دو برابر شدن مسکو با طرح جامع شهری جدید

طرح جامع شهری جدید برای شهر مسکو

چندی پیش مسئولین مسکو نتایج مسابقه تراکم مسکو را اعلام کردند. این مسابقه به منظور تهیه طرح جامع ( مستر پلان – Masterplan) جدید برای شهر مسکو برگزار شد. هدف این مسابقه جهانی طراحی بهترین طرح جامع برای توسعه قسمتهای کنونی مسکو و همچنین توسعه مناطق جدید ( Federal city – Innovation city – Logistics city – Science city ) بوده است.

طرح جامع شهری (Masterplan) طرحی است که از روی آن طرح تفصیلی / طرح کاربری ارضی (Land-use plan) طراحی میشود.

توسعه شهر مسکو روسیه - طرح توسعه شهری مسکو

به گفته برگزارکنندگان این مسابقه, مسکو که اکنون دارای جمعیتی بیش از 11 میلیون نفر است, با اجرای این طرح بیشتر از پیش جهانی خواهد شد و شرکتهای تجاری بسیار زیادی را به خود جذب خواهد کرد.

شرکت کنندگان این مسابقه طرحهای بسیار جالبی از پروپوزالهای گسترش و برنامه ریزی شهری ارائه نمودند که این طرحها هر کدام ویژگی های خاصی داشت از جمله: فضاهای سبز بسیار عظیم بصورت کمربندی در اطراف شهر – سیستمهای حمل و نقل مدرن و پرسرعت – ساختمانهای سازگار با محیط زیست (Sustainable) و …

مسکوی قدیم و مسکوی جدید

طبق آخرین اخبار از این مسابقه, طرح پیشنهادی Antoine Grumbach & Associes  و wilmotte & Associes  برای توسعه مناطق جدید شهری در اطراف راه های آبی ساختگی انتخاب شده است که با اجرا شدن این طرح در دهه آینده, مسکو دو برابر کنونیش خواهد شد.

طرح پروپوزال برنده با نام ” شهر در جنگل ” (City in the Forest) با کمک دریاچه ها و راه های آبی ساختگی شهری سبز و با طبیعتی زیبا ایجاد خواهد کرد. گفته میشود با این توسعه شهری برای بیش از 1.7 میلیون نفر مسکن فراهم خواهد شد و بیش از 800,000 شغل ایجاد خواهد کرد.

توسعه شهری مسکو - شهرکهای جدید

یکی از جالبترین ویژگیهای مسکوی جدید (مناطق جدید شهری در اطراف مسکو) این است که قرار است این مناطق کاملا ” خالی از اتومبیل” باشند. تمامی رفت و آمدها در این مناطق و همچنین ارتباط با قسمت قدیمی مسکو توسط سیستمهای حمل و نقلی مدرن و همچنین مترو صورت میگیرد. هدف طراحان و مسئولین از این اقدام, ساخت اولین پایتخت بدون کربن در جهان است.

طرح مسکوی جدید انتظار میرود تا سال 2020 تکمیل  شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *