نسل جدید پلها: پلهای چند منظوره

پلهای چند منظوره - طراحی پلهای شگفت انگیز

پلها یک وظیفه مشخصی دارند: ما را از طرفی به طرف دیگر برسانند. اما چرا این سازه های زیبا را با یک کاربری محدود کنیم؟! چرا پلهای چندمنظوره طراحی نکنیم؟ پلهایی که در زیر معرفی میشوند فراتر از کاربری سنتی پلها قدم میگذارند. یا به دلیل چند منظوره بودنشان و یا تنها به دلیل ظاهر شگفت انگیزشان.

1-      پل Paik Nam Jun Media در کره جنوبی

پل Paik Nam Jun Media در کره جنوبی

چرا باید پلها تنها برای ترافیک در نظر گرفته بشوند؟ این ایده خارق العاده برای رودخانه Han در سئول پل را به یک قسمت حیاتی شهر تبدیل کرده است که در آن فعالیتها و جاذبه های فراوانی در نظر گرفته شده است همانند موزه – کتابخانه و حتی دفاتر اداری!

مردم میتوانند برای رسیدن به این پل شگفت انگیز حتی از تاکسی های آبی استفاده کنند.

2-      پل تونل هوا:

پل تونل هوا

در این طرح پل نمایش داده شده با ایجاد یک تونل هوا قادر خواهد بود توربینهای قرار داده شده در اطرافش را بچرخاند و علاوه بر تولید برق باعث زیبایی در مسیر عبور انسانها شود. این پل مخصوص پیاده روی است.

این طرح توسط Michael Jantzen ارائه شده است.

3-      پل لندن به عنوان یک مزرعه عمودی:

پل لندن به عنوان یک مزرعه عمودی

در این طرح علاوه بر استفاده از باد و نور خورشید برای تولید برق, با توجه به ظاهر پل امکان جمع آوری آب باران برای آبیاری مزارع در نظر گرفته شده بر روی آن وجود دارد. این پل در واقع علاوه بر داشتن مزارع, بازار فروش آنها نیز میباشد. همچنین بر روی آن رستوران و کافه در نظر گرفته شده است. پلی که در آن غذا از تولید به مصرف است!

4-      شهر پلی برای ایتالیا:

شهر پلی برای ایتالیا

در این طرح از فضای زیر پل برای جا دادن خانه های مسکونی استفاده شده است. البته چنین خانه هایی به افرادی که از ارتفاع میترسند اصلا توصیه نمیشود!

این طرح در مسابقه ای که به منظور شناسایی کاربردهای جدید برای مسیر بین Salerno و Reggio Calabria در ایتالیا برگزار شد, ارائه گشت.

مطمئنا یکی از ویژگیهای این خانه های مسکونی, منظره خارق العاده آنها است!

5-      طرح جدیدی برای سد هوور در نوادا آمریکا:

طرح جدیدی برای سد هوور در نوادا آمریکا

در این طرح آب به داخل مخزنهای مختلفی ریخته شده و ایجاد یک منظره غیر معمولی مینماید. این طرح یک بازسازی و ارتقاء بسیار بزرگ برای سد هوور به حساب می آید که اگر اجرا شود مطمئنا باعث جذابیت هر چه بیشتر این سازه عظیم میشود.

 

6-      پل ورودی بندر LM در کوپنهاگن:

پل ورودی بندر LM در کوپنهاگن

برنده مسابقه طراحی ورودی جدید برای بندر شهر Copenhagen طرح زیبای معماران Steven Holl شد. در این طرح دو برج که هر کدام یک پل کابلی را نگه میدارند و در وسط این دو پل به یکدیگر متصل میشوند وجود دارد.

این پل علاوه برای عبور و مرور بین دو برج به منظور مشاهده منظره اطراف نیز استفاده میشود. همچنین برجها دارای فضاهایی از جمله رستوران – کافه و گالری هستند.

7-      قوس CPH در کوپنهاگن:

قوس CPH در کوپنهاگن

یکی دیگر از طرحهای ارائه شده برای بندر کوپنهاگن طرح قوس CPH توسط 3XN است. برج موجود در تصویر به منظور دفاتر اداری مورد بهره برداری قرار میگیرد.

 

8-      پل آسمانخراشی در کره – پل اتحاد کره شمالی و کره جنوبی:

پل آسمانخراشی در کره – پل اتحاد کره شمالی و کره جنوبی

اتحاد دو کره آرزوی بسیاری از مردمان کره است اما اگر این آرزو به واقعیت تبدیل شود چگونه فاصله 50 مایلی بین مرزهای این دو کشور به یکدیگر متصل خواهد شد؟ در این طرح برای این موضوع یک راه حل پیشنهاد شده است. علاوه بر مسیر عبور و مرور در این پل سالنهای کنفرانس و دیگر مجموعه های مرتبط در نظر گرفته شده است.

 

9-      بلندترین پل بریتانیا:

بلندترین پل بریتانیا

این پل بسیار بدیع برای رودخانه Wear در Sundlerland در نظر گرفته شده است. ارتفاع این پل بیش از 519 فوت است. معماری بسیار زیبای این پل مطمئنا آنرا به یکی از معروفترین نمادهای شهر تبدیل میکند و میتواند باعث جذب گردشگران زیادی شود. اگر این پروژه از لحاظ تامین بودجه دچار مشکل نشود ساخت آن در سال 2012 آغاز و در سال 2015 به اتمام میرسد.

10-   بلندترین پل قوسی دنیا در دبی:

بلندترین پل دنیا در دبی

باز هم طبق معمول یک پروژه رکورد شکن دیگر در دبی! بلندترین و طولانی ترین پل قوسی دنیا. این پل هم اکنون در دست ساخت است و طبق گزارشات اعلام شده قرار است در سال 2012 تکمیل شود. این پل دارای 12 لین عبور و مرور – یک باند دوبل راه آهن برای مترو دبی و یک جزیره مصنوعی شامل خانه اپرا خواهد بود. نام این پروژه پل شیخ راشید بن سعید است.

پیشبینی میشود در هر ساعت 20000 اتومبیل از روی این پل گذر کنند. (برای اطلاعات بیشتر راجع به این پل اینجا کلیک نمایید)

 

11-   پل سبز:

پل سبز - پل توربینی

این پل قبلا در سایت سیویلتکت معرفی شد (برای خواندن مقاله اینجا کلیک کنید) اما مطمئنا در این لیست ما نیز جای دارد. پلی که علاوه بر تامین مسیر عبور و مرور به کمک توربینهایی که در زیر آن در نظر گرفته شده است قادر خواهد بود برق تولید کند. سلولهای خورشیدی نیز برای این پل در نظر گرفته شده است تا میزان تولید برق آنرا حداکثر کنند و به بیش از 115000 خانه برق رسانی کنند. همچنین گلخانه هایی در کنار مسیر عبور و مرور در نظر گرفته شده است که علاوه بر ایجا منظره زیبا, سبزیجات و میوه جات تازه تولید میکنند! چه چیز بیشتری از یک پل میتوان انتظار داشت؟!

12-   برج پل زنده بر روی رودخانه seine در پاریس:

برج پل زنده بر روی رودخانه seine در پاریس

این آسمانخراش – پل یک سازه بسیار بدیع برای پاریس میباشد. در واقع این سازه هم پل است و هم یک آسمانخراش! در این آسمانخراش موزه – نمایشگاه – واحدهای مسکونی و … در نظر گرفته شده است. برای این طرح گفته میشود پل جدید شهر زنده است!

 

13-   پل شیخ زاید دبی:

پل شیخ زاید دبی - زاها حدید

این پل توسط معمار معروف زاها حدید طراحی شده است. (شاید حتی اگر این موضوع را نمیدانستید با توجه به شکل پل میتوانستید حدس بزنید! با توجه به اینکه در همه طرح های زاها حدید چنین قوسی را که به نوعی امضای وی است مشاهده میکنیم)

این پل جزیره ابوظبی را به سرزمین اصلی متصل میکند و دارای 4 باند اتوبان است. طبق گفته طراح این پل, این پروژه دیگر تنها برای رسیدن به مقصد نخواهد بود بلکه خودش یک مقصد خواهد بود!

 

یک دیدگاه در “نسل جدید پلها: پلهای چند منظوره”

  1. خدا به شما قوت دهد و در ارائه ايده هاي جالب به مهندسين موفق باشيد . با اين اميد كه ما مهندسين در سازندگي كشور اسلامي عزيزمان قدمهاي مفيد برداريم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *