جابجایی یک شهر 3 کیلومتر به شرق!

شهر Kiruna سوئد

شهر Kiruna در سوئد با بیش از 20,000 نفر جمعیت قرار است به دلیل خطر ریزش 3 کیلومتر جابجا شود.

در حال حاضر این شهر در نزدیکی یک معدن بزرگ قرار دارد که تاثیر زیادی بر اقتصاد ناحیه دارد, اما به دلیل اینکه حفاری در این معدن بصورت تونلی تا زیر شهر رسیده است, خطر ریزش ناگهانی شهر بسیار زیاد میباشد. تخمین زده شده است که حداقل 3000 ساختمان دچار ریزش خواهند شد. به همین خاطر برنامه ریزی شده است که در طی چند سال و با پیشرفت روز به روز معدن در زیر شهر, جابجایی ساکنین به محل جدید نیز صورت بگیرد.

نقشه زمانی جابجایی شهر

جابجایی شهر Kiruna سوئد

همه میدانیم پروژه های شهری (مانند ساخت یک خیابان یا اتوبان) که نیازمند تملک اراضی مردم باشد همیشه با مشکل روبه رو میشود. زیرا چنین تملک اراضی معمولا به همراه دشواری های قانونی زیادی خواهد بود. حال تصور کنید یک بخش شهر بصورت کامل بخواهد جابجا شود! اما خوشبختانه اکثر ساکنین شهر از این طرح حمایت میکنند زیرا زندگی بیشتر این افراد وابسته به استخراج سنگ آهن از این معدن است.

در این تصویر شهر در سمت راست دریاچه وسط قرار دارد و معدن در سمت چپ دریاچه

برخی از ساختمانها, همچون کلیسای قدیمی شهر که یک قرن عمر دارد, کاملا از هم جدا شده و در محل جدید بازسازی میشود.

اما طراحان پروژه این جابجایی را فرصت مناسبی میبینند که بتوانند شهر را مناسبتر و بهتر طراحی کنند. مثلا شرکت White Arkitekter AB سوئدی که طرحش به عنوان برنده انتخاب شده میخواهد شهر Kiruna را به شهری با پایداری و سازگار با محیط زیست به همراه راههای دسترسی مناسبتری تبدیل کند.

شهر جدید

تخمین هزینه این پروژه بصورت کامل کار دشواری است اما تا کنون بیش از 532 میلیون دلار برای این پروژه هزینه شده است و بیش از 1.1 میلیارد یورو دیگر نیز برای آینده این پروژه بودجه در نظر گرفته شده است.

مرکز شهر جدید Kiruna سوئد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *