بررسی دلایل ریزش برجهای دوقلوی تجارت جهانی

دلایل ریزش برجهای دوقلوی تجارت جهانی پس از حمله تروریستی 11 سپتامبر

 

در سالهای پس از 11 سپتامبر 2001, مهندسین زیادی درباره علت ریزش برجهای دوقلو و عوامل آن تحقیق کرده اند. با بررسی مرحله به مرحله این ریزش میتوانیم عوامل زیر را در توجیه نحوه ریزش برجهای دوقلو ارائه دهیم:

1-      ضربه وارد شده توسط هواپیماها:

زمانی که جتهای بوئینگ به برجهای دوقلو برخورد کردند بیش از 10000 گالن سوخت جت باعث ایجاد یک توپ آتشین بسیار عظیم شد. اما چیزی که قابل توجه است این است که ضربه وارد شده توسط هواپیماها باعث ریزش برجها نشد. همانند بسیاری از برجها و ساختمانها, برجهای دوقلو نیز طوری طراحی شده بودند که در صورت شکست یک سیستم باربری, بار آن سیستم به سیستم باربری دیگری وارد شود (گیرداری اضافه). هر یک از برجها دارای 244 ستون در حول هسته مرکزی خود بوده اند که با از بین رفتن برخی از این ستونها بار آنها به ستونهای سالم منتقل شد.

برجهای دوقلو تجارت جهانی قبل از برخورد هواپیماها

2-      حرارت ایجاد شده از آتش:

سیستم آبپاش (سیستم هوشمند جلوگیری از آتشسوزی) به دلیل ضربه اولیه وارد شده از کار افتاد اما حتی اگر این سیستم به درستی کار میکرد باز هم قادر به خاموش کردن آتشی با چنین وسعت را نداشت.

سوخت جت در حرارتی بین 800 تا 1200 درجه فارنهایت میسوزد. این حرارت به اندازه ای نیست که باعث مذاب شدن فولاد ساختمانی شود. اما برای ریزش برجها نیازی به آب شدن فولاد نیست. بلکه چون فولاد با حرارت مقاومت سازه ای خود را از دست میدهد همین حرارت دلیل اصلی ریزش برجها شد. در واقع فولاد بیش از نیمی از مقاومت  خود را در دمای 1200 درجه فارنهایت از دست میدهد.

لحظه برخورد هواپیمای دوم به برج جنوبی تجارت جهانی

3-      طبقات فرو ریخته شده:

بیشتر آتشسوزی در یکی از طبقات رخ داده بود. در واقع آتش ایجاد شده به دلیل سوخت جتها یکی از طبقات برج را به سرعت فرا گرفت و زمانی که طبقه ضعیف شده شروع به ریزش بر روی طبقه زیرین خود کرد, بار اضافه باعث ریزش آن طبقه نیز شد و به همین ترتیب طبقات زیرین به ترتیب فرو ریختند.

 

چرا پس از ریزش برجها, آوارهای بجا مانده انقدر متراکم و کم به نظر می آمد؟

برجهای دوقلو 110 طبقه ای  از فولاد کم وزن و یک هسته توخالی مرکزی ساخته شده بودند. بیش از 95% حجم این برجها هوا بود که پس از ریزش برجها و از بین رفتن فضای اضافه بین طبقات و هسته مرکزی حجم آوار بجا مانده کم به نظر میرسید.

آوارهای برجهای دوقلو

 

اما در آخر یک نکته بسیار مهم هنوز مبهم باقی مانده است: طبق اظهارات مهندسین سازه و طراح برجهای دوقلوی تجارت جهانی, در زمان طراحی این برجها, تحقیقات زیادی درباره ی عملکرد برجها در زمان برخورد احتمالی هواپیما با آنها صورت گرفت. طوری که در زمان طراحی این برجها, نتایج بدست آمده از این تحقیقات همواره مد نظر بوده. آنها پس از طراحی برجهای تجارت جهانی اعلام کردند این برجها قادرند حتی در مقابل برخورد هواپیماهایی همچون 707 بوئینگ و DC 8 از خود مقاومت کافی نشان دهند تا ساکنین بتوانند با امنیت کامل خارج شوند. حتی در نشست خبری که برای افتتاح این برجها برگزار شد, آنها اعلام کردند در صورت برخورد چنین هواپیماهایی, نگرانی عمده ما ریخته شدن سوخت جت به داخل ساختمان و سوزاندن ساکنین است نه ریزش برجها.

و اما نکته مبهم:

اگر ما مشخصات هواپیمای 707 را با 767 مقایسه کنیم خواهیم دید این دو هواپیما بسیار به همدیگر شبیه هستند. در واقع در شکل زیر مشخصات کلی آنها آمده است که میتوانید با هم مقایسه کنید:

 

گفتنی است هواپیماهایی که در 11 سپتامبر با برجهای تجارت جهانی برخورد کردند, در زمان برخورد دارای 10,000 گالن سوخت بودند. یعنی 40% سوخت ماکزیمم بوئینگ 707. همچنین با توجه به سرعت ماکزیمم بالاتر هواپیمای b707 نسبت به b767, حتی با وجود وزن کمترش, میتوان نتیجه گرفت انرژی جنبشی بیشتری خواهد داشت که یعنی ضربه وارده اثر مخربتری خواهد داشت. با این وجود این دو برج نتوانستند در برابر برخورد هواپیماهای 767 مقاومت کنند.

 

محقق: مهندس علیرضا راحت

14 دیدگاه در “بررسی دلایل ریزش برجهای دوقلوی تجارت جهانی”

  1. سلام
    اگر دقیق به دود خارج شده از ساختمان نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که دود سیاه است بدان معنا که اکسیژن در درون ساختمان به خداقل رسیده است و در نتیجه اتش سوزی به آن درجه و وسعت که لازمه آنچه فرمودید نیست بنده خود تخریبچی هستم و نوع اتش و انفجار برایم مهم است و دیدن نوع سقوط این دو ساختمان به ان شکلی که دیده شد اصلا با منطق اتفاقی بودن نمیخواند سقوط مستقیم و بدون ذره ای انحراف ؟ نگاهی به فیلمهای موجود و خروج دود و آتش از درون طبقات برای من یک فریضه را قابل قبول میکند و آنهم خرج گذاری و برنامه ریزی شده بوده است ، فراموش نکنیم وقتی چهار هزار یهودی شاغل در این ساختمانها در آن روز به سر کار خود نرفته بودند مسئله ای که باعث تعجب باید باشد .

  2. سلام
    ممنون از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشتید. متاسفانه بنده اطلاعات زیادی در مورد تخریب ندارم. آیا رنگ تیره دود میتواند به دلیل این باشد که آتش بوجود آمده از سوخت جت بوده است یا خیر؟
    مطمئنا عدم حضور تعداد زیادی از یهودیان در آن لحظه کمی این واقعه را ساختگی نشان میدهد اما با فرض صحیح بودن این مسئله باید از قبل مواد منفجره ای در نقاط حساس ساختمان قرار داده باشند تا بتوانند ساختمان را اینگونه تخریب کنند چون مطمئن تخریب ساختمانها با بریدن اعضای ساختمانی یا بیرون آوردن برخی از اعضای باربر نمیتواند صورت گرفته باشد. حال با فرض اینکه مواد منفجره از قبل جاگذاری شده باشد پس باید پس از برخورد هواپیماها در فیلمهایی که موجود است, افنجار این مواد منفجره قابل مشاهده باشد که البته موضوع غیر عادی در طول فیلمهای گرفته شده وجود ندارد. و یک موضوع دیگری که باقی میماند: همانطور که در جریان هستید در آمریکا یهودیان زیادی زندگی میکنند که البته نیویورک در میان شهرهای آمریکا بیشترین تعداد یهودیان را به خود اختصاص داده است. یعنی چیزی در حدود 2 میلیون یهودی. حال با فرض صحیح بودن رقم 4 هزار یهودی که آن روز سرکار نیامده اند (که البته شخصا فکر میکنم کمی بزرگنمایی شده است) یعنی تنها 0.2% یهودیان ساکن در نیویورک. این رقم برای دو آسمانخراش با وسعتی که روزانه بیش از 200 هزار نفر بازدیدکننده و 50 هزار نفر کارمند داشته اند چندان بالا نیست. اما برای اینکه بتوانیم درست مقایسه کنیم باید دید چه تعداد مردم کشته شده اند و از این میان چه تعداد از آنها یهودی بوده اند که البته متاسفانه منبع معتبری برای بدست آوردن این رقم وجود ندارد.

  3. جناب ادمین ..

    با سلام

    شما باید مستند پول خورد اثر الکس جونز را ببینید … !

  4. در این مقاله (که به نظر می آید ترجمه ای هم باشد!) گفته شده که پس از سست شدن ستونهای طبقه ی آتش گرفته بار آن بر روی طبقه بعدی ریخته و همینطور باعث فرو ریختن طبقات بعدی شده است.
    اما زمانی که به فیلم مربوط به این واقعه نگاهی بیندازیم می بینیم که تخریب و فروریختن برج از طبقه آتش گرفته شروع نشد و برج از پایین شروع به ریزش کرد.
    در ضمن مدتی پیش از این واقعه نیز برخی از بخشهای طبقات پایین برج تعطیل شده بودند و ورود به آنها نیز ممنوع بوده و به نظر می آمد که ساختمان را برای انفجاری مهندسی شده آماده می کرده اند.
    و بسیاری شواهد دیگر که کاملاً اثبات می کنند که این قضیه توطئه ای از سوی صهیونیستها بیش نبوده است.

  5. سلام: هواپیما را از قبل برنامه داده بودند که به گوشه برج اصابت کنه چرا که اگر مستقیم برخورد میکرد هسته مرکزی برج که بخاطر آسانسور از مقاومت بیشتری برخوردار بود این چنین تخریب سریع صورت نمی گرفت.

  6. دوستان و متخصصان عزیز سلام بنده هم اطلاعاتی در این باره دارم و با توجه به تجربیاتی که در امر تخریب انفجاری دارم و تحقیقاتی که به تنهایی یا با دوستان دیگر انجام دادیم و پس از مطالعه نظرات شما دوستان و البته admin بر خود لازم می دانم که بنده نیز اظهار نظری کوتاه داشته باشم ضمناکه در صورت تمایل و موافقت مدیر سایت حاضر به ارائه پی دی اف حدودا 800 صفحه ای این تحقیقات نیز میباشم جناب آقای ادمین قصد در مورد فرمایش شما در این مورد ( با فرض اینکه مواد منفجره از قبل جاگذاری شده باشد پس باید پس از برخورد هواپیماها در فیلمهایی که موجود است, انفجار این مواد منفجره قابل مشاهده باشد که البته موضوع غیر عادی در طول فیلمهای گرفته شده وجود ندارد ) باید عرض کنم که بسیاری از مواد منفجره برای منفجر شدن نیازی به ضربه یا شوک نداشته و حتی در صورت اعمال شوک ضربه ای واکنشی از خود نشان نمی دهند. مشهورترین این مواد سمتکس است که به دلیل ترکیبات خاص به کار رفته در این ماده ضد آب بوده و شناسایی آن توسط سیستم های کشف مواد منفجره بسیار مشکل است و در میان گروه های چریکی و تروریستی محبوبیت بالایی دارد ، ام در این مطلب به ویژگی بسیار مهم این ماده از منظر این بحث می پردازم و این چیزی نیست جز خاصیت انفجاری انقباضی (برای توضیح این سیستم انفجاری لینکی را معرفی خواهم نمود که در حال حاضر در ذهنم نیست ولی معرفی خواهم نمود) اگر به صورت بسیار مختصر بگویم به این صورت عمل می کند که موج انفجاری آن بر خلاف انفجارهای معمولی در محل اتصال مواد به سازه انقباض ایجاد کرده که البته جاسازی این ماده و نصب آن نیازمند تجربه و مهارت بالا و داشتن اطلاعات مهندسی سازه و مطالعه دقیق می باشد . نکته بعدی در نظر گرفتن این مطلب است که بدانیم انفجار ایجاد آتش نمی کند بلکه موج حاصل از آن مواد اشتعال زا را شعله ور می کند .پس از آن باید ذکر کنم جهت ایجاد تخریب ساره بوسیله انفجار مهندسی شده الزامی به برداشتن و حذف قسمت های حساس و یا غیر حساس نمی باشد و مهندسان برای تخریب انفجاری یک سازه بدون حذف کوچکترین قطعه اقدام می نمایند /با توجه به نقشه ستون گذاری و ساختار سازه ای برج های تجارت جهانی و البته مساحت آن می توان دریافت که برای چنین تخریبی نیاز است تا از ستونهای داخلی سازه و نزدیک به مرکز ثقل استفاده کرد که در این صورت این انفجارها به از بیرون نما قابل مشاهده نخواهد بود و در آخر توجه به سرعت ریزش سازه و اینکه مخصوصا در برج دوم کاملا قابل رویت است که سرعت ریزش آن از پائین شتاب می گیرد /تمامی این مطالب به صورت علمی تحقیق شده و نتایج آن که فقط در جهت ارضای کنجکاوی و پی بردن به واقعیت توسط تیمی 12 نفره از بچه های ارشد سازه در 767 موجود است / ببخشید خیلی شد ولی برخود لازم میدانم البته تمام این تحقیقات میتواند در پاره ای از موارد اشتباه باشد و قابل تصحیح ولی در کل به مهندسی شده بودن این انفجار و انحراف اذهان عمومی بوسیله برخورد هواپیما در این تحقیقات کاملا اثبات شده است

  7. با سلام

    ممنونیم از اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادید. فکر میکنم دوستان زیادی علاقه مند باشند گزارشی که مطرح کردید را مطالعه کنند. اگر امکانش برایتان وجود دارد لطفا آنرا از صفحه زیر به سایت بفرستید تا با نام خودتان ثبت شده و دوستان عزیز بتوانند از آن استفاده کنند:

    http://www.civiltect.com/?page_id=4114

    با تشکر

  8. دوست عزیز اصلا هوا پیمایی در کار نبود اگر بود چرا جعبه سیاه یا حد اقل یه قطعه از هواپیما تو آوارش پیدا نشد اون هواپیما هایی که توی فیلما دیدین همش منتاژه از کشوری که هالیوود داره جه انتظاری دارین تازه هالیوودشونم همش مال یهودیاست یه لحظه با خودت فکر کن چرا تو اون لحظه ی خاص چند تا دوربین از نما ها ی مختلف از یه نقطه ی خاص که قراره یه اتفاق مهم توش بیفته فیلم میگیرن ؟ معلومه که همه جیز از قبل پیشبینی شده بوده . امریکایی ها میگن دروغ هرچی بزرگ تر باشه باورش راحت تره خوب معلومه بعد اون انفجار همه شکه شدن میرن پای تلوزیون تا ببینن اوضا از چه قراره بعد تلوزیونها فیلمهای مونتاژی که به عنوان خبر دست اول گرفتن رو پخش میکنن اونوقت همه با خودشون میگن اها فهمیدم حتما اونموقع یه هواپیما اونجا بوده !

  9. سلام

    شاید در ساختگی بودن این واقعه شک باشد اما مطمئنا هواپیماها منتاژی نبوده اند! زیرا که هزاران نیویورکی این هواپیماها رو به چشم خود دیده اند. فیلمهای متعددی از افراد مختلف وجود دارد که با موبایلهای خود این واقعه رو فیلمبرداری کرده اند (پس از برخورد اولین هواپیما). و البته دلیل اینکه تعداد زیادی دوربین از آن نقطه فیلمبرداری میکرده اند این است که بین برخورد هواپیمای اول و دوم فاصله ی زمانی بود که در ابتدا فیلمبرداری ها به دلیل نشان دادن آتشسوزی و محل برخورد هواپیمای اول بود و سپس در همین هنگام هواپیمای دوم به صحنه می آید.

  10. خدایی یکم دیگه میگن خود برج هم منتاژ هست وجود نداره !
    مشکل اینجاست همه متخصص شدن دیگه، تخریبو انفجارو هوافضا و فیلم سازی !
    موفق باشین !

  11. با سلام
    به عنوان یک متخصص در زمینه مهندسی زلزله به این باور رسیده ام که تخریب برجهای دوقلو بر اساس شواهد جدید هیچ ارتباطی به برخورد هواپیماها ندارد. برای اطلاع بیشتر لطفا فیلم هایی که خود امریکایی ها ساخته اند از جمله فیلم زیر را که قابل دانلود از اینترنت است را مشاهده فرمایید.
    911 Mysteries Part 1 Demolitions
    این تخریب دروغ برزگ قرن و دلیل اشغال دو کشور افغانستان و عراق بود.

  12. با سلام . شما مسائل اصلی رو در نظر نگرفتید . 1_ آتش به سمت بالا حرکت میکند نه پائین . پس سیر آتش و تخریب میبایست به سمت بالا باشد نه پائین اگر اصابت در طبقه پائین صورت گرفته بود تخریب ساختمان آنهم نه منظم منطقی به نظر میرسد چرا که تکیه گاه و پایه ساختمان نابود شده بود . 2_ تخریب منظم ساختمان حکایت از جا سازی دقیق مواد انفجاری در طبقات مختلف ساختمان دارد . 3 _ ساختمان منفجر نشد چون در صورتی منفجر میگشت که در طبقات گاز محبوث شده باشد. با فیلم آهسته مشخص میگردد در نقاط پاین ساختمان که ربطی به انفجار اولیه ندارد , انفجارهای کوچکی رخ داده است . 4_ ساختمانی به آ« عظمت باید بسیار محکمتر از این باشد که مثل خامه آب شود و بریزد . 5 _ هواپیماها واقعی بودن و تمام اینها برانامه ریزی شده بود برای فریب جهانیان و البته فریب جهانیان از نظر خود نه یه فریب واقعی یه بهانه برای اشغال و ایجاد نشدن دوباره ابرقدرت شرق . 6 _ تمام این ماجرا برنامه ریزی شده بود و خلبانان هم مغزشوئی شده بودند و یهودیان آن روز وارد ساختمان نشده بودند. 7 _ اقداماتی که بعد از آن توسط آمریکا و غرب در خاورمیانه انجام شد برنامه ریزی این ماجراها را علنی مینماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *