تفاوت مدیریت ساخت با مدیریت پروژه در چیست؟

مدیریت ساخت - مدیریت پروژه

بسیاری از دانشجویان عزیز درباره تفاوت بین مدیریت ساخت با مدیریت پروژه سوال کرده اند و خواستند مقاله ای در این رابطه نوشته شود. با وجود اینکه بسیاری از افراد به دنبال پاسخ این سوال هستند اما متاسفانه اگر در اینترنت جستجو کنید هیچ پاسخ کامل و صحیحی برای آن پیدا نمیشود! کافی است برای امتحان این موضوع از موتور جستجوی گوگل استفاده نمایید. بنده سعی میکنم تفاوت این دو رشته را در این مقاله بطور کامل توضیح بدهم. امیدوارم براتون مفید باشد.

برای اینکه مقاله کامل باشد اول شباهت این دو رشته را توضیح میدهم. بطور تئوری هم مدیریت پروژه و هم مدیریت ساخت از سه طرف رابطه دارند: کارفرما, مشاور و پیمانکار.

مشاور در واقع نماینده کافرما (مالک) در مقابل پیمانکار است و هرگونه ارتباطات لازم بین کافرما و پیمانکار از طریق مشاور صورت میگیرد. گفتنی است تمامی امور ساخت و ساز توسط پیمانکار و پیمانکاران جزء صورت میگیرد اما مشاور مسئول تهیه نقشه ها, توسعه پروژه, بررسی کار, نظارت و … است.

مدیریت پروژه یا مدیریت ساخت؟

اما تفاوت مدیریت پروژه با مدیریت ساخت در چیست؟

اولین تفاوت این دو, در رابطه آنها با سه طرف ذکر شده در بالا است. در مدیریت پروژه, مشاور و پیمانکار هیچگونه قرارداد رسمی با یکدیگر ندارند. در واقع آنها یک رابطه با واسطه دارند که مشخص میکند هر کدام چه وظایفی دارند و چگونه باید با یکدیگر کار کنند. وظایف آنها بر روی همدیگر تاثیرگذار خواهد بود اما قرارداد آنها تنها با کارفرما است.

در مدیریت ساخت, پیمانکار رابطه مستقیم با مشاور دارد اما هیچ رابطه مستقیمی با کافرما ندارد. در این حالت کارفرما و پیمانکار یک رابطه با واسطه دارند. و حتی حق الزحمه پیمانکار با واسطه مشاور (اما توسط کارفرما) پرداخت میشود.

تفاوت مدیریت پروژه با مدیریت ساخت - رابطه کارفرما پیمانکار مشاور

دومین تفاوت بین مدیریت پروژه و مدیریت ساخت در نحوه انتخاب پیمانکار است. در مدیریت پروژه, کارفرما پیمانکار را انتخاب میکند. در این حالت کارفرما میتواند با مذاکره با یک یا چند پیمانکار یا برگزاری مناقصه مناسبترین را از نظر خودش انتخاب کند. و در این انتخاب کاملا مختار است. مشاور در این حالت تنها میتواند با کارفرما مشورت کند اما هیچگونه مسئولیت مستقیمی در این رابطه ندارد.

اما در مدیریت ساخت, مشاور بیشترین مسئولیت را برای انتخاب پیمانکار دارد. مشاور و کارفرما بصورت مشترک به توافق میرسند که برای انتخاب پیمانکار مناقصه برگزار کنند یا با یک پیمانکار خاص مذاکره کنند (پس از معلوم شدن بودجه پروژه). از این پس مشاور مسئول انتخاب مناسبترین پیمانکار خواهد بود و تمامی عواقب ناشی از این انتخاب به عهده مشاور خواهد بود.

مدیریت پروژه چیست؟ مدیریت ساخت چیست؟

سومین تفاوت بین مدیریت پروژه و مدیریت ساخت در مسئولیت است. در مدیریت پروژه,  مشاور تنها مسئولیت برای طرح را دارد و پیمانکار مسئول کار فیزیکی و انطباق با طرحهای پروژه است. در این روش, مسئولیت تمامی تصمیماتی که کارفرما بدون تایید مشاور میگیرد بر عهده خود کارفرما خواهد بود.

در مدیریت ساخت, مشاور هم مسئولیت طراحی را به عهده دارد و هم کار فیزیکی. اگر مشکلی پیش آید, طرف مقابل کارفرما تنها مشاور است و مشاور باید تمامی مسئولیت را به عهده بگیرد.

مزیتها و معایب مدیریت پروژه و مدیریت ساخت به صورت خلاصه:

مدیریت ساخت

مدیریت پروژه

مزیتها

معایب

مزیتها

معایب

1-      کارفرما درگیر تصمیمگیریهای جزئی نمیشود.

2-      کارفرما تمامی حق الزحمه و مخارج پروژه را تنها از طریق یک شرکت پرداخت میکند.

3-      معمولا پروژه زودتر به اتمام میرسد.

4-      کیفیت کار معمولا بالاتر خواهد بود (به دلیل مسئولیت بیشتر مشاور)

1-      معمولا پروژه گرانتر تمام میشود.

1-      کارفرما کنترل کامل بر روی تمامی جنبه های پروژه دارد.

2-      کارفرما در تصمیمگیری آزادتر است.

3-      کارفرما تصمیم نهایی را میگیرد.

4-      کافرما میتواند در قیمت با پیمانکاران مذاکره مستقیم کند.

1-      کافرما باید بیش از اندازه درگیر جزئیات پروژه بشود.

2-      کارفرما مسئول حق الزحمه و مخارج پروژه نسبت به هر یک از عوامل پروژه بصورت جداگانه خواهد بود.

مدیریت پروژه - مدیریت ساخت

نتیجه گیری: نمیتوان گفت مدیریت پروژه بهتر است یا مدیریت ساخت. بلکه به دلیل منحصر به فرد بودن هر پروژه باید بررسی شود کدام روش مناسب تر است. ممکن است در یک پروژه خاص مدیریت ساخت بازدهی (هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ زمانی) بهتری داشته باشد و در یک پروژه دیگر انتخاب بهتر مدیریت پروژه باشد. بصورت کلی مدیریت پروژه روش سنتی و مدیریت ساخت روش راحتتر انجام پروژه است. در هر دو روش هماهنگی های لازم بین منابع انسانی, مصالح,  ماشین آلات ساختمانی و … باید صورت گیرد. در مدیریت پروژه این هماهنگی ها به عهده کارفرما و در مدیریت ساخت به عهده مشاور است.

جزوه دستنویس اصول مدیریت ساخت

42 دیدگاه در “تفاوت مدیریت ساخت با مدیریت پروژه در چیست؟”

  1. با سلام خدمت دوستان عزیز.کسی میدونه که در دانشگاههای خارج کشور رشته های مدیریت ساخت و مدیریت پروژه با چه عنوانهایی شناخته میشه و تحت چه نامی در دانشگاههاشون ارائه میشه؟ممنون میشم کمکم کنید.

  2. سلام
    مدیریت ساخت با عنوان Construction management و مدیریت پروژه با عنوان Project management ارائه میشود. البته در اکثر دانشگاه های خارج از کشور مدیریت پروژه زیرمجموعه رشته معماری در نظر گرفته میشود و مدیریت ساخت زیر مجموعه رشته عمران با این وجود دانشجویان هر دو رشته میتونن هر کدام را که بخواهند انتخاب کنند.

  3. سلام..من دانشجویه مهندسی مدیریت پروژه ام…میخواستم ببینم برایه رشته من کدوم یکی از این دوتا بهتره..نمیدونم درسا عمران و بخونم برایه ارشد یا مدیریت پروژه رو!رمیشه کمک کنین..ممنون

  4. سلام
    با توجه به اینکه بنده در خارج از ایران در حال تحصیل هستم اطلاعاتی درباره منابع ارشد این دو رشته ندارم. اما درست متوجه سوال شما نیز نشدم! چون فکر کنم مهندسی مدیریت پروژه در مقطع کارشناسی تدریس نمیشود و تنها در مقطع ارشد تدریس میشود.

  5. باسلام و من لیسانس صنایع هستم با توجه به کارم که کنترل پروژه بوده میخوام در رشته مدیریت پروژه و یا ساخت ادامه بدم. خواستم بدونم رشته بدرد بخوری هست؟ خارج از ایران کجا میشه این رشته رو خوند ؟ آینده ای داره؟ ممنون

  6. سلام
    با توجه به اینکه بنده خودم در حال تحصیل در این رشته هستم مطمئنا به نظرم رشته مفید و جالبیه. البته من معتقدم مهمترین عامل در مفید یا خوب بودن یک رشته علاقه خود فرد به آن است. اما از لحاظ آینده کاری میتوان گفت همیشه به یک مدیر پروژه خوب نیاز است. تقریبا تمامی دانشگاه های معروف مهندسی دنیا این رشته را دارند. در سایت دانشگاه مورد نظر خود Project Management و Construction management را جستجو کنید.

  7. سلام
    من در مقطع کارشناسی ریاضیات و کاربردها خوندم و قصد تغییر رشته دارم میخواستم بدونم به نظر شما موفق میشم مدیریت ساخت بخونم؟ اصلا کار خوبیه؟ نظرتون چیه؟

  8. سلام
    بستگی به علاقه خودتون داره. اگر واقعا از مدیریت ساخت خوشتون میاد مطمئنا موفق میشید. احتمال زیاد لازم است یک سری از دروس دوره کارشناسی عمران رو برای تقویت پایه خود بخونین ولی مطمئنا اگر علاقه داشته باشین نه تنها کار سختی براتون نیست بلکه لذتبخش هم خواهد بود! اما اگر هنوز از علاقه خودتون مطمئن نیستین من توصیه میکنم قبل از اینکه چنین تصمیمی بگیرین درباره چارت درسی و آینده کاری و موقعیتهای احتمالی و … همگی خوب تحقیق کنین. چون مطمئنا نمیخواین از روی عدم آگاهی تصمیم بگیرین. برای من این رشته جذابیت زیادی داره اما من قبل از شروع تحقیق زیادی راجع به جزئیات این رشته کردم و با آگاهی این رشته رو انتخاب کردم.
    بطور خلاصه: از لحاظ شدنی بودن اینکار, 100% امکانپذیر است! از لحاظ موفقیت: فقط خودتون میتونین تشخیص بدین!

  9. سلام
    سوالتون خیلی شخصی بود و من بدون شناخت نمیتونم پاسخ مفیدی بدهم اما چیزی که فکر میکنم شاید بتونه کمکتون کنه رو ارسال کردم.

    موفق باشید.

  10. ممنون که جواب ذاذین احتمالا از طریق کنکور هنزهای ساخت و معماری شرکت کنم نه عمران بازم ممنون

  11. سلام
    برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور برای تحصیل در رشته مدیریت پروژه باید حتما در ایران کارشناسی ارشد بگیریم . من در کنکور کاردانی به کار شناسی در سال 90 رتبه ام 6 شد . ایا برررای تحصیل و بورس شدن باید رتبه ی تک رقمی در این رشته اورد؟. هزینه های تحصیل چطور است .؟ایا اصلا رتبه شدن در کنکور می تونه یه مزیت باشه ؟ممنون اگه جوابم رو بدید و اینکه ایا این شغل برای خانم ها هم خوبه و اینده شغلی داره چون من واقعا این رشته رو دوست دارم .

  12. سلام

    سوالتان بسیار کلی است و بستگی زیادی به کشور و دانشگاه مد نظر دارد. من میتونم درباره دانشگاه های اروپایی اظهار نظر کنم. برای تحصیل در رشته مدیریت پروژه یا مدیریت ساخت (یا هر رشته ی دیگر که در سطح کارشناسی ارشد تدریس میشود) داشتن مدرک کارشناسی لازم است. اگر دانشگاه مد نظر جزو دانشگاه های معروف باشد, داشتن معدل بالای 16 در کارشناسی نیز الزامی است. و البته موارد دیگری از جمله مدرک زبان و …
    مطمئنا داشتن رتبه خوب در کنکور میتواند یک امتیاز مثبت باشد که باید در رزومه و نامه اپلیکیشن اعلام شود. هر دانشگاهی البته موارد خاص دیگری نیز دارد اما این موارد کلیات بودند.
    برای بورسیه شدن هم هر طوری که شما بتوانید برتری علمی خود را نشان دهید شانس بیشتری برای بورسیه پیدا میکنید. و در آخر اینکه آینده شغلی نیز به موارد بسیار زیادی بستگی دارد اما مطمئنا جزو رشته های خوب از نظر شغلی است.

  13. سلام
    من لیسانس معماری هستم و میخواهم برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت در خارج از کشور اقدام کنم،یه هر دو رشته مدیریت پروژه وساخت علاقه دارم ولی موقعیت کاری برام خیلی مهمه،به نظر شما کدام رشته شرایط کاری بهتری دارد؟
    با تشکر

  14. با سلام

    هر دوی این رشته میتوانند در یک زمینه کار کنند. البته در اکثر اوقات, مدیران پروژه در پروژه های ساختمانی مشغول کار شده و مدیران ساخت در پروژه های زیرساختی. با توجه به این شرایط باید ببینید به کدام علاقه بیشتری دارید چون نمیتوان گفت کدام بازار کار بهتری دارد. چون هر دو میتوانند کار همدیگر را انجام دهند!

  15. سلام
    من کارشناسی رشته مدیریت پروژه را خوندم الان میخواهم بدونم برای ارشد بین این 3 رشت: عمران ومعماری و مدیریت پروژه کدام بهتره؟ به نظر شما کدا از نظر موقعیت شغلی بهتره؟

  16. سلام.من کاردانی معماری و بعد لیسانس معماری هستم و میخوام مدیریت ساخت یا پروژه بخونم ..به معماری و کارهاش علاقه ندارم ولی به هیجانات مدیریتی و کنترل پروژه علاقه دارم البته درساشو نخوندم ولی چیزی که از کار همیشه توی ذهنم هست بطور ذاتی اینه و دنبال پذیرش از دانشگاه میدل ایست ترکیه هستم برای ارشد هستم و دکترا اروپا ..میتونم ازتون خواهش کنم این رشته رو یه مقدار برام باز کنید و بگید وضعیت کار در ترکیه و اروپا برای این رشته چطوره و چیزی که معماری کمتری داشته باشه کدومه ساخت یت پروژه ؟ خیلی ممنون خیلی جوابتون مهمه

  17. سلام من لیسانس معماری هستم به معماری هم علاقه دارم اما شنیدم این رشته زیاد شده و شاید بازار کار خوب نداشته باشه و این که فوق و لیسانسش تو بازار خیلی فرق نداره ولی مدیریت پروژه در صورت قبولی و پیدا کردن کار درامدش خوبه .گیج شدم نمی دونم کدو م خوبه و درامد بهتری داره .من خانمم و شنیدم واسه خانم ها هم خوب نیست….اما من روحیه ی مدیریتی خوبی دارم .کدوم بهتره مخصوصا از نظر درامد

  18. سلام من کارشناسی مهندسی مدیریت پروژه خوندم الان که فهمیدم ارشد مهندسی مدیریت پروژه جزو معماری هست .نمیدونم مدیریت ساخت که جزو عمران هست بخونم بهتره یا مدیریت ساخت.میشه راهنماییم کنید که کدوم بهتره ؟ ممنون

  19. با سلام

    این دو رشته بسیار مشابه یکدیگر هستند و بسته به کشور و دانشگاه ممکن است تفاوتهایی با همدیگر داشته باشند. طبق تجربه شخصی بنده مدیریت پروژه بیشتر به پروژه های ساختمانی پرداخته و مدیریت ساخت به پروژه های زیرساختی. با این وجود هر دو میتوانند در شاخه یکدیگر کار کنند. اما با این وجود یک گزینه برای انتخاب رشته میتواند این باشد که آیا میخواهید در آینده در پروژه های ساختمانی مشغول به کار شوید یا پروژه های زیرساختی؟

  20. سلام. رشته مهندسی مدیریت پروژه برای کاردانی هم توی لیست انتخاب رشته ها هست اگر این رشته رو من از کار دانی بخونم کارشناسی و کارشناسی ارشد هم داره؟

  21. با سلام
    چه دروسي از مقطع كارشناسي براي ادامه تحصيل در ارشدِ رشته مديريت ساخت و پروژه نياز به مرور داره ؟
    توضيح اينكه من كارشناسي م عمران بوده.

  22. با سلام
    من قصد دارم برای ارشد شروع به خوندن کنم ولی نمیدونم ارشد معماری رو انتخاب کنم یا ارشد مدیریت پروژه ؟
    از لحاظ روحیه .روحیه مدیریتی قوی دارم و علاقمندم به کارهای مدیریتی
    و از لحاظ معماری هم دوست دارم این رشته رو ولی تا چشم به اطرافم میندازم میبینم پر از فارغالتحصیل ارشد معمارین و این موضوع یک مقداری دلسردم میکنه
    و اما سوالم
    من بی نهایت گیجم و نمیدونم کدوم رشته رو انتخاب کنم با توجه به اینکه زمانم برای امادگی کنکور داره میگذره نمیتونم تصمیم بگیرم میشه کمکم کنید تصمیم بگیرم تمامی چارتهای اموزشی دو رشته رو خوندم ولی بیشتر به خاطر بازار کار میخوام بدونم کدوم بیشتر نتجه بخشه؟
    خواهشا اگه کسی میدونه کمکم کنه

  23. سلام من لیسانس شهرسازی و فوق طراحی شهری خوندم میخواستم ببینم میتونم رشته مدیریت ساخت رو بخونم ؟آیا مدیریت ساخت فقط مربوط به پروژه های ساختمانی است ؟یا پروژه های شهرسازی رو هم شامل میشه؟

  24. با سلام.من کارشناسی عمران خوندم و ارشد مدیریت اجرایی.پایان نامه و کارهای تحقیقاتی که انجام دادم جزو زیرشاخه های مدیریت ساخت بوده.میتونم دکترای مدیریت ساخت رو در دانشگاه های خارج کشور بخونم؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

  25. با سلام

    بله حتما. حداقل در اکثر دانشگاه های اروپایی میدانم امکانش وجود دارد.

  26. درود،بنده دانشجوی کارشناسی معماری هستم،برای ارشد رشته مدیریت پروژه مد نظرم بود،اما اکثریت رشته ی معماری فناوری رو با توجه به دختر بودنم پیشنهاد میکنن،میخواستم بدونم آیا در مدیریت پروژه با توجه به محدودیتی که دخترا دارن آینده کاری خوبی در انتظار هست؟لازم به ذکره که خودم به مدیریت پروژه علاقه دارم.ممنون

  27. سلام
    جناب مهندس در جواب یکی از دوستان فرمودین ک برای انتخاب مدیریت ساخت باید یک سری از دروس پایه عمران رو بخونن تا موفقیت بیشتری در این رشته داشته باشن.
    میشه لطف کنید این دروس رو نام ببرید چون من معماری خوندم و ارشد مدیریت ساخت پذیرفته شدم.لطفا پاسخ بدید تشکر

  28. با سلام

    رشته مدیریت ساخت همانطور که از اسمش مشخص است “مدیریت” است تا تخصص ساخت. یعنی نسبت به مهندسی عمران از دید بالاتر و کلی تری به پروژه های نگاه میکند. اما این بدین معنا نیست که بدون هیچ آگاهی از تکنیکهای ساخت میتوان این رشته را خواند. در واقع داشتن پایه قوی مهندسی ساخت به شما کمک بسیار زیادی میکند. به عنوان یک نمونه خیلی ساده: برای مدیریت یک پروژه ساخت از شما انتظار میرود تا بتوانید هزینه و زمان پروژه را با دقت نسبتا خوبی تخمین بزنید. یا در مورد بهینه سازی روش ساخت اطلاعات کافی داشته باشید. و یا اینکه برنامه ریزی پروژه را بصورت منطقی (با در نظر گرفتن محدودیتهای فیزیکی – منابعی و …) بتوانید آماده کنید. همه این موارد با داشتن پایه تخصصی قوی به راحتی صورت میگیرد و در اکثر دروس مهندسی عمران (طراحی سازه – متره و برآورد پروژه – راهسازی و …) به این موارد نیز پرداخته میشود. البته قابل ذکر است در رشته معماری نیز به برخی از این موارد پرداخته میشود (همچون متره و برآورد پروژه) به همین دلیل تغییر رشته آنچنان دشوار نخواهد بود. تنها ممکن است در اوایل کمی تلاش بیشتری برای تحلیل پروژه ها لازم باشد. با توجه به اینکه جمع آوری اطلاعات پایه راجع به انواع پروژه ها (سازه های آبی – راهسازی – ساختمانی – پلسازی و …) در زمان کوتاه دشوار خواهد بود, در صورتی که از ابتدا به پروژه های خاصی علاقه مند هستید بیشتر وقت خود را به مطالعه درباره آن نوع پروژه ها بپردازید.

  29. سلام مهندس جان بنده لیسانس معماری ام میخام ک مدیریت پروژه و ساخت رو ادامه بدم اما برام ابهامه چرا ک عنوان این رشته در دانشگاه تهران مدیریت پروژه و ساخته در حالی ک فرقهایی بین مدیریت ساخت و مدیریت پروژه هست وهمچنین میخام بدونم ک عنوان این رشته در دانشگاهای خارجی چیه؟ اگه کمکم کنید ممنونم….

  30. با سلام

    متاسفانه در مورد تفاوت نام این رشته در دانشگاه های داخلی زیاد نمیتوانم اظهار نظر کنم چرا که اطلاعات بنده در این رابطه محدود است. اما در دانشگاه های خارجی تفاوت این دو رشته بیشتر در نوع پروژه ها است. مدیریت ساخت بیشتر به پروژه های زیرساختی مربوط میشود و مدیریت پروژه بسته به دانشکده ای که آنرا ارائه میدهد میتواند پروژه های ساختمانی (دانشکده معماری) و یا حتی پروژه های آی تی (دانشکده کامپیوتر) باشد. چیزی که در این مقاله به آن اشاره شده است تفاوت مدیریت ساخت و مدیریت پروژه از لحاظ قراردادی و همکاری است نه تفاوت آن در رابطه با رشته دانشگاهی.
    عنوان رشته در دانشگاه های خارج از کشور معمولا به شکل زیر است:

    Construction Management and Engineering
    Project Management

  31. با سلام
    ببخشید من میخواستم بدونم مناسب ترین گرایش عمران برا خانمها چیه؟
    و اینکه مدیریت ساخت تو رشته عمران برای خانمها چجور کاریه؟
    ممنونم

  32. با سلام و احترام به حناب مهندس
    بنده مهندسی سخت افزار رو خونم ولی واسه ارشد تغییر رشته به مدیریت و پروژه و سخت دادم یه سالی رو واسه کنکور شرکت کردم ولی از دانسگاهی که قبول شدم خوشم نیومد تصمبم گرفتم دوباره بخونم حالا سوالم ابنه منکه خدایی به رشته مدیریت و پروژه و ساخت علاقه زیاد دارم و معلوماتم در این رشته عالی شده فقط نگرانیم اینده شغلی این رشته هست بنظر شما اینده شغلی این رشته رو در رشته ارشد مدیریت پروژه و ساخت چطور می بینید…با تشکر…/

  33. باسلام
    من کارشناسیم رو مهندسی مدیریت پروزه خوندم فرموده بودین که تو دوره کارشناسی نداریم و ارشدمم مدیریت پروژه و ساخت خوندم.دکتری هم اگه بشه بخونم همین رشته رو ادامه میدم.رشته ی عالییه باید دنبالش رفت

  34. با سلام و خسته نباشید . من رشته کارشناسیم عمران بود . یکسال سابقه کار دارم . الان پشیمونم که عمران خوندم ! چون رشته مردانه ایه و با روحیات من سازگار نیست :(
    حالا میخوام ارشد بخونم ، شنیده بودم ارشد گرایش مدیریت ساخت کارش دفتریه و مناسب خانوم هاسات . ولی با توضیحات شما بعید می دونم اینجوری باشه! چون مسولیت سنگینی داره . حالا سوال اینه که این گرایش(مدیریت ساخت) کار دفتری یا دولتی هم داره یه خیر؟؟ آیا شما گرایشی میشناسید که این ویژگی ها رو داشته باشه ؟؟ ممنون میشم کمک کنید

  35. سلام
    دروس رشته مدیریت ساخته ها رو می خواستم بدونم و اشتراک دروس با رشته مهندسی معماری – معماری در مقطع کارشناسی ارشد
    سپاس

  36. سلام من رشته مهندسی مدیریت پروژه و ساخت گرایشی از ارشد رشته معماری هستم.
    در آزمون های استخدامی همیشه اعلام نیرو در رشته مدیریت پروژه گرایشی از مهندسی صنایع می شود . آیا با وجود اینکه رشته تحصیلی ما، میان رشته ای و جدید است می شود در آزمون ها شرکت کنم یا نه؟ آیا این دورشته متفاوتند؟

  37. سلام میخواستم بپرسم مدیریت معماری شاملفقط مسکن میشه یا راه و سد هم شامل میشه

  38. سلام میشه راهنمایی کنین که مدیریت ساخت برای خانم ها مناسب هست یا نه؟ و این که بیشتر باید در کارگاه حضور داشته باشیم یا دفتر فنی ؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *