار کردند.

گنبد شیشه ای روی شهر

گنبد شیشه ای Buckminster Fuller بر روی منهتن:

طراح این طرح اولین بار چنین سازه ای را در سال 1930 ارائه کرد. در این طرح منهتن نیویورک در داخل گنبد شیشه ای قرار میگرفت تا آب و هوای آن کنترل شده باشد. البته طرح گنبد شیشه ای پس از 1930 مورد استقبال طراحان زیادی قرار گرفت طوری که در اواخر قرن 20ام طرحهای مشابه زیادی برای مکانهای مختلفی ارائه شد.

تصویر پیشبینی آینده

پانوشت: شاید رشد تکنولوژی در صده اخیر بیشتر از تصور هر کسی بوده باشد. اما در فیلمی با عنوان “just imagine” که در سال 1930 ساخته شد فردی تخیلاتش را از سال 1980 (یعنی 50 سال بعد) مشابه تصویر بالا که قسمتی از فیلم مذکور است عنوان میکند. در این صحنه مشاهده میشود نیویورک دارای آسمانخراشهای بلند, ساختمانهای مدرن و های تک, اتوبانهای 16 باند و بسیاری از مواردی که واقعا امروزه مشاهده میشود, است. شاید این پیشبینی از تکنولوژی آینده نزدیکترین پیشبینی به واقعیت بوده باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *